لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۲

ژنرال اسرائیلی: نیروی هوایی آمادگی حمله به تاسیسات ایران را داراست


ژنرال عیدو نخوشتان
ژنرال عیدو نخوشتان
فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش اسرائیل روز دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت، در مراسم تودیع خود گفت که این نیرو آمادگی لازم برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را داراست و تمامی تلاش او در چهار سال فرماندهی‌اش معطوف به آمادگی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران بوده، اما حمله به ایران تنها منوط به دستور کادر سیاسی این کشور است.

همزمان فرمانده جدید نیروی هوایی اسرائیل نیز روز گذشته اعلام کرد که «درصورت وقوع جنگ، مانند شمشیری بُرّان خواهیم بود».

ژنرال عیدو نخوشتان که در چهار سال گذشته فرماندهی نیروی هوایی اسرائیل را در دست داشت روز دوشنبه در آیین رسمی تحویل پست خود به ژنرال امیر اشل گفت که نیروی هوایی اسرائیل از همه توانایی‌ها و آمادگی‌های مورد نیاز برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران برخوردار است، ولی نیروی هوایی و ارتش گوش‌به‌فرمان دستورات و تصمیمات دولت‌مردان کشور خود هستند.

در همین حال ژنرال نخوشتان افزود که تصمیم کادر سیاسی با در نظر گرفتن معیارهای مربوط به اسرائیل و جامعه جهانی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران گرفته خواهد شد.

ژنرال نخوشتان پس از ۳۷ سال خدمت در ارتش اسرائیل که چهار سال آخر آن فرمانده نیروی هوایی بود، دوشنبه اونیفورم نظامی را کنار گذاشت؛ از او به عنوان یکی از بر‌ترین خلبان‌های این نیرو یاد می‌شود.

ژنرال امیر اشل که از چندی پیش از سوی رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل به عنوان فرمانده جدید نیروی هوایی معرفی شده بود، روز دوشنبه با تحویل گرفتن پست خود بلافاصله به مهم‌ترین چالش برای این نیرو یعنی احتمال مقابله با برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد.

ژنرال امیر اشل گفت: «نیروی هوایی اسرائیل شتابی برای رفتن به سوی جنگ ندارد، اما اگر ناچار شود، درنگ نخواهد کرد.»

فرمانده جدید نیروی هوایی اسرائیل نیز گفت: «در صورت ورود به جنگ، مانند شمشیری تیز و بُرّان عمل خواهیم کرد.»

ژنرال امیر اشل با اشاره به ادامه تلاطم‌های سیاسی در کشورهای همسایه اسرائیل که «موجب وضعیتی مبهم در منطقه شده» گفت: «در خاورمیانه، هیچ جایی برای ضعفا وجود ندارد، و باید با همه توان برای هر پیشامدی آماده باشیم.»

در این آیین در یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نیروی هوایی در مرکز اسرائیل، ژنرال بنی گانتس، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، و نیز اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، شرکت داشتند.

ساعاتی پس از این آیین، اهود باراک اسرائیل را به سوی واشینگتن برای دیداری دیگر با همتای آمریکایی خود، لئون پانه‌تا، ترک کرد.

این دومین بار در کمتر از یک ماه گذشته است که اهود باراک در پنتاگون با آقای پانه‌تا دیدار و گفت‌و‌گو می‌کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، موافقت کرده است که میزان کمک‌های نظامی سالانه آمریکا به اسرائیل را از سه میلیارد دلار به حدود چهار میلیارد افزایش دهد، امری که قرار است اهود باراک در مورد جزئیات آن با مقامات آمریکایی گفت‌و‌گو کند.

اهود باراک ساعاتی پیش از آغاز این سفر در گفت‌و‌گویی با رادیوی ارتش اسرائیل بار دیگر نسبت به دستیابی به توافقی میان جامعه جهانی با ایران که موجب تغییر مسیر برنامه هسته‌ای ایران شود ابراز بدبینی کرد.

آقای باراک در این گفت‌و‌گوی رادیویی در تل‌آویو با انتقاد آشکار از رویکرد جامعه جهانی در مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: «خواسته‌های حداقلیِ مطرح شده از سوی گروه ۱+۵ از ایران نمی‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند.»

اهود باراک گفت که اصلی‌ترین خواسته جامعه جهانی از ایران باید این باشد که هر گونه غنی‌سازی اورانیوم در ایران - حتی با غنای سه و نیم درصد- را متوقف کند.

وزیر دفاع اسرائیل که در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ۱+۵ با ایران راهی آمریکا شده در روزهای گذشته نیز گفته بود که اسرائیل به این مذاکرات خوش‌بین نیست.
XS
SM
MD
LG