لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۶

ادامه اعتراضات دانشجویی؛ تجمع در دانشگاه تهران، درگیری در دانشگاه همدان


تالار چمران دانشگاه تهران روز دوشنبه
تالار چمران دانشگاه تهران روز دوشنبه
اعتراضات روز دانشجو با گذشت یک هفته همچنان ادمه دارد.

تجمع در دانشگاه تهران

روز دوشنبه، دانشجویان به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه تهران در سالن چمران دانشکده فنی گرد هم آمدند و تجمعی را به مناسبت روز دانشجو و حوادث و رخدادهای روز‌های اخیر در دانشگاه‌های ایران با حضور چهره‌های شاخص جناح اصلاح طلب برگزار کردند. در گفت‌وگویی با بهزاد عطایی، از نزدیکان به انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران، از او درباره کم و کیف برگزاری همایش روز دانشجو در دانشگاه تهران پرسیده‌ایم:



بهزاد عطایی: اين برنامه چهار سخنران داشت؛ آقايان ظفرقندی، نجفقلی حبيبی، رهامی و خانم دکتر الهه کولايی.

محور صحبت‌های آقای ظفرقندی در مورد اهانت به حضرت امام و محکوم کردن اين عمل بود. او اشاره کرد که اصلاح طلبان فکر می‌کنند در شش ماه اخير توهين به امام به مراتب بيش از آن چيزی بوده که امروز آقايان فقط با يک عکس دارند آن را تبليغ می‌کنند.

اشاره آقای ظفرقندی به بی توجهی به فرمايشات امام در ارتباط با عدم دخالت نيروهای نظامی در مسايل سياسی، اقتصادی و انتخابات بود که اين خود اهانتی بسيار بزرگ است. کما اين که ميان نيروهای معترض به وضع موجود کسی نيست که بتوان گفت با امام مشکل دارد، يعنی مجموع نيروهای سياسی معترض مشکلی با امام ندارند و اين مسئله را توطئه می‌دانند.

آقای ظفرقندی گفت که از پزشکان آقای نبوی بوده و تمام پزشکان متخصص درباره مشکلات آقای نبوی تاکيد کرده بودند که ايشان نمی‌تواند شرايط زندان را تحمل کند و برای اين که شائبه سياسی بودن و کارشناسی نبودن اين نظر پيش نيايد، پزشکی قانونی هم کميسيونی تشکيل داد و در آن کميسيون به اتفاق آراء به اين نکته اشاره کردند که آقای نبوی از نظر جسمی تحمل شرايط زندان را ندارد.

هدف آقای ظفرقندی در ارتباط با مهندس نبوی، اشاره به اين بود که چرا ياران امام مانند مهندس نبوی که سابقه زندان قبل از انقلاب را دارند، بايد در اين شرايط قرار گيرند.

با توجه به اين که خانم کولايی عضو جبهه مشارکت ايران اسلامی هستند و بيشتر اعضای اين طيف در ماه‌های اخير بازداشت شده‌اند، رويکرد ايشان در اين سخنرانی چه بود؟

ايشان هم به اين موضوع اشاره داشت که بسياری از ياران امام و کسانی که سابقه جبهه و جنگ دارند و در دفاع از نظام زحمات بسيار کشيده‌اند و خط امامی هستند، اکنون در بازداشت به سر می‌برند. به عنوان مثال آقای ميردامادی که از رهبران جريان تسخير لانه جاسوسی بود و اين انگ ضديت با امام به اين‌ها نمی‌چسبد.

آقای نجفقلی حبيبی درباره بيانيه هشت ماده ای حضرت امام صحبت کرد که آقای مهندس موسوی هم به درستی در زمان انتخابات اين بيانيه را يادآوری کرده بود.

آيا انتقاد مستقيمی هم نسبت به سياست‌های دولت آقای احمدی نژاد و يا انتخابات بحث انگيز اخير صورت گرفت؟

نه، خيلی وارد اين مباحث نشدند. بيشتر تاکيد آنها بر تضييع حقوق شهروندی مردم و حقوق قانونی بازداشت شدگان پس از انتخابات بود.

در پايان آقای رحامی صحبت کرد که بحثی حقوقی بود درارتباط با نحوه برگزاری دادگاه‌ها و اشاره کرد اين نحوه برگزاری دادگاه‌ها از نظر حقوقی ايراداتی دارد. پيرو صحبت آيت الله محقق داماد که به نقل از يکی از مراجع اعلام کرده بود که اين دادگاه‌ها موجب وهن قضايی اسلام است، آقای رهامی دراين راستا ايرادات حقوقی اين دادگاه‌ها و تضييع حقوق زندانيان را مطرح کرد.

مراسم به چه صورت پايان يافت و آيا دانشجويان در واکنش به اين سخنرانی‌ها شعارهای خاصی سر دادند؟

دانشجويان بارها در حمايت از زندانيان سياسی شعار دادند و شعارهايی در راستای محکوميت پاره کردن عکس امام و محکوميت اتفاقاتی که در هفته پيش در دانشگاه‌ها رخ داده بود. درانتهای برنامه هم بدون هيچ درگيری دوستان پراکنده شدند و ساعت پنج برنامه تمام شد.

دانشجويان دانشگاه تهران به خصوص فعالان دانشجويی نگران وضعيت بازداشت شدگان اخير هستند، از جمله بازداشت آقايان بلخاری و مجتبی‌ هاشمی. ما نگران اين هستيم که خدای نکرده بازداشت اين‌ها دسيسه‌ای باشد برای اين که عمل شنيع اهانت به حضرت امام را به برخی از فعالان دانشجويی نسبت دهند که اصلاً در قاموس اين عزيزان نمی‌گنجد. يعنی آقای بلخاری و آقای‌هاشمی از دانشجويان بسيار معتقد، خط امامی و مذهبی هستند و ما تعجب می‌کنيم که چرا آن‌ها را بازداشت کرده‌اند.

درگیری در دانشگاه بوعلی همدان



اما نه تنها در تهران بلکه اعتراضات روز دانشجو در شهرهای دیگر ایران نیز وارد چندمین روز پیاپی شده است.

از جمله روز دوشنبه دانشگاه بوعلی سینای همدان شاهد درگیری میان گروهی از موافقان سیاست‌های محمود احمدی نژاد و دانشجویان منتقد سیاست‌های دولت بود.

یکی از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی سینای همدان در گفت‌وگو با محمد ضرغامی به جزییات این ماجرا پرداخته است:

امروز در دانشگاه بوعلی از طرف بسيج دانشگاه‌های همدان برنامه ای در رابطه با مذبوح شمردن هتک حرمت امام برگزار شده بود و آن طور که شاهدان عينی می‌گفتند شرکت کنندگان در اين تجمع افرادی با سنين پايين تا غير دانشجويانی که به تعبير دوستان پيرمرد و پيرزن بودند، حضور داشتند.

انجمن اسلامی هم امروز بحث آزاد داشت و اين برنامه ای است که هر هفته برگزار می‌شود ولی گويا امروز اين دو برنامه با هم تداخل پيدا کرده بودند.

گروهی که در حمايت از دولت راهپيمايی کرده بودند از مسجد دانشگاه به طرف دانشکده علوم دانشگاه بوعلی سينا حرکت کرده و در مسير خود با برنامه انجمن اسلامی مواجه شده بودند. آن‌ها درگير شده و به دانشجويان حمله کرده بودند، اما حراست دانشگاه مانع از درگيری بيشتر شده بود.

دليل به وجود آمدن درگيری بين اين دو گروه چه بود؟

اين طور که دوستان گزارش کردند در گيری از طرف بچه‌های ما نبوده و آن‌ها به سمت دفترهای بسته انجمن حمله کرده‌اند. دوستان ما هم فرار کرده و گوشه‌ای جمع شدند و در نهايت حراست مانع از حمله آنها به دانشجويان شده است.

البته با مسئولين دانشگاه که دراين رابطه صحبت شده بود، ماجرا را تکذيب کرده و نپذيرفتند.

چرا چنين برنامه‌ای در دانشگاه بوعلی همدان برگزار شده و آيا چنين برنامه‌هايی سابقه داشته که افرادی غير از دانشجويان بتوانند در آن حضور پيدا کنند؟

نه، من چنين چيزی در خاطرم نيست. دليل خاصی نمی‌توانم برای برگزاری چنين مراسمی ذکر کنم، ولی فکر می‌کنم برای اين که درهمدان نمايش قدرت بدهند. آن‌ها علاقمند بودند در برابر برنامه‌ای که هفته پيش از طرف دانشجويان در دانشگاه بوعلی برگزار شده بود، نيروهای زيادی را وارد دانشگاه کنند تا بتوانند تجمع گسترده‌ای داشته باشند.
XS
SM
MD
LG