لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

هنیه: در صورت حمله به ایران، حماس هیچ قصدی برای جنگ با اسرائیل ندارد


اسماعیل هنیه در آخرین سفر خود به تهران در فوریه سال جاری
اسماعیل هنیه در آخرین سفر خود به تهران در فوریه سال جاری
اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز که روز پنج‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت، منتشر شد اعلام کرد که در صورت حمله اسرائیل به ایران، جنبش تحت نظر او به جنگ در برابر اسرائیل کشانده نخواهد شد.

آقای هنیه در این گفت‌وگو تاکید کرد که حماس «جنبشی فلسطینی» است و تنها دست به کاری خواهد زد که «با منافع مردم فلسطین سازگار باشد».

این تازه‌ترین واکنش به شایعات مربوط به آماده شدن اسرائیل برای حمله به تاسیسات اتمی ایران و تهدیدهای مقامات این کشور از جمله بنیامین نتانیاهو و اهود باراک در همین زمینه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رهبر نوار غزه از جنبش اسلامی حماس اعلام کرده است که در صورت حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران، حماس «نخواهد گذاشت به جنگ در مقابل اسرائیل کشانده شود».

او در عین حال اشاره کرده است که جمهوری اسلامی از این گروه اسلامی که اسرائیل آن را تروریست می‌خواند هیچ درخواستی نکرده است.

اسماعیل هنیه گفت: «ایران از ما چیزی نخواسته و ما هم فکر نمی‌کنیم ایران به ما نیازی داشته باشد.»

این نخستین بار نیست که رهبران جنبش حماس که سال‌هاست تحت‌الحمایه جمهوری اسلامی هستند و از تهران کمک مالی فراوان می‌گیرند خود را از احتمال جنگ ایران و اسرائیل در منطقه برکنار معرفی کرده‌اند.

در اسفندماه سال ۱۳۹۰ نیز یک مقام ارشد دیگر این جنبش در گفت‌وگو با روزنامه بریتانیایی گاردین اعلام کرد که در صورت بروز جنگ بين ايران و اسرائيل، گروه حماس به نفع جمهوری اسلامی وارد درگيری نخواهد شد.

صلاح برداويل، عضو اداره سياسی اين سازمان در شهر غزه، در مصاحبه با گاردين با رد اين گمانه که در پی حمله اسرائيل، حماس به درخواست تهران برای حمله راکتی به اسرائيل پاسخ مثبت خواهد داد گفته بود: «حماس در هيچ پيمان اتحاد نظامی در منطقه عضويت ندارد.»

اسماعیل هنیه نیز درباره این موضع جنبش حماس توضیح داده است که «حماس جنبشی فلسطینی است که فقط در حوزه فلسطین عمل می‌کند».

به گفته نخست وزیر حماس، این جنبش «در عملیات سیاسی و میدانی خود نیز طوری عمل می‌کند که با منافع مردم فلسطین سازگار باشد».

با این همه این مقام ارشد حماس هشدار داده است که حمله اسرائیل به ایران «عواقب سختی» برای کل منطقه خاورمیانه خواهد داشت.

در حالی که ایران هم‌چنان تاکید دارد که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز و غیرنظامی است، اسرائیل به‌ویژه در چند ماه اخیر بارها گفته است که «هیچ گزینه‌ای را برای بازداشتن ایران از دستیابی به تسلیحات اتمی از نظر دور نخواهد داشت».
XS
SM
MD
LG