لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

واکنش سرد نخست وزیر اسرائیل به موضع اوباما در روند صلح خاورمیانه


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در حالی برای دیدار روز جمعه ظهر خود با نخست وزیر اسرائیل آماده می‌شود که این مقام اسرائیلی در واکنش به تازه‌ترین موضع او درباره روند صلح خاورمیانه او را «دچار بدفهمی» و موضعش را «غیرقابل دفاع» خوانده است.

رئیس جمهور ایالات متحده روز پنج‌شنبه در بخشی از نطق حساس خود درباره سیاست‌های کشورش در خاورمیانه از اسرائیل خواست به پشت مرزهای سال ۱۹۶۷ بازگردد.

به گفته ناظران بین‌المللی، این نخستین بار بود که باراک اوباما در مقام ریاست جمهوری آمریکا رسما خواسته فلسطینی‌ها مبنی بر رسمیت یافتن دوباره مرزهای سال ۱۹۶۷ را تایید می‌کرد.

همین ناظران در عین حال اشاره می‌کنند که موضع رئیس جمهور آمریکا بیانگر تغییر عمده‌ای نیست و خواسته او پیشتر نیز از سوی ایالات متحده، جامعه بین‌الملل و حتی دولت‌های پیشین اسرائیل اعلام و تایید شده است.

مقصود از مرزهای سال ۱۹۶۷ مرزهای موجود پیش از جنگ شش‌روزه اسرائیل است که طی آن نیروهای ارتش اسرائیل بیت‌المقدس شرقی، کرانه باختری و نواز غزه را به اشغال خود درآوردند.

در واکنش به این اعلام موضع صریح، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پیش از آن که بامداد جمعه پا به خاک آمریکا بگذارد ضمن ابراز یاس و نومیدی از این اظهار نظر رسمی از سوی آقای اوباما موضع او را «غیرقابل دفاع» خواند.

در همین حال یک مقام اسرائیلی دیگر که نخواسته است نامش فاش شود در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های خارجی در توضیح واکنش آقای نتانیاهو گفته است که «واشینگتن واقعیت را درک نمی‌کند، واشینگتن نمی‌فهمد که ما با چه معضلی روبه‌رو هستیم».

خبرگزاری آسوشیتدپرس دلیل این اعلام موضع باراک اوباما را این می‌داند که او شکیبایی خود را در این مسئله که مدت‌هاست بی‌نتیجه مانده و به بن‌بست کشیده شده از دست داده است.

آقای اوباما روز پنج‌شنبه در نطق مهم خود در وزارت خارجه کشور متبوعش در این باره گفت: «جامعه بین‌الملل از این روند بی‌پایان که به نتیجه ای هم نمی‌رسد خسته شده است.»

به گفته برخی از تحلیل‌گران، آن چه از آن به عنوان «روند صلح خاورمیانه» یاد می‌شود اکنون ماه‌هاست که وجود خارجی ندارد، چرا که این روند مدتی است به بن‌بست رسیده و دو طرف اسرائیلی و فلسطینی اصلا با یکدیگر مذاکره‌ای نداشته‌اند.

در همین حال رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا روز جمعه به حمایت از باراک اوباما برخاسته و خواسته او را تکرار کرده است مبنی بر این که مرزهای سال ۶۷ مبنایی برای حل معضل اسرائیل و فلسطینی‌ها قرار گیرد.

سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تا آنجا پیش رفته است که اقدامات اتحادیه اروپا در این زمینه را «بازتابی روشن» از «اقدامات و اهداف پرزیدنت اوباما» دانسته است.
XS
SM
MD
LG