لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

کاترین اشتون، وزیر خارجه اتحادیه اروپا: صدای رسا با دیپلماسی آرام


روزنامه تایمز چاپ لندن مطلبی دارد به قلم کاترین اشتون مسئول جدید سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا که در آن وی دیدگاه‌‌‌ها و طرح‌‌‌های خود را برای پیشبرد امنیت و سیاست خارجی ترسیم می‌کند.

خانم اشتون در آغاز این مطلب با اشاره به ایجاد این مقام جدید در ساختار اداری و تصمیم گیری اتحادیه اروپا می‌نویسد نتایج معاهده لیسبون اتحادیه اروپا را به وزنه‌ای موثر و کارآمد برای شهروندان کشورهای عضو بدل خواهد کرد و در عین حال می‌تواند به اتحادیه اروپا کمک کند که در عرصه بین‌المللی موقعیت قوی‌تر و منسجم‌تری داشته باشد.

کاترین اشتون در ادامه مطلب خود در روزنامه تایمز می‌افزاید اتحادیه اروپا به خاطر دفاع از ارزش‌هایی نظیر دمکراسی و حقوق بشر و تاکید بر حکومت قانون در سطح بین‌المللی از اعتبار فراوانی برخوردار است. در زمنیه مسائل مهم جهانی مثل محیط زیست، مبارزه با فقر ، بحران و جنگ‌های منطقه‌ای و تروریسم ما مواضع روشنی داریم و تعهدات خود را اثبات کرده‌ایم.

با این همه اتحادیه اروپا متهم می‌شود به اینکه برای پیشبرد سیاست‌ها و دفاع از ارزش‌های خود اقدامات عملی لازم را انجام نمی‌دهد. کاترین اشتون توضیح می‌دهد که مقام وی به عنوان مسئول سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا این است که صدای این اتحادیه را هماهنگ‌تر و موقعیت آن را در عرصه جهانی قوی‌تر کند. او ریاست جلسات وزرای خارجه کشورهای عضو و معاونت ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا را برعهده خواهد داشت.

کاترین اشتون معتقد است که از طریق دیپلماسی آرام کارهای فراوانی می‌توان انجام داد. این مستلزم آن است که علاوه بر دیپلمات‌ها ، افراد دیگری نیز در پشت صحنه در زمینه سیاست خارجی فعالیت کنند و گذشته از اقدامات دیپلماتیک اتحادیه اروپا باید شناخت خود از وضعیت جهان و مسائل مهم را افزایش دهد.

مسئول جدید سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا خاطر نشان می‌کند که اولین اولویت وی بنای یک سرویس دیپلماتیک است که مرکز آن در شهر بروکسل خواهد بود و نمایندگانی نیز در سراسر جهان خواهد داشت. به اعتقاد وی این سرویس مکمل دستگاه‌های سیاست خارجی کشورهای عضو اتحادیه و کانالی برای تماس این اتحادیه با کشورهای دیگر جهان خواهد بود.

در مورد مناطق فعالیت و حضور اتحادیه اروپا علاوه بر منطقه بالکان و قفقاز این اتحادیه می‌تواند به شکل فعال‌تری در بحران خاورمیانه دخالت کند. اتحادیه اروپا خود را به امنیت و بازسازی افغانستان متعهد می‌داند و همسو با متحدانش فشار بر ایران برای کنترل برنامه های هسته ای این کشور را ادامه خواهد داد.
کاترین اشتون در مورد مضامین و محورهای سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌نویسد که این اتحادیه باید در مناطق مهم بحران و جنگ نقش جدی ایفا کرده ولی در عین حال باید سیاست موثر و هوشمندانه‌ای نیز برای تامین امنیت اروپا داشته باشد. او می‌افزاید که از روش‌های تاکنونی برای مهار و مدیریت بحران استفاده خواهد کرد و توانایی‌های نظامی و غیرنظامی اتحادیه اروپا را به شکل بهتری در خدمت این اهداف بکار خواهد برد.

در مورد مناطق فعالیت و حضور اتحادیه اروپا علاوه بر منطقه بالکان و قفقاز این اتحادیه می‌تواند به شکل فعال‌تری در بحران خاورمیانه دخالت کند. اتحادیه اروپا خود را به امنیت و بازسازی افغانستان متعهد می‌داند و همسو با متحدانش فشار بر ایران برای کنترل برنامه های هسته ای این کشور را ادامه خواهد داد.

در بخش دیگری از تشریح سیاست‌های خود خانم اشتون تاکید می‌کند که طرفدار ادامه و گسترش همکاری با متحدان استراتژیک مثل آمریکا ، روسیه ، چین ، هند و برزیل است. این همکاری ها می‌تواند مسائل مهم جهانی مثل محیط زیست را شامل شود ولی پیشرفت آن در گرو روش‌ها و زمینه های جدید برای گسترش این همکاری‌ها است.

در بخش دیگری از این مطلب در روزنامه تایمز، کاترین اشتون تاکید می‌کند که موارد مهمی‌از تامین امنیت اتحادیه اروپا ممکن است در خارج از مرزهای این اتحادیه باشد. کشورهای عضو باید در مورد ضرورتها و اولویت‌های سیاست خارجی اتحادیه مباحث جدی و شفافی داشته باشند. به همین خاطر ضروری است که مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزرای خارجه کشورهای عضو تماس و همکاری فعالی داشته باشد.

در پایان این مطلب کاترین اشتون خاطر نشان می‌کند که وی بیش از حرف به عمل معتقد است و سپس با اشاره به مقام و مسئولیت‌های قبلی خود در دولت بریتانیا تاکید می‌کند که همواره طرفدار عدالت اجتماعی و آزادی‌های فردی بوده است. سپس می‌افزاید که در دوره کار به عنوان کمیسر تجاری اتحادیه اروپا نیز سعی کرده است وضعیت بازرگانی در این اتحادیه را به نفع مصرف‌کنندگان تغییر داده و فرصت‌ها و بازارهای جدیدی را بر روی فعالیت‌های اقتصادی اروپا بگشاید.

وی مقاله خود را با این جمله به پایان می‌برد که او از جمله مدیران و سیاستمدارانی است که بلندپروازی را در اجرای اقدامات عملی می‌بیند و نه صرفا به یک مقام ارشد. او اظهار امیدواری می‌کند که دستاوردهای مشخص وی در این مقام جدید در نهایت این وعده را به اثبات برساند.
XS
SM
MD
LG