لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

روزنامه‌های پنج‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۹


روزنامه‌های پنج‌شنبه اظهارات رئیس دادگستری تهران درباره روش‌های تازه مقابله با تجمعات اعتراض‌آمیز در ۱۷ اسفندماه از جمله «بازداشت‌های گروهی مردم» را منتشر کرده‌اند و همچنین بخش‌هایی از اظهارات دبیر شورای عالی امنیت ملی علیه جنبش سبز را در جمع اعضای مجلس خبرگان رهبری.

روزنامه‌ها همچنین هشدار هاشمی رفسنجانی درباره «رواج استفاده از روش‌هایی چون هوچی‌گری و تهمت زدن» و توصیه ناصر مکارم شیرازی در مورد «فحاشی برادران حزب‌اللهی» را مورد توجه قرار داده‌اند.

روزنامه‌ها اظهارات برخی نمایندگان مجلس هشتم که گفته‌اند «جرات نمی‌کنیم از احمدی‌نژاد در مجلس سوال کنیم»، و همچنین صدور دستور «برخورد ماموران راهنمایی و رانندگی با رفتارهای غیراخلاقی» را در شماره ۱۹ اسفندماه خود منتشر کرده‌اند.

بازتاب اعتراضات ۱۷ اسفندماه و روش‌های تازه حکومتی برای سرکوب جنبش سبز

دو روزنامه مردم‌سالاری و خراسان اظهارات رئیس دادگستری تهران درباره تعداد بازداشت‌شدگان در تجمعات اعتراضی روز ۱۷ اسفندماه را مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته‌اند که «آمار دقیقی از دستگیرشدگان ۱۷ اسفند ندارم».

به نوشته روزنامه مردم‌سالاری، علیرضا آوایی، رئیس دادگستری استان تهران، در پاسخ به سوالی درباره تعداد افراد بازداشت شده در تجمع روز سه‌شنبه ۱۷ اسفند با تاکید بر این که «آمار دقیقی ندارم، این سوال را باید از دادستان بپرسید» گفته است که «با افرادی که هدفمند در تجمعات پراکنده غیرقانونی در تهران شرکت کرده و دستگیر می‌شوند، برخورد جدی خواهد شد».

این روزنامه همچنین نوشته است که رئیس دادگستری استان تهران گفته است که برای مقابله با برگزاری تجمعات اعتراضی ماموران «این افراد را دستگیر می‌کنند، بعد از دستگیری کسانی که لغزیدند یا رهگذرند آزاد می‌شوند تا افرادی که برنامه‌ریزی شده باشند، مسبب باشند و بخواهند امنیت را برهم بزنند قطعا دستگاه قضایی هم آن‌ها را نگه می‌دارد و هم برخورد قانونی با آن‌ها می‌کند».

همزمان روزنامه رسالت اظهارات حبیب‌الله عسگراولادی علیه اوج‌گیری تجمعات و راهپیمایی‌های جنبش سبز پس از ۲۵ بهمن‌ماه ۸۹ را منتشر کرده و از قول این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی نوشته است که «فتنه‌گران در صدد مخدوش کردن الگوی جمهوری اسلامی هستند».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم همچنین خبر داده است که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، طی سخنانی در اجلاسیه نهم خبرگان رهبری ادعا کرده است که «در ابتدای پیدایش اعتراضات پس از انتخابات، حکومت در مرحله‌ای بود که در اوج پیشرفت خود به سر می‌برد و سردمداران غرب در مکاتبه با مسئولان عالی ایران مجبور شدند به این امر اذعان کنند»، اما با آغاز اعتراضات و آن چه وی «تهمت زدن جریان فتنه به سلامت انتخابات» و «اردوکشی خیابانی» نامیده است «کشورهای غربی با یک چرخش کامل قواعد دموکراسی در ایران را انکار کرده و خود را پشت سر جریان معترضان قرار دادند».

سعید جلیلی همچنین در جمع اعضای مجلس خبرگان ادعا کرده است که هواداران جنبش سبز «۸۷۴ سایت اینترنتی» برای مخالفت با جمهوری اسلامی راه‌اندازی کرده‌اند.

وی همچنین درباره اوج‌گیری دوباره تظاهرات خیابانی و به‌ویژه راهپیمایی ۲۵ بهمن‌ماه سبز‌ها مدعی شده است که «دشمنان جمهوری اسلامی تلاش داشتند با تشبیه ایران به مصر و تونس اجازه ندهند که ایران اسلامی الگویی جهت کشورهای منطقه قرار گیرد» و «با برنامه‌ریزی برای اغتشاش در ۲۵ بهمن» و «توسعه ظرفیت دنیای مجازی و فراخوان مردم به خیابان‌ها» تلاش کردند که «به کشورهای منطقه نشان دهند نظام اسلامی هم مانند مصر و تونس با مردم خود دچار چالش است».

به دلیل محرمانه بودن اجلاسیه خبرگان متن کامل سخنرانی دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی در جلسه خبرگان رهبری و به ویژه اظهارات وی درباره نحوه مقابله با اعتراضات منتشر نشده، اما روزنامه رسالت به نقل از وی بر سرکوب اعتراضات پس از ۲۵ بهمن‌ماه تاکید کرده و نوشته است که نهادهای انتظامی و امنیتی دور جدید تجمعات اعتراض‌آمیز را «در نطفه خاموش کرده‌اند».

هشدار هاشمی و مکارم شیرازی درباره «هوچی‌گری و فحاشی برادران حزب‌اللهی»

روزنامه‌های جمهوری اسلامی و تهران امروز از هشدار «اکبر هاشمی رفسنجانی و ناصر مکارم شیرازی» نسبت به رواج استفاده از «روش‌های هوچی‌گری، تهمت زدن و فحاشی» از سوی نیروهای حزب‌اللهی و بسیجی علیه مخالفان خبر داده‌اند.

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، در جریان دیدار بیش از ۶۰ نفر از اعضای مجلس خبرگان رهبری با اکبر هاشمی رفسنجانی در محل دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، وی با اعلام این که «متأسفانه روش ضدارزشی و زشتی توسط گروهی افراطی در بعضی مناطق در برخورد با برخی روحانیون انجام می‌شود» گفته است که «نقد و انتقاد کار پسندیده‌ای است، ولی افترا و هوچی‌گری و تهمت زدن آن هم به بهانه دفاع از ارزش‌ها و اسلام مذموم است».

به نوشته این روزنامه، هاشمی رفسنجانی با اشاره به «سخنان آیت‌الله طباطبایی امام جمعه اصفهان و آیت‌الله نعیم‌آبادی در مجلس خبرگان رهبری در مورد برخی حرکت‌های افراطی» گفته است که «افراطیون می‌گویند آن‌ گونه که ما فکر می‌کنیم ائمه جمعه هم باید همان‌گونه بیاندیشند و خلاف سخنان آنان سخنی نگویند».

این روزنامه در عین حال نوشته است که در جریان دیدار اعضای مجلس خبرگان با هاشمی رفسنجانی برخی اعضای خبرگان رهبری از جمله «دری نجف‌آبادی، سلیمانی، اسلامی، نعیم‌آبادی، قرشی، طباطبایی، شاهرودی، جباری، وافی، شفیعی و امامی کاشانی» سخن گفته و برای از آن‌ها نیز «با اشاره به رواج برخی بداخلاقی‌ها و هتک حرمت بزرگان در جامعه، اقدامات افراطی بعضی ناآگاهان را سم مهلک برای حیات نظام اسلامی ایران دانستند».

روزنامه جمهوری اسلامی همچنین در صفحه نخست خود خبر داده است که آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید نزدیک به جناح حاکم نیز طی سخنانی در قم «با تاکید بر رعایت اصول اخلاقی در بیان و قلم» گفته است که «کسانی که خود را منتسب به حزب‌الله می‌دانند بیش از دیگران مراقب زبان خود باشند».

وی با اشاره به دیدن فیلم فحاشی برخی اعضای بسیج در شاه عبدالعظیم به فائزه هاشمی و تاکید بر این که «بعضی‌ها فحش‌های رکیک و ناموسی داده بودند» گفته است که «طرف هر کس می‌خواهد باشد ما در نظام اسلامی زندگی می‌کنیم، برادر‌ها، خواهر‌ها و به ویژه کسانی که خود را منتسب به حزب‌الله می‌کنند باید خیلی مراقب زبان‌شان باشند. من فیلم این قضیه را دیدم که بسیار زننده بود».

ناصر مکارم شیرازی همچنین گفته است که «این برادر‌ها مراقب باشند زبان خود را حفظ کنند تا مبادا چیزی بر زبان‌شان جاری شود که مخالف اسلام و آموزه‌های دین باشد» تا «نگویند در نظام اسلامی این مسائل رخ می‌دهد».

«جرات نمی‌کنیم از احمدی‌نژاد در مجلس سوال کنیم»

روزنامه‌های آرمان و مردم‌سالاری نطق میان‌دستور علی مطهری در مجلس شورای اسلامی را مورد توجه قرار داده و خبر داده‌اند که این عضو مجلس «پیگیر طرح سوال از احمدی‌نژاد است».

به نوشته روزنامه آرمان، علی مطهری در مجلس شورای اسلامی گفته است که «سوال از رئیس‌جمهور را که به خاطر اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به تاخیر انداختیم، در دستور کار قرار خواهیم داد».

وی درباره دلایل طرح احتمال سوال از احمدی‌نژاد نیز گفته است که اگر احمدی‌نژاد از «ترویج تز مکتب ایرانی و بی‌تفاوتی نسبت به مسئله حجاب و عفاف» و همچنین حمایت اسفندیار رحیم مشایی دست برندارد طرح سوال از رئیس دولت را دوباره به جریان می‌اندازد.

همزمان روزنامه مردم‌سالاری ضمن تاکید بر این که «طی ماه‌های اخیر فشارهای زیادی برای منصرف کردن علی مطهری از پیگیری طرح سوال از رئیس دولت صورت گرفته» از قول رضا اکرمی، نماینده تهران، نوشته است که «همین الان علی مطهری حرف سوال از احمدی‌نژاد را می‌زند، می‌خواهند پوستش را بکنند، چه برسد به این که بخواهیم این کار را اجرا هم بکنیم».

رضا اکرمی با اشاره به این که برای کنترل و نظارت دولت «راه‌های قانونی بسیاری وجود دارد، مثل سوال از رئیس جمهور یا استیضاح» تاکید کرده است که «اما فعلا جرات نمی‌کنیم از این راه‌ها استفاده کنیم».

مطابق ماده ۱۹۶ آئین‌نامه داخلی مجلس، بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی در صورتی که یک‌چهارم کل نمایندگان مجلس بخواهند درباره یکی از وظایف رئیس جمهور سوال کنند، باید سوال خود را به طور صریح، روشن و مختصر همگی امضا و به رئیس مجلس تسلیم کنند و در صورت قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های اولیه دولت، «رئیس جمهور موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت سوال در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سوال پاسخ گوید، مگر با عذر موجه و با تشخیص مجلس».

صدور دستور «برخورد ماموران راهنمایی و رانندگی با رفتارهای غیراخلاقی»

روزنامه کیهان از صدور دستور فرمانده نیروی انتظامی برای «برخورد ماموران راهنمایی و رانندگی نسبت به رفتارهای غیراخلاقی» و مواردی چون «بدحجابی» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، اسماعیل احمدی مقدم «در همایش رئیسان پلیس راهنمایی و رانندگی» گفته است که «متخلفان گمان می‌کنند که پلیس راهنمایی و رانندگی به رفتارهای غیراخلاقی کاری ندارد، اما ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به این تخلفات سخت‌گیری کنند».

فرمانده نیروی انتظامی حتی گفته است که ماموران راهنمایی و رانندگی «در سفرهای نوروزی باید بدون اغماض و با قاطعیت با متخلفان برخورد کنند».

کیهان همچنین نوشته است که اسکندر مومنی، فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی، نیز گفته است که «با دستگاه قضایی هماهنگی به عمل آمده تا برخی از تخلفات را که در واقع جرم محسوب می‌شوند فرد متخلف به دستگاه قضایی معرفی تا به جرمش رسیدگی شود».
XS
SM
MD
LG