لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

سناتور آمریکایی: برای جلوگيری از سقوط دولت عراق به کمک ایران نیاز است


ليندسی گراهام، سناتور جمهوريخواه آمريکا، روز يکشنبه، ۲۵ خرداد، گفت «برای جلوگيری از سقوط دولت عراق احتياج به کمک ايران است.»

به گزارش رویترز، ليندسی گراهام همچنين خواستار گفتگو با ايران در اين زمينه شد.

این سناتور آمریکایی که در «سی بی اس» سخن می‌گفت، همکاری واشینگتن با تهران را با همکاری آمريکا با اتحاد جماهير شوروی در زمان استالين و در زمان جنگ جهانی دوم مقايسه کرد.

به نوشته هافينگتون پست، سخنان سناتور برجسته جمهوریخواه در مورد همکار ی تهران و واشینگتن موجب بهت و حیرت بسیاری شده چرا که وی موضعگیری سختگیرانه‌ای در مورد برنامه هسته‌ای ایران داشته است.

ليندسی گراهام پیشتر گفته بود «نشان دادن قدرت» تنها راهی‌ست که می‌تواند تهران را مجبور کند دست از برنامه اتمی خود بکشد.

سخنان این سناتور برجسته جمهوریخواه در حالی بیان می‌شود که گزارشی تازه در روزنامه وال‌استریت جورنال می‌گوید آمریکا خود را برای گفت‌وگوهای احتمالی با ایران در مورد رخدادهای عراق آماده می‌کند، هرچند به گفته مقام‌های آمریکایی هنوز مشخص نیست این گفت‌وگوها از چه کانالی انجام شود.

در گزارشی که در وب‌سایت این روزنامه منتشر شده و نسخه چاپی آن قرار است روز دوشنبه ۲۶ خرداد (در آمریکا) منتشر شود، به نقل قول از مقام‌های آمریکا اشاره شده است.

بنا بر اين گزارش «دولت اوباما گفته است خود را برای گشودن گفت‌وگوهايی مستقيم با ايران بر سر اينکه چگونه دو کشور مخالف (ايران و آمريکا) می‌توانند بر ضد ستيزه‌جويان وارد عمل شوند، آماده می‌کنند».

مقام‌های دو کشور در گفت‌وگوهای پيش‌ روی اتمی که از ۲۶ خرداد در وين آغاز می‌شود، به ديدار يکديگر خواهند رفت، اما اينکه موضوع عراق در پايتخت اتريش به شکلی مطرح شود، مشخص نيست.

از سوی ديگر حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ايران، ۲۴ خرداد ماه گفته بود «همه کشورها بايد کمک کنند تا با داعش مقابله شود. آمريکا هم در اين زمينه هنوز اقدامی نکرده است. هرگاه آمريکا عليه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با اين کشور فکر کرد.»

گزارش‌ها از «عمليات گسترده» نيروهای عراقی عليه نیروهای داعش که نقاطی از عراق را به تصرف خود در آورده‌اند، حکايت دارد. داعش همچنان موصل و تکریت را تحت کنترل خود دارد.
XS
SM
MD
LG