لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۰

هند واردات نفت خود از ایران را «تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد»


خبر کاهش واردات نفت هند از ایران بلافاصله پس از سفر کلینتون به این کشور منتشر شده است
خبر کاهش واردات نفت هند از ایران بلافاصله پس از سفر کلینتون به این کشور منتشر شده است
یک روز بعد از پایان سفر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا به هند، چند مقام رسمی هند در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ از تصمیم دهلی نو به کاهش ۲۰ درصدی واردات نفت ایران خبر دادند.

چهار منبع آگاه شامل مقامات رسمی دولتی و شرکت‌های پتروشیمی در هند به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌اند که در طول سال مالی جاری، هند واردات نفت خود از ایران را تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داد.

به گفته این منابع آگاه که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، دولت هند در نظر دارد واردات نفت خود از ایران را از ۱۷.۵ میلیون تن در سال مالی گذشته منتهی به ۳۱ مارس، اردیبهشت، به ۱۴ میلیون تن در سال مالی جاری کاهش دهد.

همچنین دو منبع آگاه به امور بانکی در هند به این خبرگزاری گفته‌اند که این کشور تحت فشار آمریکا با تاسیس شعبه بانک پارسیان ایران در شهر بمبئی برای تسهیل در مبادلات تجاری ایران و هند با ارز روپیه مخالفت کرده است.

طبق توافقات اخیر میان مقامات جمهوری اسلامی و هند، قرار بر این است که بهای ۴۵ درصد از صادرات نفت ایران به هند با روپیه به ایران پرداخت شود و دو بانک پارسیان ایران و «یوسی‌او» بانک هند نیز توافق کردند در این زمینه همکاری داشته باشند.

ایران با دریافت روپیه از هند قرار بود کالاهای مصرفی و مواد خوراکی از هند وارد ‌کند.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، روز اول ژانویه سال جاری لایحه‌ای را به امضا رساند که صنعت نفت ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهد و شرکت‌های خارجی را وادار می‌کند میان همکاری با بخش نفتی، مالی و بانک مرکزی ایران یا بخش مالی آمریکا، یکی را انتخاب کنند.

آمریکا تاکنون ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا، همچنین ژاپن و کره جنوبی را به خاطر «کاهش قابل توجه» در واردات نفت خود از ایران را از تحریم‌های احتمالی آمریکا معاف کرده است.

در این میان چین و هند به عنوان بزرگ‌ترین مشتریان نفتی ایران هنوز از این تحریم‌های آمریکا معاف نشده‌اند.

در همین زمینه شبکه خبری الجزیره روز دوشنبه گذشته گزارش کرد که اگر هند تا پایان ماه ژوئن، یعنی زمان اجرای همه‌جانبه تحریم‌های آمریکا، در مورد صادرات نفت ایران گام‌های جدی برای کاهش خرید نفت از ایران برندارد ممکن است با مجازات‌هایی از سوی آمریکا روبه‌رو شود.

ایران در حال حاضر روزانه ۳۷۰ هزار بشکه نفت به هند صادر می‌کند و با این حساب دومین کشور صادرکننده نفت به این کشور پس از عربستان سعودی به شمار می‌رود.

اقتصاد هند در حال حاضر با نرخ رشد هفت درصد در سال به شدت به واردات انرژی محتاج است و هرگونه کمبود یا اختلالی در واردات نفت می‌تواند بر نرخ رشد اقتصادی این کشور اثر منفی داشته باشد. هند ۹ درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند.

خبرگزاری بلومبرگ در ادامه گزارش خود می‌نویسد که هند ۸۰ درصد از نفت مصرفی خود را از طریق واردات تامین می‌کند و از دسامبر سال ۲۰۱۰، به خاطر منع شدن شرکت‌های هندی توسط بانک مرکزی این کشور از معامله با ایران از طریق سیستم «اتحادیه پایاپای آسیایی» پول نفت وارداتی هند از ایران توسط «هالک بانک» ترکیه پرداخت می‌شود.

اما این بانک به شرکت‌های هندی گفته است که با اجرایی شدن تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا از شهریورماه آینده قادر به واسطه‌گری میان شرکت‌های هندی و ایرانی نخواهد بود.

اتحادیه اروپا ۲۳ ژانویه دور جدیدی از تحریم‌ها شامل تحریم خرید نفت از ایران و بانک مرکزی این کشور را تصویب کرد که از اول ماه ژوئیه، ۵۰ روز دیگر، به اجرا گذارده خواهند شد.
XS
SM
MD
LG