لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

حقیقی: موسوی دنبال فرهنگ‌سازی است


میرحسین موسوی، یکی از رهبران مخالف دولت، می گوید: «به نام اسلام افراد را بازداشت می کنند، به نام اسلام جلوی فعالیت احزاب را می گیرند، به نام اسلام رسانه ها را توقیف می کنند، صنعت کشور هم که در حال متلاشی شدن است و وضع کارگران و کارآفرینان هم تعریفی ندارد. همه این ها به نام اسلام صورت می گیرد.»

به گزارش پایگاه اینترنتی کلمه، میرحسین موسوی در دیدار با گروهی از کسانی که «ایثارگران» خوانده می شوند، با سفارش به این که جوانان به راه حل های خشن روی نیاورند، افزود: «باید دامنه آگاهی را به روستاییان، کشاورزان، صنعتگران، کارگران و معلمان بکشانیم و به آنها بگوییم این زندگی، شایسته شما نیست و راه حل ها را با قید این که دنبال قدرت و منفعت نیستیم، دائم باید اعلام بکنیم.»

درباره تازه ترین سخنان میرحسین موسوی، با علیرضا حقیقی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل ایران در تورونتو، کاناد گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • ارزیابی کلی شما از مواضع تازه آقای موسوی چیست؟

علیرضا حقیقی: به نظر می رسد که بعد از آن طرحی که داده بود بیانیه هفدهی که راه حل خروج از بحران بود، خیلی ایشان امیدی ندارد که نهاد قدرت در ایران تن به مصالحه بدهد. به نظر می رسد که الان ایشان در جهت یک نوع فرهنگ سازی است و در عین حال همانطور که مطرح می کند، شرایط و اوضاع احوال باعث خواهد شد که خلاقیت های کسانی که در امر سیاست مشغول اند، سعی کنند صحنه جدیدی را پدیدار کنند. این اصول اصولی است که کلی مطرح می شود ولی اینکه چطوری تحقق پیدا کند، بستگی به شرایط خاص آن موقع دارد.

  • آقای حقیقی، هم آقای میرحسین موسوی در این سخنانشان و هم آقای مهدی کروبی یا آقای محمد خاتمی مرتب یادآوری می کنند آنچه امروز در ایران در جریان است، با ایده های ابتدای انقلاب و با دیدگاه های پدیدآورندگان انقلاب مغایرت دارد. منظور از این صحبت ها چیست؟

بخشی از این مغایرت ها که مطرح می کنند به حذف جناح های درون سیستم است. آنها معتقدند که در دوره آیت الله خمینی ایشان جناح های سیاسی را کم و بیش در مجموعه نگاه می داشت و تصورشان اینست که روشی که الان به کار می رود مغایرت دارد. دولت آقای احمدی نژاد دولتی است که مدعی است می خواهد احیای خط امام کند و ارزش های خط امام را احیا کند. ولی تقریباً، به جز خود مقام رهبری، همه روحانیان که حلقه اول دور آیت الله خمینی بودند، با آقای احمدی نژاد مخالف اند و این مسئله ای را ایجاد می کند و آن هم اینکه چگونه می شود همه شاگردان یا حلقه اول دورآیت الله خمینی قبول ندارند که آقای احمدی نژاد ادامه دهنده و احیاگر راه آیت الله خمینی است؟

  • آیا این دوری از راه و رسم بنیانگذار جمهوری اسلامی فقط شامل آقای احمدی نژاد می شود یا این انتقادها به نوعی انتقاد آیت الله خامنه ای هم هست؟

طبیعی است آنها معتقدند که حمایت بلاشرط از آقای احمدی نژاد مغایرت دارد با دیدگاه های آیت الله خمینی و در عین حال سیاستی که آقای احمدی نژاد در حذف نیروهای انقلاب دنبال می کند، حتی جناح های طرفدار آیت الله خامنه ای از قدرت [ را حذف می‌کند]، با آیت الله خمینی ناسازگاری دارد و اگر حمایت کنند نهادهای قدرت از آقای احمدی نژاد، قطعاً از خط امام فاصله گرفته اند.

  • آیا این امکان وجود دارد که در آینده، نزدیکان، بستگان و یاران آیت الله خمینی درگیری شدیدتری داشته باشند؟

معمولاً این درگیری ها در پنهان وجود دارد و کمتر به صحنه علنی و خیلی آشکار، کشیده می شود. بستگی دارد که سیاست حذف تا کجا ادامه پیدا کند. طبیعی است که اگر سیاست حذف شمشیر را از رو بکشد، مثلاً آقای خاتمی را دستگیر کنند یا آقای موسوی را دستگیر کنند یا آقای کروبی را، طبیعی است که آن صف کشی از آن طرف هم آشکار تر خواهد شد.
XS
SM
MD
LG