لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

بیانیه دو تشکل اصلاح‌طلب: دعوت به راهپیمایی ۲۲ خرداد و روش‌های مسالمت‌آمیز


در آستانه دومین سالگرد انتخابات جنجالی سال ۸۸، دو تشکل عمده حامی میرحسین موسوی در ایران در بیانیه‌هایی جداگانه بر روش‌های «مسالمت‌آمیز» برای پیشبرد اهداف جنبش سبز و «بازگشت به حاکمیت قانون» تاکید کرده‌اند.

جبهه مشارکت ایران اسلامی در بیانیه خود که تاریخ روز جمعه، ۲۰ خردادماه، را دارد بدون اشاره به «راه‌پیمایی سکوت» در روز یک‌شنبه، ۲۲ خرداد، از مردم ایران خواسته است «در تمام برنامه های سیاسی و اجتماعی خود آرامش و مسالمت را سرلوحه حرکت خود قرار دهند».

شورای هماهنگی راه سبز امید در ۱۱ خردادماه در بیانیه‌ای از مردم ایران دعوت کرد به مناسبت سالگرد انتخابات ریاست جمهوری در ۲۲ خرداد، در «راهپیمایی سکوت» شرکت کرده و «آزادی زندان سیاسی، برگزاری انتخابات آزاد و مبارزه با گرانی و بیکاری» را خواستار شوند.

بر اساس این بیانیه، این راهپیمایی قرار است از ساعت شش تا هشت بعدازظهر روز ۲۲ خرداد، یک‌شنبه، در پیاده‌روهای خیابان ولی‌عصر حد فاصل میدان ولی‌عصر تا میدان ونک برگزار شود.

در همین حال شاخه خارج از کشور سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید حمایت کرده و مردم ایران را به شرکت در این راهپیمایی دعوت کرده است.

روز یک‌شنبه مصادف است با دومین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که محمود احمدی‌نژاد با حمایت آشکار آیت‌الله علی خامنه‌ای پیروز آن اعلام شد.

اعلام این نتیجه برای انتخاباتی که در سوی دیگرش میرحسین موسوی و مهدی کروبی ایستاده بودند به بروز اعتراضاتی دامنه‌دار در تهران و دیگر شهرهای ایران انجامید و حکومت جمهوری اسلامی با سرکوبی شدید و خشونت‌بار به آن پاسخ داد.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با اشاره به انتخابات سال ۸۸ و انتخابات پیش از آن در سال ۸۴ که دور اول ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد را به دنبال داشت او را «فردی بی‌ریشه و گوش‌به‌فرمان» توصیف کرده است.

جبهه مشارکت ایران اسلامی نیز دولت محمود احمدی‌نژاد را «نامشروع و ناکارآمد و دارای سوء اخلاق» معرفی کرده است.

سازمان مجاهدین انقلاب از سوی دیگر به پاسخ حکومت به اعتراضات مردم ایران در پی انتخابت اشاره کرده و «سرکوب‌ها و تنگناها» را نشانه «ضعف مفرط» حاکمیت دانسته است.
XS
SM
MD
LG