لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

ستاد عبدالله: اعلام نتیجه انتخابات کودتا علیه رای مردم است


عبدالله عبدالله (در وسط تصویر) پیشتر گفته بود تا زمانی که شبهات مربوط به تقلب در انتخابات رفع نشده است اعلام نتایج باید به تاخیر بیافتد
عبدالله عبدالله (در وسط تصویر) پیشتر گفته بود تا زمانی که شبهات مربوط به تقلب در انتخابات رفع نشده است اعلام نتایج باید به تاخیر بیافتد

پس از انتشار نتایج اولیه دور دوم انتخابات افغانستان که از پیشتازی اشرف غنی احمدزی حکایت دارد، ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، نامزدی که در دور اول با فاصله‌ای اندک از پیروزی باز مانده بود، آن را کودتا علیه مردم نامید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مجیب رحمان رحیمی، سخنگوی ستاد انتخاباتی آقای عبدالله گفته است «ما نتایج اعلام شده امروز (دوشنبه ۱۶ تیر) را نمی‌پذیریم و آن را کودتا علیه رای مردم می‌دانیم.»

بنا بر نتایج اولیه دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، اشرف غنی احمدزی با کسب بیش از ۵۶ درصد آرا پیشتاز این انتخابات است. عبدالله عبدالله نیز با کسب تقریبا سه و نیم میلیون رای، ۴۳.۵۶ درصد از آرا را به خود اختصاص داده است.

عبدالله پیشتر گفته بود تا زمانی که شبهات مربوط به تقلب در انتخابات رفع نشده و «آرای پاک و تقلبی از هم جدا نشوند» اعلام نتایج باید به تاخیر بیافتد.

او رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان را به تقلب به سود رقیبش متهم کرده است.

به گزارش رادیو آزادی، بخش دری رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، محمد یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان گفته است نتیجه ابتدایی به هیچ وجه تعیین کننده رئیس‌جمهوری آینده نیست، نتیجه نهایی بعد از بررسی همه شکایات و موارد مورد بحث اعلام خواهد شد.

نتیجه اولیه دور دوم انتخابات قرار بود هفته گذشته علنی شود که به تاخیر افتاد.

پیشتر خبرهایی در مورد توافق ستادهای انتخاباتی دو نامزد برای بازبینی آرای ۷۱۰۰ حوزه منتشر شد. بازشماری این تعداد حوزه می‌تواند نتایج را به طور قابل توجهی تغییر دهد.

واکنش آمریکا

آمریکا نیز که از مهم‌ترین کشورهای یاری‌رسان در امور امنیتی و اقتصادی افغانستان به شمار می‌رود و ۱۲ سال پیش به حکومت طالبان خاتمه داد، نتایج اعلام شده اولیه انتخابات را محتملا قابل تغییر می‌داند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته است «ما نتایج اولیه را دیدیم و متوجه شدیم که این ارقام، ارقام نهایی و اصلی نیست و نمی‌تواند نتایج نهایی را نشان دهد؛ آنچه ممکن است همچنان با یافته‌های سازوکار انتخاباتی تغییر کند».

به گفته خانم ساکی «ادعاهای جدی در مورد تقلب مطرح شده و هنوز تحقیقات درستی در باره آنها نشده است.»

انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، نخستین انتقال قدرت به شکل مسالمت‌آمیز و دمکراتیک در دستگاه رهبری آن به شمار می‌رود.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز شخصا به رخدادهای ساعت‌های گذشته واکنش نشان داده است. آقای کری گفته است هرگونه تلاش برای در دست گرفتن قدرت از طرق غیرقانونی، برای افغانستان به بهای کمک‌های اقتصادی و امنیتی آمریکا و جامعه بین‌المللی تمام خواهد شد.

غرب نگران رخدادهای افغانستان و انتقال آرام قدرت به رئیس‌جمهوری بعدی آن کشور است. آنچه برای روابط میان افغانستان و آنها، به ویژه آمریکا، نیز حضور نیروهای نظامی آنها و نحوه این حضور از اهمیت زیادی برخوردار است.

XS
SM
MD
LG