لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

حذف خارجی‌ها از بخش پالایشگاهی ایران به‌رغم وابستگی «کامل»


فازهای شش، هفت و هشت پالایشگاه گاز در عسلویه در جنوب ایران
فازهای شش، هفت و هشت پالایشگاه گاز در عسلویه در جنوب ایران
رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، در تازه‌ترین اقدام خود به مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نفتی ایران دستور داده است که خرید خارجی لیسانس برای پروژه‌های پالایشگاهی را متوقف و از دانش فنی بومی برای تولید محصولات در پالایشگاه‌های نفت ایران استفاده کند.

علت این اقدام علاوه بر افزایش تحریم‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران، عدم پای‌بندی شرکت‌های خارجی صاحب لیسانس و دانش فنی به قراردادهای خود در طراحی پالایشگاه‌های ایران ذکر شده است.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر، بر اساس تصمیم جدید آقای قاسمی، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران برای ساخت هفت پالایشگاه جدید نفت و میعانات گازی و دو طرح توسعه و تثبیت پالایشگاه‌های نفت اصفهان و آبادان از لیسانس و دانش فنی بومی استفاده خواهد کرد.

خبرگزاری مهر در این باره می‌نویسد: «این دستور وزیر نفت در حالی صادر شده است که در ماه‌های اخیر راه‌اندازی واحدهای صاحب لیسانس پالایشگاه‌های شازند و تهران در غیاب شرکت‌های اروپایی انجام شده و حتی شرکت ملی پالایش و پخش نفتی از این شرکت‌ها به دلیل عدم تعهد به قرارداد‌ خود به مراجع بین‌المللی شکایت کرده است.»

از سوی دیگر شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی خطاب به این شرکت‌های اروپایی تاکید کرده است که «در آینده نقشی در بازار صنایع نفت و گاز ایران نخواهند داشت».

در همین حال ایران درباره توانایی ساخت‌وساز بومی طرح‌های پالایشگاهی خود آمارهای متناقضی داده است.

در این زمینه عبدالحسین بیات، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، روز ۱۷ ژانویه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده بود که حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد قطعات و تجهیزات مورد نیاز در طرح‌های پتروشیمی ایران در داخل کشور ساخته می‌شود.

اما علیرضا ضیغمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نفتی ایران، در واکنش به دستور جدید وزیر نفت ایران اعلام کرده است که «در شرایط فعلی سهم کالا و تجهیزات ساخت داخل در طرح‌های پالایشگاهی از مرز ۵۰ درصد عبور کرده است».

به گزارش مهر، در طرح توسعه فاز سوم پالایشگاه نفت آبادان (واحد کت کراکر) شرکت‌های صاحب لیسانس این پروژه همچون اکسنس فرانسه و سایمون کاروس، استارت کمپانی، یو. او. پی و اس‌. دبلیو (همگی از بریتانیا) و شرکت انگلیسی - هلندی شل به قراردادهای خود با شرکت ملی پالایش و پخش نفتی ایران پای‌بند نبوده‌اند.

پالایشگاه‌های موجود و در دست احداث

اعلام بومی‌سازی صد درصدی صنعت پتروشیمی در حالی صورت می‌گیرد که اخیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارشی تحت عنوان «برنامه راهبردی صنایع شیمیایی» اعلام کرد که حوزه تکنولوژی در صنعت پتروشیمی ایران به طور کامل به کشورهای خارجی وابسته است.

در این بخش میزان وابستگی جمهوری اسلامی به کشورهایی چون آلمان، انگلیس، هلند و فرانسه بیشتر از سایر کشور‌ها است، به طوری که بیش از نیمی از محصولات تولیدی کشور تا سال ۱۳۹۳ به این ۴ کشور وابسته است.

هم اکنون ۳۸ واحد پتروشیمی در ایران فعال هستند که، طبق گزارش وزارت صنایع و معادن ایران، ارزش صادرات تولیدات پتروشیمی ایران در سال گذشته (با ارزش کل فروش ۱۸ میلیارد دلاری) حدود ۱۱ و نیم میلیارد دلار بوده است.

اما به هر حال درصد سهم پتروشیمی در تولید ناخالص داخلی ایران به عنوان دومین دارنده بزرگ گاز و سومین دارنده نفت جهان فقط یک و نیم درصد بوده است.

هم اکنون ۹ پالایشگاه بنزین‌سازی در ایران فعال هستند و ایران در نظر دارد ظرفیت تولید بنزین خود را با راه‌اندازی شش پالایشگاه دیگر از میزان یک و نیم میلیون بشکه به سه میلیون و دویست هزار بشکه در روز برساند.

ایران اعلام کرده است که تا پایان سال جاری خورشیدی ظرفیت تولید بنزین خود را به ۷۰میلیون لیتر در روز خواهد رساند.

اخیرا خبرگزاری‌ ایسنا گزارش کرد که پیشرفت ساخت بزرگ‌ترین پالایشگاه بنزین‌سازی کشور به نام ستاره خلیج فارس از ابتدای سال جاری روی۴۰ درصد متوقف شده است.

آذرماه سال جاری، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی از پیشرفت بسیار اندک در پیشبرد پروژه‌های ساخت پالایشگاه در ایران، به دلیل مشکلات مالی و تکنیکی، خبر داده بود.

بر پایه این گزارش، ایران در حال حاضر ساخت ۶ پالایشگاه جدید با ظرفیت پالایش بیش از یک میلیون بشکه در روز را در دستور کار خود دارد، اما «با توجه به تاثیر تحریم‌ها» پیشرفت بسیار اندکی در پیشبرد پروژه‌های ساخت پالایشگاه داشته است.
XS
SM
MD
LG