لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۱

۴۰ نفر در نماز جمعه تهران دستگیر شدند


حامیان میرحسین موسوی، «جنبش سبز»، در نماز جمعه تهران، ۲۶ تیرماه
حامیان میرحسین موسوی، «جنبش سبز»، در نماز جمعه تهران، ۲۶ تیرماه
دو روز پس از انجام نماز جمعه ۲۶ تیرماه به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی که با استقبال عده زیادی از حامیان میرحسین موسوی روبه‌رو شد، نیروی انتظامی از دستگیری ۴۰ نفر در حاشیه این مراسم خبر می‌دهد.

خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس که نزدیک به دولت نهم است به نقل از اطلاعیه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی می‌گوید در جریان درگیری میان نیروهای امنیتی و انتظامی و «برخی از طرفداران کاندیداها حدود ۴۰ نفر دستگیر شدند».

این اطلاعیه می‌افزاید که جز «آن دسته که باعث بی‌نظمی و اغتشاش در مراسم و نیز پایان نماز بودند بقیه... آزاد شده‌اند.»

این عده نیز به حدود چهار هزار نفری می‌پیوندند که به گفته «کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه» از زمان اعلام نتیجه انتخابات در ۲۳ خردادماه تاکنون در سراسر ایران دستگیر شده‌اند.

در ابتدای هفته گذشته با اعلام خبر اقامه نماز جمعه تهران توسط اکبر هاشمی رفسنجانی و اعلام خبر شرکت کردن میرحسین موسوی و مهدی کروبی در این مراسم، حامیان این دو رقیب اصلی محمود احمدی‌نژاد در تمام رسانه‌های در دسترس خود از جمله وب‌سایت فیس‌بوک اعلام کردند که در نماز جمعه تهران شرکت خواهند کرد.

به گفته برخی از رسانه‌های داخل ایران،‌ استقبال از دعوت به شرکت در این مراسم آن چنان بود که روزنامه اعتماد، چاپ تهران، از کمیاب شدن سجاده سبز در این شهر خبر داد.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی افراد دستگیرشده را جزء عده‌ای دانسته است که «با فراخوان سایت‌ها و رسانه‌های بیگانه و به هواداری از بعضی نامزدها به نماز جمعه آمدند.»

اطلاعیه نیروی انتظامی همچنین می‌افزاید که «بسیاری از این افراد در خیابان قدس و طالقانی در صفوف نماز نشسته بودند و حاشیه‌سازی می‌کردند».

بر اساس گفته شاهدان عینی و فیلم‌هایی که از این نماز جمعه و حواشی آن بر شبکه اینترنت قرار گرفت، حامیان میرحسین موسوی در جریان ایراد خطبه نماز و پس از آن شعارهایی سر داده‌اند همچون «هاشمی سکوت کنی، خائنی»، «هاشمی باغیرت، حمایت، حمایت» و «سهراب ما نمرده، این دولته که مرده.»

آقای رفسنجانی چند بار مردم حاضر در نماز جمعه را به حفظ آرامش و سکوت دعوت کرد، اما با این حال خبرگزاری رویترز روز جمعه از قول شاهدان عینی گزارش داد که نیروهای انتظامی برای متفرق کردن «ده‌ها هزار حامی میرحسین موسوی» که در نماز جمعه شرکت کرده بودند از گاز اشک‌آور و باتوم استفاده کرده‌اند.

وب‌سایت خبری آینده نیز گفت که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از حضور خبرنگاران خارجی در نماز جمعه این هفته جلوگیری کرده و کارت خبرنگاری آنها را ضبط کرده‌اند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام که پیشتر گفته بود «هیچ وجدان بیداری نمی‌تواند از وضع موجود راضی باشد» در خطبه نماز جمعه تهران خواستار آزادی افراد دربند و دلجویی از آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات شد.
XS
SM
MD
LG