لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

وزیر اطلاعات ایران: برنامه‌های خرابکارانه و انفجاری دشمن خنثی شد


وزیر اطلاعات ایران، دهم شهریور ماه، بدون اشاره به جزئیاتی گفته است «برنامه‌های خرابکارانه و ضد امنیتی» سازمان‌های اطلاعاتی آنچه او «دشمن» نامیده، در مناطق مختلف ایران برای ایجاد «ناآرامی و انفجار» خنثی شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، محمود علوی در صحن مجلس خبرگان ایران گفته سازمان‌های اطلاعاتی «دشمن» قصد داشتند در نقاط مختلفی از ایران «انفجار انجام داده و ناآرامی ایجاد کنند».

رسانه‌های داخل ایران که گفته‌های او را بازتاب داده‌اند، اشاره‌ای به کشوری خاص نکرده‌اند.

فرمانده سپاه پاسداران ایران در کرمانشاه، یک روز قبل از این سخنان، از کشته و زخمی شدن کسانی که «ضد انقلاب» نامیده، در مناطق مرزی این استان با عراق خبر داده بود.

او در نهم شهریور ماه گفته بود در عملیات «پاکسازی» برخی از مناطق مرزی ایران و عراق، شماری از افرادی که «ضد انقلاب» نامید، کشته و زخمی شدند. [جزئیات بیشتر را بخوانید]

طی هفته‌های گذشته مقام‌های امنیتی و نظامی ایران از انجام عملیات و درگیری‌هایی، با گروه‌های مسلح، عمدتا در مناطق غربی ایران، خبر داده‌اند.

در برخی گزارش‌ها به کشته شدن شماری از نیروهای بسیج یا سپاه پاسداران ایران نیز اشاره شده است.

آقای علوی نیز، خود، پیشتر به «خنثی‌سازی» آنچه او «توطئه‌های دشمن» علیه ایران نامیده، اشاره کرده است.

از جمله کم‌تر از یک هفته پیش از این در اراک گفته بود «دشمن از طرق گوناگون درصدد آسیب زدن به کشور و دولت بوده است» ولی نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی «به آنها ضربه وارد کرده است».

در آن سخنان نیز به جزئیاتی اشاره نشده بود.

وزیر اطلاعات ایران در بخشی دیگر از سخنان خود گفته است «تعامل» با روحانیون سنی‌مذهب ایران، باعث شده تا جلوی «جذب افرادی از اهل سنت به داعش و گروه‌های تکفیری» گرفته شود.

گروه موسوم به «حکومت اسلامی» (داعش) بخش‌هایی از عراق و سوریه را در کنترل خود دارد.

ایران به طور مستقیم برای مبارزه با این گروه در عراق، از دولت مرکزی آن کشور حمایت کرده و کمک‌های تسلیحاتی و نظامی در اختیار نیروهای ارتش و نیز نیروهای اقلیم کردستان عراق قرار داده است.

تهران سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای خارجی، به ویژه اسرائیل و ایالات متحده را بارها متهم به دخالت، انجام عملیات تروریستی یا توطئه‌چینی کرده است. از سوی دیگر خود ایران نیز متهم به حمایت از برخی گروه‌های شبه‌نظامی، دخالت در اوضاع کشورهای منطقه و نیز انجام عملیات در خارج از مرزهای خود است.

XS
SM
MD
LG