لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

نتانیاهو: به تحریم‌های ایران فرصت اثرگذاری می‌دهیم


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
نخست وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه در نخستین مصاحبه مفصل خود پس از بازگشت از سفر ایالات متحده اعلام کرد که به تحریم‌های جمهوری اسلامی فرصت اثرگذاری خواهد داد. رویترز به نقل از «منابعی» می‌گوید که او به باراک اوباما اطمینان داده است اسرائیل تصمیمی برای حمله به ایران نگرفته است.

خبرگزاری رویترز به نقل از مصاحبه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با یک شبکه تلویزیونی این کشور می‌گوید که عالی‌رتبه‌ترین مقام اسرائیل گفته است که قرار نیست اسرائیل در «روزها یا هفته‌های آینده» به سایت‌های اتمی ایران حمله کند.

او با این حال تاکید کرده است که اسرائیل از سوی دیگر حاضر نیست «چند سال» برای اثرگذاری تحریم‌ها صبر کند.

بنیامین نتانیاهو در مصاحبه با یک شبکه داخلی اسرائیل گفت: «ما خوشحال می‌شویم اگر این مسئله به شکلی صلح‌آمیز حل شود.»

او اما در ادامه شرایطی هم برای «حل این مسئله» گذاشته است، شرایطی که در سخنرانی خود در واشینگتن نیز ذکر کرده بود و بعید است که مورد قبول جمهوری اسلامی قرار بگیرد.

او گفت: «خیلی خوشحال می‌شوم، اگر [ایران] برنامه اتمی‌اش را متوقف کند، سایتش را در قم جمع کند و دست از غنی‌سازی اورانیوم بردارد.»

این در حالی است که ایران همواره با تاکید بر صلح‌آمیز بودن فعالیت اتمی خود از توقف غنی‌سازی اورانیوم که می‌تواند در تولید سلاح اتمی استفاده شود سر باز زده و به همین دلیل مشمول تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و فهرستی بلندبالا از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و متحدانش قرار گرفته است.

در دو ماه گذشته شایعات و اظهارنظرها در مورد حمله عن‌قریب اسرائیل به ایران، با یا بدون آمریکا، چنان بالا گرفته و در اغلب نشریات منتشر شده که از یک سو آقای اوباما نمایندگانی را برای مذاکره در این باره به اسرائیل فرستاد و از سوی دیگر رهبر جمهوری اسلامی در این باره مجبور به موضع‌گیری شد.

پیش از سفر بنیامین نتانیاهو به آمریکا در هفته گذشته، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که او خواهان آن است که آمریکا در صورت ناکامی تحریم‌ها و پیشرفت برنامه اتمی ایران به آن سوی «خطوط قرمز» علنا جمهوری اسلامی را به حمله نظامی تهدید کند.

به دنبال انتشار این گزارش، باراک اوباما با تاکید دوباره بر حمایت از اسرائیل در برابر برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران موضع گرفت و در مقام «رئیس جمهور ایالات متحده» اعلام کرد که «بلوف» نمی‌زند و «همه گزینه‌ها روی میز است».

با این همه خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارش خود از قول «منابع نزدیک به مذاکرات آمریکا و اسرائیل» گفت که آقای نتانیاهو به رئیس جمهور آمریکا اطمینان داده است که کشورش هیچ تصمیمی برای حمله به ایران نگرفته است.

اما او در عین حال هیچ سیگنالی هم در سفرش به آمریکا نشان نداد مبنی بر این که گزینه نظامی را کنار گذاشته است.
XS
SM
MD
LG