لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

بی‌خبری از وضعيت ده‌ها بازداشتی روز جهانی کارگر


تجمع کارگران؛ روز یازدهم اردیبهشت ماه
تجمع کارگران؛ روز یازدهم اردیبهشت ماه
فعالان کارگری می‌گويند: ده‌ها تن از بازداشت شدگان روز يازدهم ارديبهشت ماه در تهران، به رغم گذشت ۱۲ روز همچنان از امکان ملاقات با خانواده‌ها و وکلای مدافع خود محرومند و بازجويی از آنان ادامه دارد.

به گفته اين فعالان، اين بی‌خبری از وضعيت بازداشت شدگان موجب نگرانی خانواده‌های آنان و تشکل‌های کارگری شده است.

نيروهای امنيتی و انتظامی جمهوری اسلامی ايران در روز يازدهم ارديبهشت سال جاری، در دو نوبت، اقدام به بازداشت حدود ۲۰۰ نفر در پارک لاله و نعمت آباد تهران در روز جهانی کارگر کردند. اين در حاليست که شمار قابل توجهی از افراد عادی نيز توسط اين نيروها بازداشت شده بودند که در روزهای اخير آزاد شده اند.

جميل محمدی، عضو هيئت مديره اتحاديه آزاد کارگران ايران، به «‌راديو فردا»‌ گفت: «‌ تا بعد از ظهر روز چهارشنبه، بين ۱۰۰ تا ۱۱۰ نفر از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر همچنان در زندان نگه داشته شده اند و مقام‌های دادگاه انقلاب تهران نيز گفته اند که پرونده بازداشت شدگان تکيل نشده است و آنان همچنان تحت بازجويی قرار دارند.

وی به اين پرسش که آيا دليل يا دلايلی برای بازداشت اين افراد اعلام شده است، پاسخ داد: «‌ مقام‌های قوه قضاييه تاکنون هيچ اتهامی را برای بازداشت اين افراد به خانواده‌های بازداشت شدگان نگفته‌اند و تنها در يکی ا زروزنامه‌ها به نقل از قاضی حداد، ‌معاون دادستان تهران، نوشته شده بود که آنها به دليل اغتشاش و اخلال در نظم عمومی بازداشت شده اند.»

اين در حالی است که به نوشته سايت «‌جمهوريت»، وابسته به اصلاح‌طلبان ایران، «کسانی که در حال جمع شدن در ميدان آب‌نما بودند، پيش از آنکه پلاکاردهايشان را دربياورند و يا شعاری بدهند، با برخورد خشونت‌آميز پليس مواجه شدند ... به طوری که سر و صورت بسياری خونين شده بود.»

آقای محمدی همچنين گفت:‌«‌ بازداشت شدگان در بند ۲۰۹ زندان اوين به سر می‌برند.» اين بند تحت کنترل وزارت اطلاعات است.

شمار بسيار زيادی از بازداشت‌های روز يازدهم ارديبهشت ماه در ارتباط با مراسم روز جهانی کارگر بوده است که ۱۰ تشکل مستقل کارگری، با هدف درخواست برای بهبود شرايط زندگی ميليون‌ها کارگر که دستمزدشان زير خط فقر ۸۵۰ هزار تومان در ماه است، فراخوان آن را داده بودند.
بر اساس گزارش‌هايی که توسط مقام‌های رسمی تأييد نشده است، بين يک تا دو هزار نفر قصد شرکت در اين مراسم مسالمت‌آميز را داشتند.

مراسم روز جهانی کارگر در تهران در شرايطی از سوی ۱۰ تشکل برگزارکننده آن، مانند اتحاديه آزاد کارگران ايران و سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، برنامه‌ريزی شده بود که با توجه به اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران، برگزاری تظاهرات و تجمعات مسالمت‌آميز،‌به شرط آنکه مخل دين اسلام باشد، نيازی به اخذ مجوز ندارد.

در شرايطی که تاکنون آمار رسمی در مورد شمار بازداشت شدگان پارک لاله انتشار نيافته است، سايت‌های فعال در زمينه دفاع از حقوق کارگران، زنان و دانشجويان، شمار بازداشت‌شدگان در پارک لاله را حدود ۱۵۰ نفر دانسته‌اند که به گفته فعالان کارگری، بين ۵۰ تا ۶۰ نفر از آنان آزاد شده اند.

در اين خصوص، هر روز تعدادی از خانواده‌های بازداشت شدگان در مقابل دادگاه انقلاب در خيابان معلم تهران اجتماع می‌کنند تا خواستار ديدار با بستگان زندانی، ملاقات بازداشت شدگان با وکلای مدافع خود و آزادی آنان شوند.

در عين حال، خانواده‌های بازداشت‌شدگان نسبت به تعيين وثيقه‌های سنگين برای آزادی وابستگان خود اعتراض دارند؛ ‌وثيقه‌هايی که به گفته اين خانواده‌ها، پرداخت آن‌ از توان مالی آنان خارج است.

نامه به رئيس قوه قضاييه

علاوه بر پارک لاله،‌ گروه ديگری از کارگران در روز يازدهم ارديبهشت ماه در محل تعاونی مسکن فلزکار و مکانيک، که برای برگزاری جلسه گزارش‌دهی سالانه مسکن مهر، در محل اين تعاونی واقع در نعمت آباد، گردهم آمده بودند، توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.
به نوشته برخی از سايت‌های اینترنتی که اخبار و مسائل کارگری را بازتاب می‌دهند، شمار کسانی که در تعاونی مسکن فلزکار و مکانيک بازداشت شدند، حدود ۶۰ نفر بوده است که ۴۴ نفر آنان آزاد شده اند و ۱۶ نفر باقيمانده در زندان اوين به سر می‌برند.

خانواده اين گروه از بازداشت شدگان در نامه‌ای به آيت الله هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضاييه، با اشاره به بازداشت بستگان خود در روز يازدهم ارديبهشت «به دلايل نامعلوم» و تفتيش منازل بازداشت شدگان و ضبط برخی از لوازم منازل نوشته‌اند که بازداشت شدگان روز ۱۳ ارديبهشت «‌طی تماس مستقيم با خانواده‌هايشان، به نقل از قاضی، خبر از آزادی خود در روز ۱۴ ارديبهشت دادند.
اما از آن روز تاکنون، قاضی دادگاه انقلاب، جناب آقای حيدری فر، از آزادی بازداشت شدگان و دادن پاسخ روشن به خانواده‌های ايشان خودداری فرموده و مرتبا رسيدگی به پرونده را به روزهای آتی موکول می‌کنند.»

در اين نامه همچنين گفته شده است که از روز ۱۶ ارديبهشت، تماس تلفنی بازداشت شدگان با منزل شان قطع شده است و خانواده‌های ايشان هيچ خبری از سلامتی و محل نگهداری ايشان ندارند.»

همانند بازداشت شدگان پارک لاله، اين گروه از کارگران بازداشت شده نيز بدون تفهيم اتهام همچنان زندانی هستند.

خانواده‌های بازداشت شدگان نعمت آباد تهران در اين نامه اشاره کرده اند که «برابر قانون، بازداشت شهروندان بيش از ۲۴ ساعت بدون تفهيم اتهام مجاز نيست» ‌و بر همين اساس از رئيس قوه قضاييه خواستار روشن شدن وضعيت بازداشت شدگان و امکان ملاقات آنان با وکيل تعيين شده از سوی خانواده‌های‌اشان شده اند.

اعتراض تشکل‌ها و نهادهای کارگری و حقوق بشری

همزمان با ادامه بازداشت ده‌ها نفر، کميته برگزارکننده روز جهانی کارگر در ايران متشکل از ده سنديکا و تشکل کارگری، در فراخوانی، تشکل‌ها و نهادهای کارگری و حقوق بشر داخلی و بين‌المللی را به تلاش برای آزادی دستگيرشدگان اول ماه مه دعوت کرد.

در اين فراخوان با اشاره به اين موضوع که افراد بازداشت شده «‌هيچ جرمی مرتکب نشده بودند که اين چنين غيرانسانی سرکوب و به بند کشيده شده‌اند»‌ آمده است: « آنها ... فقط به خاطر اين که همزمان با ميلياردها کارگر ديگر در سراسر دنيا و به دليل طرح مطالبات ميليون‌ها انسان در ايران که هر روزه تحقير می‌شوند، به دليل برپاکردن تشکل‌های مستقل سرکوب می‌شوند و ماه‌های متمادی حقوقی دريافت نمی‌کنند، تنها به دليل اين که صدای اعتراض برآورده اند، امروز در بدترين شرايط در زندان هستند.»

بازداشت‌های مراسم روز جهانی کارگر در ايران با انتقاد سازمان‌های کارگری، مدنی و حقوق بشری مواجه شده است.

همچنين سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه، به عنوان يکی از تشکل‌های کميته برگزارکننده روز جهانی کارگر در ايران، بازداشت‌های اول ماه مه در تهران را محکوم کرد و از تمام نهادهای کارگری عضو فدراسيون جهانی مواد غذايی که اين سنديکا در آن عضويت دارد، خواست از طريق اعمال فشار بر دولت‌هايشان، از دولت ايران بخواهند که تمامی زندانيان کارگری ايران، هر چه سريع‌تر و بدون هيچ قيد و شرطی آزاد شوند.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران نيز در بيانيه‌ای خواستار آزادی همه افرادی شده است که «‌در حمله خشونت‌بار به تجمع مسالمت آميز برای بزرگداشت روز جهانی کارگردر اول ماه مه بازداشت شده و همچنان در بازداشت به سر می‌برند.»

اين کمپين همچنين از سازمان بين المللی کار، «آی ال او»، خواسته است که اين بازداشت‌ها را محکوم کند.

در اين ميان، اتحاديه آزاد کارگران ايران با ارسال نامه‌ای به چهار اتحاديه بين‌المللی، شامل کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری، فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، فدراسيون آموزش بين‌الملل و فدراسيون بين‌المللی کارگران صنايع مواد غذايی، کشاورزی و خدمات خواستار حمايت گسترده‌تر اتحاديه‌های کارگری در جهان از کارگران و فعالان کارگری در ايران شد که منجر به آزادی سريع کارگران بازداشتی شود.

در اين ارتباط، اتحاديه‌های کارگری در اندونزی مراسمی ‌را در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ايران در جاکارتا –پایتخت آن کشور- برگزار کردند.

شرکت کنندگان در اين مراسم که روز دوشنبه و به مناسبت روز جهانی زندانيان سياسی برگزار شد، خواستار آزادی تمامی کارگران بازداشت شده در ايران شدند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG