لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

ژنرال اسرائیلی:‌ بعید است ایران به دنبال تولید بمب اتمی باشد


ژنرال بنی گانتس
ژنرال بنی گانتس
در حالی که نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل پیوسته تأکید کرده‌اند هدف ایران از فعالیت هسته‌ای دستیابی به بمب اتمی است، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در اظهار نظری تازه گفت که فکر نمی‌کند «که ایران سرانجام به سوی تولید بمب اتم پیش برود».

ژنرال بنی گانتس، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، این سخنان را در مصاحبه‌ای با روزنامه اسرائیلی هاآرتص به مناسبت شصت و چهارمین سالگرد استقلال این کشور بیان کرده است.

اظهار نظر آقای گانتس در حالی منتشر شده است که او خود اخیرا گفته بود که اسرائیل برای مقابله با شرایط پس از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای آمادگی کامل دارد و همچنین افزوده بود که «ارتش اسرائیل در هر جای جهان برای حفظ امنیت خویش حضور دارد».

در همین حال ژنرال گانتس گفته است که «رسیدن ایران به بمب اتمی برای تمامی جهان ابعاد منفی خواهد داشت و دست بازی که برای فعالیت به ایران در منطقه و جهان خواهد داد، برای هیچ کس خوب نیست».

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل گفته است که «باز شدن دست ایران برای تحرک در منطقه و جهان از طریق قوی‌تر شدن بازوان ایرانی در منطقه مانند حزب‌الله لبنان و حماس و جهاد اسلامی در غزه، می‌تواند تهدیدی حیاتی برای موجودیت اسرائیل تلقی شود».

بنی گانتس این را نیز گفته است که رسیدن ایران به بمب هسته‌ای وضعی نوین را ایجاد می‌کند و در این میان اسرائیل تنها کشور جهان خواهد بود که قدرتی هسته‌ای آن را به نابودی تهدید می‌کند و برای رسیدن به این هدف، وسایل لازم آن را نیز فراهم می‌کند.

در همین حال، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در این مصاحبه افزوده است که اسرائیل در برابر این وضع با درایت عمل خواهد کرد، زیرا «توانمند‌ترین کشور منطقه است و این توانِ بر‌تر نیز در آینده حفظ خواهد شد».

ژنرال گانتس در برابر این پرسش روزنامه هاآرتص که آیا سال ۲۰۱۲ آن گونه که بسیاری پیش‌بینی می‌کنند از نظر او نیز «سالی سرنوشت‌ساز در برابر ایران است؟»، می‌گوید: «سال ۲۰۱۲ سالی حساس هست، اما الزاماً مسئله «رفتن یا نرفتن» (به سوی حمله به ایران) نیست، زیرا این معما حتما در روز سی و یکم دسامبر ۲۰۱۲ هم به پایان نمی‌رسد».

به گفته این مقام عالی‌رتبه اسرائیلی، «ما در محدوده‌ای زمانی هستیم که باید اتفاقی بیفتد:‌ یا ایران به سوی برنامه هسته‌ای مسالمت‌جویانه و با مصارف غیرنظامی عقب‌گرد کند یا جهان که شامل اسرائیل نیز می‌شود باید با این وضع کاری بکند».

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل گفته است که «رهبران ایران اگر به سوی تصمیم استراتژیک برای تولید بمب اتمی بروند، یقیناً اشتباهی حیاتی مرتکب می‌شوند»، ولی افزوده است که سران ایران را تا حد زیادی «خردگرا و سنجیده» می‌داند.

ژنرال گانتس همچنین افزوده است که «فشارهای جهانی بر ایران دارد کارساز می‌شود».

در این میان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز سه‌شنبه شب در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان دوباره بر «خطرات» ناشی از برنامه هسته‌ای ایران برای اسرائیل تأکید کرد.

آقای نتانیاهو بر لزوم برچیدن برنامه هسته‌ای ایران تأکید و شرط‌های اسرائیل از جمله لزوم برچیدن تأسیسات غنی‌سازی فردو در قم و لزوم خارج کردن همه اورانیوم ۲۰ درصدی ایران را تکرار کرد.

آقای نتانیاهو حتی گفت که غنی‌سازی اورانیوم با خلوص سه و نیم درصد از سوی ایران را نیز نباید تحمل کرد.
XS
SM
MD
LG