لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

غیبت دولتی‌ها جلسه مجلس را برهم زد؛ مصلحی از «نتایج خوب» خبر داد


روز شنبه در حالی که دو مقام در دولت محمود احمدی‌نژاد بار دیگر با عدم حضور در جلسه خود با مقامات مجلس شورای اسلامی «برای بررسی بازار سکه و ارز» آن را به تعطیلی کشاندند، وزیر اطلاعات از «نتایج خوب» در زمینه شناسایی پشت صحنه آشفتگی در این بازار خبر داد.

نزدیک به سه هفته پیش نیز جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی اوضاع بازار ارز و سکه به دلیل عدم حضور رئیس کل بانک مرکزی برهم خورد.

گرچه در آن زمان دلیل غیبت وزرا در جلسه «موجه خوانده شد» چون در سفر آمریکای لاتین با رئیس جمهور بودند، محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی، هرگز رسما توضیح نداد که چرا در جلسه شرکت نکرده است.

حال به گزارش خبرگزاری‌های داخل کشور، سخنگوی اقتصادی آقای احمدی‌نژاد و مدیر بانک مرکزی جمهوری اسلامی برخلاف وعده قبلی و بدون اعلام هیچ دلیلی روز شنبه نیز در جلسه خود با مجلسی‌ها حاضر نشده و این جلسه را به هم زده‌اند.

این در حالی است که علی لاریجانی، رئیس مجلس، و روسای کمیسیون‌های تخصصی در مجلس شورای اسلامی و همین طور عده‌ای از نمایندگان دیگر برای دیدار با نمایندگان دولت و بررسی آشفتگی‌های اخیر در بازار ارز و سکه حاضر شده بودند.

در همین حال خبرگزاری‌ها در خبری دیگر گفته‌های حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، درباره همین آشفتگی‌ها را منعکس کرده‌اند.

آقای مصلحی با اشاره به اقدامات ماموران خود در زمینه شناسایی «پشت صحنه آشفتگی‌های بازار ارز و طلا» از «نتایج خوبی» خبر داده که قرار است در «زمان مناسب» اعلام شوند.

با این همه وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نه گفته است که این «نتایج خوب» چیست و نه به زمان اعلام آنها اشاره‌ای کرده است. او فقط گفته است: «الان قابل بیان نیست.»

حیدر مصلحی همچنین به طور سربسته اشاره کرده است که اقداماتی در خارج و داخل کشور از جمله ایجاد «تنش در مسائل اقتصادی» انجام می‌شود که هدف از آنها «ایجاد روح ناامیدی در مردم» است.

این به‌نوعی تکرار گفته‌های وزیر اقتصاد در دولت محمود احمدی‌نژاد است که روز چهارشنبه هفته گذشته تلاش کرد مسئولیت وضع نابه‌سامان در بازار سکه و ارز را بر دوش گروه نامعلومی بگذارد که می‌خواهند در بازار «ایجاد اختلال» کنند.

به گفته شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد، که روز شنبه حاضر نشده است در برابر مجلسی‌ها پاسخ‌گو باشد در حال حاضر در ایران «یک سازمان‌دهی وجود دارد که به دنبال خارج کردن ارز کشور از بازار یا احتکار ارز است».

در همان روز محمود احمدی‌نژاد نیز این اتهام‌زنی را به شکلی دیگر تکرار کرد و از «عده‌ای» سخن گفت که از این آشفتگی سود می‌برند.

وزیر اقتصاد روز چهارشنبه به هیچ شخص حقیقی یا حقوقی معینی که این اتهام متوجهش باشد اشاره نکرد،‌ اما از تلویزیون دولتی ایران خواست که «با فضاسازی رسانه‌های بیگانه و القائات در بازار سکه و ارز مقابله کند».

در یک ماه گذشته بازار طلا و ارز در ایران شاهد آشفتگی و نابه‌سامانی غریب و بی‌سابقه‌ای بوده و دست‌کم تاکنون هیچ یک از موضع‌گیری‌ها و سیاست‌های دولت آقای احمدی‌نژاد در آرام کردن این بازار موثر نیفتاده است.

در همین مدت قیمت سکه طلا و ارزهای خارجی و به‌ویژه دلار آمریکا رکوردهایی بی‌سابقه در تاریخ جمهوری اسلامی را به ثبت رسانده است: هفته گذشته که می‌توان آن را زمان اوج رکوردگذاری دانست، قیمت سکه تمام‌بهار تا یک میلیون و پنجاه هزار تومان نیز رسید و هر دلار آمریکا ۲۲۰۰ تومان هم معامله شد.
XS
SM
MD
LG