لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

انتقاد آمریکا از تمدید حضور ایران در کمیسیون سازمان ملل


سوزان رایس، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل
سوزان رایس، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل
انتخاب مجدد جمهوری اسلامی برای حضور در کمیسیون جمعیت و توسعه سازمان ملل متحد در روز پنج‌شنبه واکنش تند و انتقادی ایالات متحده را به دنبال داشت و نماینده آمریکا این اتفاق را «ناامیدکننده» خواند.

روز پنج‌شنبه جمهوری اسلامی ایران «در آخرین لحظات» برای عضویت در کمیسیون جمعیت و توسعه سازمان ملل نامزد شده و موفق شد که حضور خود در این بخش از سازمان ملل را تمدید کند.

در واکنش به این انتخاب مجدد، سوزان رایس، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، از رای شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل به تمدید عضویت جمهوری اسلامی ابراز «نومیدی عمیق» کرده است.

خانم رایس با اشاره به «مخالفت تهران با حقوق زنان» گفت: «ما با نامزدی ایران در آخرین لحظات برای تمدید عضویت خود که به سال ۱۹۹۶ بازمی‌گردد قویاً مخالفت کردیم.»

نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر کرد گفت: «ایران، در این کمیسیون و جاهای دیگر، آشکارا مخالفت خود را با حقوق زنان و آزادی انتخاب برای آنان نشان داده است.»

در آبان‌ماه سال گذشته، ایالات متحده آمریکا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا، استرالیا و کانادا توانستند با تلاش‌های دیپلماتیک فشرده و فزاینده از راهیابی ایران به هیئت اجرایی نهاد زنان در سازمان ملل جلوگیری کنند.

تلاش‌های این کشورها برای ممانعت از حضور جمهوری اسلامی در هیئت زنان سازمان ملل زمانی آغاز شد که بسیاری از گروه‌های حامی حقوق بشر و حقوق زنان با تلاش‌های مقامات ایران در این راه ابراز مخالفت کردند.

در نتیجه این تلاش‌ها بود که جمهوری اسلامی در این رقابت از کشور تیمور شرقی عقب ماند و نتوانست به هیئت اجرایی زنان راه یابد.

کمیسیون جمعیت و توسعه سازمان ملل از ۴۷ کشور عضو این سازمان تشکیل شده که توسط شورای اقتصادی و اجتماعی در سازمان ملل متحد برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند.
XS
SM
MD
LG