لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۰

نوبل صلح سال ۲۰۱۱ به سه زن لیبریایی و یمنی رسید


از چپ به راست: الن جانسون سرلیف، توکل کرمان، لیما گبووی
از چپ به راست: الن جانسون سرلیف، توکل کرمان، لیما گبووی
کمیته تعیین برندگان جایزه صلح نوبل در نروژ روز جمعه، ۱۵ مهرماه، معتبرترین جایزه صلح دنیا برای سال ۲۰۱۱ را به طور مشترک به سه زن از آفریقا و آسیا اعطا کرد: الن جانسون سرلیف و لیما گبووی از کشور آفریقایی لیبریا و توکل عبدالسلام کرمان از کشور یمن.

کمیته جایزه صلح آلفرد نوبل، دانشمند فقید سوئدی، در بیانیه‌ای که روز جمعه در شهر اسلو، پایتخت نروژ، منتشر کرد اعلام کرد که به دلیل «تلاش مسالمت‌آمیز این زنان در راه امنیت زنان دنیا و حق زنان برای مشارکت کامل در ایجاد صلح» تصمیم به اعطای این جایزه به آنها گرفته است.

بنا بر اعلام این کمیته، جایزه نقدی صلح نوبل به طور مساوی به این سه زن از کشورهای لیبریا و یمن تعلق خواهد گرفت.

در بیانیه کمیته صلح نوبل همچنین آمده است: «بدون دستیابی زنان به همان فرصت‌هایی که برای اثرگذاری در تمام سطوح جامعه در اختیار مردان است، به دموکراسی و صلح پایدار در جهان نخواهیم رسید.»

این کمیته الن جانسون سرلیف را «نخستین رئیس جمهور زن آفریقا که به شکل دموکراتیک انتخاب شده» معرفی و اشاره کرده است که خانم سرلیف از سال ۲۰۰۶ که به این مقام رسیده به ایجاد صلح در لیبریا و افزایش توسعه اقتصادی و اجتماعی کمک کرده است.

الن جانسون سرلیف ۷۳ ساله که در میان حامیانش با عنوان «زن آهنین» شناخته شده است، دانش آموخته هاروارد است.

فعالیت او در عرصه سیاسی و به چالش کشیدن مردان صحنه سیاست لیبریا موجب شده است که او دو بار کشور خود را ترک کند و در دهه ۸۰ میلادی نیز به زندان بیافتد.

خانم سرلیف در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان این جایزه را متعلق به مردم کشورش دانست و گفت که صلحی که به ۱۴ سال جنگ داخلی در کشور لیبریا پایان داد دستاورد زنان این کشور است.

لیما گبووی ۳۹ ساله، دومین زن لیبریایی برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۱۱، بنیان‌گذار مدیر سازمان «شبکه زنان، صلح و امنیت آفریقا» در غنا است.

خانم گبووی پس از قدرت گرفتن چارلز تیلور، رئیس جمهور پیشین لیبریا، با تشکیل گروهی متشکل از زنان مسلمان و مسیحی و از طریق برگزاری تجمعات صلح‌آمیز و راهکارهای به دور از خشونت، به مقابله با جنگ داخلی لیبریا و بی‌عدالتی‌های دولت تیلور رفت.

او که به همراه شش فرزند خود در حال حاضر در غنا زندگی می‌کند موفق به دریافت «روبان آبی صلح» دانشگاه هاروارد شده و سال ۲۰۰۹ نیز جایزه آمریکایی «گروبر» را برای حمایت از حقوق زنان دریافت کرده است.

در همین حال خانم توکل کرمان، برنده یمنی جایزه صلح نوبل و اولین زن عرب برنده این جایزه، نیز پس از دریافت خبر جایزه نوبل صلح در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس ضمن ابراز خوشحالی از دریافت این جایزه اعلام کرد که آن را به «جوانان انقلابی یمن و مردم یمن» تقدیم می‌کند.

توکل کرمان که مدیر یک گروه مدافع آزادی مطبوعات در یمن است با عنوان «روزنامه نگاران زن رها از زنجیر» تاکنون چندین بار به دلیل فعالیت‌هایش در راه آزادی بیان و مطبوعات و همین طور مخالفتش با علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن، زندانی شده است.
XS
SM
MD
LG