لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۹


«پایان ۲۷ سال حضور هاشمی رفسنجانی در هیئت رئیسه مجلس خبرگان» بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های چهارشنبه ایران داشته و در حالی که روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم از آن استقبال کرده‌اند، روزنامه‌های منتقد دولت از تصمیم‌های تاریخی هاشمی و احتمال کناره‌گیری وی از مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داده‌اند.

روزنامه‌ها همچنین گزارش‌هایی از «شوکه شدن مردم» از «۵ تا ۶ برابر شدن قبض‌های گاز» منتشر کرده‌اند.

ممنوع شدن نوشتن پایان‌نامه با موضوع ایران از سوی وزارت علوم و «ادامه عملیات نیروی انتظامی برای جمع‌آوری آنتن‌های ماهواره از منازل مردم» از دیگر اخباری است که مورد توجه روزنامه‌های ۱۸ اسفندماه قرار گرفته است.

پایان ۲۷ سال حضور هاشمی رفسنجانی در هیئت رئیسه مجلس خبرگان

کنار گذاشتن اکبر هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان در روزنامه‌های چهارشنبه بازتاب گسترده و البته دوگانه‌ای داشته است.

روزنامه تهران امروز که از سوی نزدیکان به محمدرضا مهدوی کنی، رئیس جدید مجلس خبرگان، اداره می‌شود در تیتر نخست شماره چهارشنبه خود از «آغاز دوران جدید مجلس خبرگان» خبر داده است.

این روزنامه نوشته است که «آیت‌الله مهدوی‌ کنی زمانی که تعداد آرای انتخاب رئیس مجلس خبرگان اعلام شد گفت که مقام ولایت حفظ‌کننده و هماهنگ‌کننده جامعه است» و «نظارت بر رهبری، پاسداری و صیانت از رهبری است و این امر مهم به عهده خبرگان رهبری است و نباید بگذاریم دشمنان، این عمود خیمه انقلاب را بشکنند».

تهران امروز همچنین نوشته است که مهدوی کنی با اشاره به این که «به‌رغم اختلاف سلیقه‌ها باید همدیگر را تحمل کنیم» گفته است که «انحصارگرایی مذموم است» و «از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌خواهم همان ‌گونه که در دوران مبارزه و انقلاب تاکنون با ایشان بودیم، ایشان کمافی‌السابق به ما کمک کنند».

روزنامه‌های رسالت و کیهان از روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم نیز با تیترهای «آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان شد» از رسیدن دبیر جامعه روحانیت به ریاست «خبرگان رهبری» استقبال کرده‌اند.

روزنامه خراسان در صفحه نخست شماره ۱۸ اسفند خود از قول مهدوی کنی نوشته است که «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به یک معنا مقام ریاست مجلس خبرگان را به من تفویض کردند».

روزنامه آرمان نیز با تاکید بر این که «آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی از نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۳۶۲ تاکنون در هیئت رئیسه تمامی دوره‌های این مجلس عضویت داشت» نوشته است که «هاشمی‌ رفسنجانی در جلسه دیروز مجلس خبرگان برای ریاست مجلس، کاندید نشد تا با انتخاب تنها کاندیدای این مسئولیت یعنی محمدرضا مهدوی ‌کنی، حضور ۲۷ساله خود را در هیئت رئیسه دوره‌های مختلف مجلس خبرگان پایان دهد».

این روزنامه با تاکید بر این که به غیر از هاشمی رفسنجانی سایر اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان بار دیگر در سمت خود ابقا شدند، نوشته است که هاشمی رفسنجانی اکنون «یک عضو عادی مجلس خبرگان است».

گسترش «حاکمیت خدا» و «احتمال کناره‌گیری هاشمی از آخرین سمت رسمی»

روزنامه‌های تهران امروز و رسالت طی سرمقاله‌هایی با مضمونی مشابه تعیین رئیس مجلس خبرگان برای ۲ سال آینده که در عمل با کناره‌گیری هاشمی رفسنجانی و تنها با نامزدی محمدرضا مهدوی کنی در پشت درهای بسته اجلاسیه خبرگان رهبری برگزار شد را نمونه آرمانی «انتخابات در مردم‌سالاری دینی» مورد نظر حاکمان فعلی ایران توصیف کرده‌اند.

روزنامه رسالت حتی ادعا کرده است که «قرار است در مردم‌سالاری دینی خدا حاکم باشد، نه یکی از اضلاع رقابت، و اصولا اصحاب قدرت در اسلام مشروعیت خود را از خدا می‌گیرند».

اما روزنامه ابتکار طی سرمقاله‌ای با عنوان «یک مرد و هزار و یک بزنگاه» نوشته است که «دیگر باید عنوان «رئیس مجلس خبرگان» را از جلو نام اکبر هاشمی‌ رفسنجانی برداشت، همان‌ گونه ‌که در طول سال گذشته، در رسانه‌ها از او با عنوان «امام جمعه موقت تهران» نامی برده نشد».

این روزنامه البته کناره‌گیری هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان را «تصمیم تاریخی در بزنگاهی دیگر» توصیف کرده و نوشته است که «این تصمیم مهم و تاریخی را هاشمی در موقعیتی اتخاذ کرد که طی یک‌ ماه گذشته، سازمان‌دهی گسترده‌ای برای کنار زدن وی از این منصب آغاز شده بود» و «طیفی از فعالان سیاسی با مهره‌چینی‌ها و رایزنی‌های بی‌سابقه، فضا را برای رقابت بی‌دلیل دو چهره سر‌شناس و ممتاز سال‌های متمادی مبارزه و انقلاب فراهم کرده بودند».

روزنامه ابتکار با تاکید بر این که «هاشمی هم‌ اکنون فقط ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت عادی در مجلس خبرگان را یدک می‌کشد» نوشته است که «پایین ‌آمدن هاشمی را از رأس خبرگان می‌توان تازه‌ترین، اما نه آخرین پس‌لرزه ‌انتخابات برای هاشمی و خانواده‌اش تلقی کرد، کما این که با وجود همه ‌انکار‌ها و انگاره‌ها استعفای محسن هاشمی، پسر بزرگ وی، از مدیریت مترو و همچنین هتک دخترش در حرم شاه‌ عبدالعظیم، توسط عده‌ای را نیز می‌توان پس‌لرزه‌های کوچک‌تر زلزله ‌انتخابات گذشته دانست».

روزنامه ابتکار حتی از افزایش احتمال کناره‌گیری هاشمی رفسنجانی از آخرین سمت رسمیش یعنی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نیز خبر داده و نوشته است که «آیا پس از ترک ریاست خبرگان، باید منتظر کنار رفتن او از کرسی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بود؟»

«۵ تا ۶ برابر شدن قبض‌های گاز نابودی آپارتمان‌نشینان است»

روزنامه ابرار گزارش داده است که ۵ تا ۶ برابر شدن قبض‌های گاز پس از حذف یارانه‌ها، شهروندان را شوکه کرده است.

این روزنامه با تاکید بر این که «با ارسال قبض‌هاى جدید گاز و ۵ تا ۶ برابر شدن هزینه گاز آپارتمان‌هاى بیش از ۱۵ واحد، شهروندان در شوک به سر مى برند» نوشته است که «این هدفمندى مصرف گاز نیست، نابودى آپارتمان‌نشینان است».

روزنامه ابرار با اشاره به این که مقام‌های دولتی البته مدعی شده‌اند که «این مشکل ناشى از اشتباه فاحش شرکت گاز در محاسبه قبض‌هاست که هزینه آن را شهروندان باید پرداخت کنند» نوشته است که «علت این افزایش بها روش محاسبه شرکت گاز است، به طورى که قیمت گاز بعد از گذشتن از حد نصاب تعیین شده یک‌باره به صورت تصاعدى دچار افزایش قیمت شده و چون مصرف خانوار‌ها در مجتمع‌هاى با واحدهاى زیاد، سریع‌تر از میزان حداقل فرا‌تر مى رود، میزان گاز بهاى تصاعدى نیز بسیار بیشتر مى‌شود و در واقع تجمیع میزان مصرف گاز چند واحد آپارتمان یا مجتمع که معمولا از یک کنتر مشترک برخوردارند، باعث قرار گرفتن‌شان در جمع مشترکان پرمصرف مى‌شود».

این روزنامه تاکید کرده است که «این شیوه منصفانه و منطقى نیست و در واقع واحدهاى مسکونى چوب تجمیع مصرف گازشان را مى خورند و این دیگر هدفمندى مصرف گاز نیست، نابودى آپارتمان‌نشینان است».

همزمان روزنامه خراسان اظهارات جواد اوجی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت گاز، را منتشر کرده که مدعی شده است «مبلغ قبض ۴۷ درصد مشترکان ۱۱ هزار تومان افزایش یافته است».

به گزارش این روزنامه، جواد اوجی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران درباره «افزایش بسیار زیاد قیمت گاز مشترکان خانگی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها» گفته است که «اولین قبض هدفمند گاز به صورت ۴۵ روزه» محاسبه شده و ادعا کرده که «با افزایش مصرف گاز در زمستان قبوض مربوط به دوره دی و بهمن‌ماه بالا‌ترین میزان قیمت را به همراه داشته است».

وزارت علوم «پایان‌نامه با موضوع ایران» را برای دانشجویان مقیم خارج ممنوع کرد

روزنامه جام جم خبر داده است که وزارت علوم نوشتن «پایان‌نامه با موضوع ایران» را برای دانشجویان مقیم خارج ممنوع اعلام کرده است.

به نوشته این روزنامه، محمدحسین مجلس‌آرا، مدیرکل امور دانش‌آموختگان وزارت علوم، با اعلام «ممنوعیت انتخاب موضوع رساله در ارتباط با ایران برای دانشجویان خارج از کشور» گفته است که «ممنوعیت انتخاب موضوع رساله در ارتباط با ایران هم شامل دانشجویانی می‌شود که با هزینه شخصی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روند و هم شامل دانشجویان بورسیه دولتی می‌شود».

وی در عین حال گفته است که «ممکن است تنها به برخی دانشجویانی که بورسیه وزارت علوم هستند، طرح‌های دولتی جهت تعالی کشور برای رساله به آن‌ها از سوی خود وزارت علوم ارائه شود».

از زمان اوج گرفتن اعتراضات پس از انتخابات و طی ۲۰ ماه اخیر بسیاری از مقام‌های حکومتی و حتی محمدمهدی زاهدی، وزیرعلوم در دولت پیشین محمود احمدی‌نژاد، ادعا کرده‌اند که «سرنخ‌های انقلاب مخملی» در پایان‌نامه‌های دانشگاهی یافت شده است.

خردادماه سال ۸۹ نیز حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی از حامیان دولت در مجلس هشتم با اعلام این که «۳ هزار آقازاده برای تحصیل در خارج از کشور» به سر می‌برند، ادعا کرده بود که «موضوع برخی از پایان‌نامه‌های مسئولان و فرزندان آن‌ها که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، مسائل امنیتی و محرمانه کشور است».

وی حتی مدعی شده بود که «بعضی از اطلاعات این پایان‌نامه‌ها در خارج از کشور‌ ضربه سنگینی به نظام اسلامی وارد کرده و می‌کند».

«جمع‌آوری آنتن‌های ماهواره ادامه دارد»

روزنامه تهران امروز توصیه توام با تهدید مرتضی طرقی، مسئول اداره بررسی پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی، به شهروندان برای «جمع‌آوری آنتن‌های ماهواره‌ای» را منتشر کرده است.

به نوشته این روزنامه، مرتضی طرقی با تاکید بر این که «جمع‌آوری آنتن‌های ماهواره ادامه دارد» گفته است که «به نظر من مردم به احترام قانون، آنتن‌های آشکار ماهواره را جمع کنند».

این روزنامه با اشاره به این که «مدتی است دوباره خبر جمع‌آوری دیش‌های ماهواره به گوش می‌رسد» نوشته است که «مرتضی طرقی، مسئول اداره بررسی پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی، مدعی است که این قانون در طول سال اجرا می‌‌شود و مربوط به زمان خاصی نیست» و «تا زمانی که قانون مصوب سال ۱۳۷۳ مجلس شورای اسلامی مبنی بر جلوگیری از استفاده غیرمجاز از ماهواره‌ها پا برجاست، نیروی انتظامی هم مجری این مصوبه است».

تهران امروز همچنین نوشته است که این مقام نیروی انتظامی مدعی شده است «در جمع‌آوری دیش‌های ماهواره، پلیس تنها به مشاعات ساختمان وارد می‌شود که وظیفه نگهداری از این مشاعات به عهده هیئت مدیره ساختمان است» و «ماموران در صورتی که با ممانعت مردم برای تحویل رسی‌ورهای خود مواجه شدند نباید به منزل افراد وارد شوند، چرا که ورود به منزل افراد تنها با دستور مقامات قضایی امکان‌پذیر است».
XS
SM
MD
LG