لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۰

آمادگی اسرائیل برای ممانعت از ورود کشتی‌های کمک‌رسانی به غزه


کمک‌های سازمان ملل در یکی از اردوگاه‌های رفح در جنوب نوار غزه
کمک‌های سازمان ملل در یکی از اردوگاه‌های رفح در جنوب نوار غزه
نیروی دریائی اسرائیل خود را برای مقابله با کاروان دریایی کمک‌رسانی بین‌المللی که در راه رسیدن به بندر غزه است آماده کرده و دولت اسرائیل هم اعلام کرده است که اجازه نخواهد داد این کاروان وارد بندر شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارزیابی‌ها حاکی از آن است که کاروان کمک‌رسانی دریایی خارجی در روزهای آینده به آب‌های دریای مدیترانه، روبه‌روی ساحل غزه، نزدیک خواهد شد.

این کاروان دریایی از سوی نهاد خیریه اسلامی کشور ترکیه و با حمایت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، و شماری از نهادهای مستقر در اروپا که برای کمک به فلسطینی‌ها فعالیت می‌کنند ترتیب داده شده است.

در این میان جنبش «غزه را آزاد کنید» فعال‌ترین نهاد در تدارک این کاروان دریایی بوده و کشتی‌های کاروان مذکور شامل هزاران تن کمک، از جمله مصالح ساختمانی،‌است.

تدارکات برای ارسال کاروان بزرگ دریایی کمک‌رسانی به بندر غزه از ماه‌ها قبل در ترکیه و اروپا در جریان بوده است. حدود چهل کشور در این حرکت سهم دارند که در کنار فعالان مدنی و جنبش‌های چپ اروپایی، سازمان‌ها و نهادهای کشورهای عربی و اسلامی، مانند ترکیه و مالزی، چند کشتی را بارگیری کرده‌اند.

چند صد نفر از هواداران فلسطینی‌ها از سراسر جهان بر روی عرشه یکی از کشتی‌های این کاروان هستند و خبرنگارانی از سراسر جهان نیز آنها را همراهی می‌کنند تا در صورت برخورد نیروی دریایی اسرائیل با کاروان بلافاصله اطلاع‌رسانی کنند.

شماری از قانون‌گذاران پارلمان‌های اروپایی، یک بانوی سالخورده از بازماندگان هولوکاست، یک برنده جایزه صلح نوبل، و یک افسر ارشد بازنشسته آمریکایی در بین همراهان این کاروان دریایی هستند.

هیاتی از شخصیت‌های عرب شهروند اسرائیل، از جمله شیخ رائد صلاح و نمایندگان عرب پارلمان اسرائیل به این کاروان پیوسته‌اند تا حمایت خود را از مردم محصور غزه مورد تاکید قرار دهند.

نخستین کشتی در چارچوب این کاروان چهاردهم ماه مه از بندری در ایرلند حرکت دریایی خود را آغاز کرد. کشتی‌های دیگری از استانبول و آنتالیا در ترکیه به این کاروان پیوسته‌اند، و همچنین چند کشتی دیگر از یونان حرکت خود را آغاز کرده‌اند.

قرار است که این کشتی‌ها روز جمعه به بندری در قبرس برسند و از آنجا با هم حرکت کاروانی به سوی بندر غزه را ادامه دهند، و ارزیابی خود دست‌اندرکاران کاروان این است که این کشتی‌ها اواخر شنبه یا یک‌شنبه وارد حریم دریایی مدیترانه در غزه شوند.

هدف از ترتیب دادن این کاروان دریایی کمک‌رسانی همچنین اطلاع‌رسانی به افکارعمومی جهانی جهت رفع محاصره غزه است. غزه از چهارسال پیش که حماس بر این باریکه مسلط بوده در محاصره مشترک و هماهنگ اسرائیل و مصر قرار داشته است.

در این میان دولت اسرائیل گفته است که در غزه اکنون تنگنا و کمبودهای جدی که ارسال کاروان دریایی خارجی را الزامی کند وجود ندارد.

در همین زمینه یوسی لوی، یک دیپلمات ارشد وزارت خارجه اسرائیل، روز پنج‌شنبه به رادیوی سراسری این کشور گفت که هر هفته صدها کامیون و تریلر حامل کالاهای اساسی و نفتکش از گذرگاههای مشترک اسرائیل با غزه وارد این باریکه می‌شود.

به گفته رسانه‌های اسرائیل، نیروی دریایی این کشور در روزهای اخیر، مقابله با کاروان دریایی بین‌المللی را تمرین کرده، و به کشتی‌های این کاروان دستور خواهد داد که از ساحل غزه دور شوند.

این در حالی است که دولت حماس در غزه فارغ از آمادگی نیروی دریایی اسرائیل برای مقابله با کاروان، برای استقبال از افراد و کشتی‌های اعزامی از خارج بسیار تدارک دیده است.

دولت حماس از جمله بندر غزه را بازسازی کرده و یکصد قایق را برای استقبال از خارجی‌ها آماده کرده است. صدها پیشاهنگ نوجوان و معتمدین فلسطینی مقیم غزه با این قایق‌ها به استقبال کشتی‌های کمک‌رسانی خواهند رفت.
XS
SM
MD
LG