لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

نظرسنجی: ۵۴ درصد مصری‌ها خواهان لغو پیمان صلح خود با اسرائیل‌اند


دو ماه پس از کناره‌گیری حسنی مبارک از حاکمیت مصر و پیروزی قیام مردمی این کشور، بیش از نیمی از شهروندان مصری می‌گویند که خواهان لغو پیمان صلحی هستند که کشورشان ۳۲ سال پیش با اسرائیل امضا کرده است.

در نظرسنجی‌ای که مرکز آمریکایی «پیو» انجام داده و نتایج آن روز دوشنبه منتشر شد، ۵۴ درصد از مصری‌ها حامی لغو پیمان صلحی هستند که در سال ۱۹۷۹ میان مناخم بگین، نخست وزیر وقت اسرائیل، و محمد انور سادات، رهبر فقید مصر، امضا شد.

بر اساس این نظرسنجی، هر چه سطح درآمد و سواد مصری‌ها کمتر باشد، درصد حامیان لغو پیمان صلح کشورشان با اسرائیل در میان آن‌ها بیشتر است.

در نتایج این نظرسنجی آمده است که ۶۰ درصد از کم‌سواد‌ها و کم‌درآمد‌ها بر لزوم ابطال این پیمان تاکید کرده‌اند.

این در حالی است که در میان دانشگاه‌رفته‌های مصری تنها ۴۰ درصد حامی لغو پیمان صلح با اسرائیل هستند.

پس از قتل انور سادات به دست سروان خالد اسلامبولی، افسر اسلام‌گرای ارتش مصر، که پیمان صلح با اسرائیل را «لکه ننگی» برای مسلمانان می‌دانست، حسنی مبارک در سه دهه اخیر حافظ سرسخت این پیمان صلح بود.

حمایت اکثر شهروندان مصری از ابطال این پیمان صلح در حالی است که شورای عالی ارتش مصر که هم‌اکنون اداره امور کشور را در دست دارد تاکید کرده است که پاسدار پیمان صلح مصر با اسرائیل خواهد ماند.

در همین زمینه نخست وزیر دولت انتقالی مصر، عصام شرف، و نیز نبیل العربی، وزیر خارجه مصر، نیز گفته‌اند که برنامه‌ای برای لغو پیمان صلح خود با اسرائیل ندارند.

از سوی دیگر رهبران اسرائیل نیز بار‌ها در هفته‌های اخیر گفته‌اند که خواهان حفظ پیمان صلح خود با مصر هستند. شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، هفته گذشته این نظر را تکرار کرد.

در نظرسنجی سازمان معتبر پیو، اکثر مصری‌ها گفته‌اند که نظر منفی آنان نسبت به اسرائیل به دلیل «رفتار بد» این کشور در قبال فلسطینی‌هاست.

نظرسنجی مرکز مطالعات پیو همچنین نشان می‌دهد که اکثر شهروندان مصری نسبت به آینده خود پس از انقلاب ۱۸ روزه این کشور که در یازدهم فوریه گذشته به کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت ابراز خوش‌بینی کرده‌اند.

همچنین ۶۴ درصد از مردم مصر نسبت به تحقق مردم‌سالاری در کشور خود ابراز خوش‌بینی کرده‌اند و با «نگاهی مطمئن و با هیجان» به آینده می‌نگرند.

در این میان ۳۰ درصد از آنها از اسلام رادیکال حمایت کرده و گفته‌اند از بنیادگرایی اسلامی هراسی ندارند، بلکه آن را باید اسلوب زندگی قرار داد.

در مجموع، هفتاد درصد از پرسش‌شوندگان گفته‌اند نگاه مثبتی به جنبش جوانان ششم آوریل و نیز به اخوان‌المسلمین مصر دارند، اما هنگامی که از آن‌ها پرسش شده که آیا خواهان رسیدن اخوان‌المسلمین به قدرت هستند، تنها ۱۷ درصد پاسخ آری داده‌اند.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که ارتش مصر از محبوبیتی خیره‌کننده در میان مردم برخوردار است؛ از هر ده پرسش‌شونده، ۹ نفر از ارتش و فرمانده آن، ژنرال محمد حسین الطنطاوی، به خاطر نقش ارتش در خیزش مصر قدردانی کرده‌اند.

این نظرسنجی تنها دوره زمانی میان ۲۴ مارس تا هفتم آوریل را در برمی‌گیرد، و پس از این تاریخ برخوردهای شدیدی میان ارتش با برخی از تجمعات اعتراضی در قاهره و دیگر شهرهای مصر رخ داده است.
XS
SM
MD
LG