لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۲

دو ایرانی دیگر در سوریه «ربوده شدند»


در حالی که هنوز از سرنوشت پنج ایرانی که هفته گذشته در سوریه مفقود شدند خبری نیست، روزنامه جام جم در شماره روز یک‌شنبه خود از ربوده شدن دو «متخصص» ایرانی دیگر در شهر حمص سوریه، یکی از نقاط اصلی اعتراضات ضدحکومتی، خبر داده است.

با این حساب تعداد ایرانی‌هایی که گفته می‌شود در سوریه ربوده شده‌اند به هفت تن می‌رسد.

هفته گذشته سفارت ايران در دمشق، پایتخت سوریه، در بيانيه‌ای اعلام کرد که پنج شهروند ايرانی که از «مهندسين و کارشناسان فنی» پروژه نيروگاه ۴۵۰ مگاواتی جندر در حوالی شهر حمص بودند، بامداد روز چهارشنبه، ۳۰ آذرماه، توسط افراد مسلح ربوده شده‌اند.

پيشتر برخی از رسانه‌های غيررسمی این ایرانی‌های ربوده شده را از اعضای سپاه پاسداران معرفی کرده و ادعا کرده بودند که آنها برای همکاری در سرکوب اعتراضات مردم سوريه به اين کشور اعزام شده بودند.

این در حالی است که روزنامه جام جم، وابسته به صدا و سيمای جمهوری اسلامی، این افراد را «پرسنل يک شرکت پيمان‌کاری شاغل در طرح نيروگاه برق جندر» معرفی کرده است.

روزنامه جام جام همچنین می‌گوید که دو نفر اخیر «در حال پیگیری وضعیت» پنج نفر ربوده شده هفته گذشته بودند که خود به همان سرنوشت دچار شده‌اند.

در همین حال محمدرضا رئوف شيبانی، سفير ایران در دمشق، بی هیچ توضیحی چنین اظهار نظر کرده است که «ربايندگان در درجه اول می‌خواهند با به‌کارگيری اهرم رعب و وحشت جمهوری اسلامی را برای تغيير موضع خود در قبال تحولات سوريه تحت فشار قرار دهند».

آن طور که در گزارش روزنامه جام جم آمده است، آقای شیبانی در عین خبر دادن از تشکیل «کمیته امنیتی نجات» و چنین اظهار نظری توضیح نداده است که آیا مقامات ایرانی ربایندگان را شناسایی کرده یا با آنها تماس برقرار کرده‌اند یا خیر.

جمهوری اسلامی ایران، بزرگ‌ترین حامی سوریه در منطقه، از ۹ ماه پیش که اعتراضات مردمی به حکومت بشار اسد در سوریه آغاز شد عمدتا از اسد و روایت رسمی از ناآرامی‌ها در این کشور حمایت کرده است.

از سوی دیگر مخالفان حکومت بشار اسد نیز جمهوری اسلامی ايران را به همکاری با حکومت او در سرکوب معترضان سوری متهم می‌کنند.

شهر حمص يکی از کانون‌های اصلی اعتراض به حکومت بشار اسد است و طی هفته‌های اخير شاهد سرکوب گسترده اعتراضات توسط نیروهای امنیتی دولت سوریه بوده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ‌ایرنا، هفته گذشته خبر داد که سفارت ايران در دمشق از مقامات سوريه خواسته است «به منظور شناسايی ربايندگان و آزادی سريع پنج مهندس ايرانی ربوده شده» فوری اقدام کنند.
XS
SM
MD
LG