لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۳

آژانس انرژی اتمی رسما اتهام ایران در مورد ترور اخیر را رد کرد


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین،‌ پایتخت اتریش، روز جمعه در بیانیه‌ای رسمی اتهام جمهوری اسلامی مبنی بر نقش داشتن در ترور اخیر را که در تهران اتفاق افتاد رد و اعلام کرد که «دانشمند هسته‌ای» به نام مصطفی احمدی روشن را نمی‌شناخته است.

بیانیه این آژانس که دیدبان اتمی سازمان ملل متحد به شمار می‌رود پاسخی است به اتهام یک مقام جمهوری اسلامی که روز پنج‌شنبه در شورای امنیت این سازمان مطرح شد.

اسحاق آل حبیب، معاون نماینده ایران در سازمان ملل، روز پنج‌شنبه این اتهام را مطرح کرد که تروریست‌ها «احتمالا» برای ترور مصطفی احمدی روشن که هفته گذشته به قتل رسید از اطلاعاتی استفاده کرده‌اند که از سازمان ملل متحد به دست‌شان رسیده است.

آقای آل حبیب در یکی از جلسات فرعی شورای امنیت از جمله این منابع اطلاعاتی به فهرست تحریمی‌ها در همین شورا و همچنین مصاحبه‌هایی اشاره کرد که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای با مسئولان اتمی ایران انجام داده است.

به گفته آقای آل حبیب، مصطفی احمدی روشن مدت کوتاهی پیش از مرگش با بازرسان این آژانس دیدار داشته است، نکته‌ای که به گفته او «می‌تواند نشانه این باشد که این سازمان‌ها احتمالا در درز کردن اطلاعات نقش داشته‌اند».

این اتهام در حالی مطرح شد که یوکیا آمانو یک روز پیش از آن در گفت‌وگو با نشریه فایننشال تایمز آلمان دقیقا با اشاره به همین نکته گفته بود هیچ اطلاعاتی از سوی سازمان متبوع او منتشر نشده و مقامات این سازمان اصلا احمدی روشن را نمی‌شناخته‌اند.

در آن زمان پاسخ آقای آمانو به اتهامی بود که پیشتر بعضی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، مطرح کرده بودند، اتهامی که روز پنج‌شنبه از زبان آقای آل حبیب رسما در شورای امنیت تکرار شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در بیانیه‌ای دیگر تایید کرده است که مقامات ارشد این سازمان اواخر ماه جاری میلادی یعنی در هفته آینده به ایران سفر خواهند کرد.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،‌ تاریخ سفر هیئت عالی‌رتبه آژانس را نهم تا یازدهم بهمن‌ماه جاری عنوان کرده است.

رویترز به نقل از آژانس انرژی اتمی هدف از این سفر سطح بالا به ایران را «گفت‌وگویی نادر» درباره برنامه هسته‌ای ایران عنوان کرده است.

هیئت عالی دیدبان اتمی سازمان ملل به ریاست هرمان نکرتس، معاون یوکیا آمانو، درباره اطلاعاتی توضیح خواهد خواست «حاکی از این که ایران در زمینه طراحی و ساخت تسلیحات اتمی تحقیقاتی انجام داده است».

«تحقیقات» جمهوری اسلامی در زمینه طراحی و تولید تسلیحات اتمی موضوع آخرین گزارش سازمان زیر نظر آقای آمانو بود که کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده آن را «مهم» و «موجب نگرانی» توصیف کرده و با استناد بر آن بر شدت تحریم‌های خود علیه تهران افزودند.
XS
SM
MD
LG