لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

آمانو به کمیسیون «برجام» رفت و از پارچین «دیدار تشریفاتی» کرد


یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در تهران به سر می‌برد، در کمیسیون مجلس شورای اسلامی برای بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حاضر شده است.

همزمان خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، می‌گوید او «دیداری تشریفاتی» نیز از تاسیسات پارچین انجام داده است.

آقای آمانو پیش از شرکت در نشست کمیسیون «برجام» گفته بود در صورتی حاضر به پاسخ دادن به پرسش‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ست، که این دیدار بدون حضور دوربین‌‌های تلویزیونی انجام شود.

خبرهایی از گفته‌های اولیه در مراسم خوشامدگویی اعضای کمیسیون مجلس و مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده است.

خبرگزاری‌های فارس و تسنیم به گفته‌های علیرضا زاکانی، رئیس این کمیسیون اشاره کرده‌اند که از آژانس «انتقاد کرده» و گفته است «زمانی که سوخت ۲۰ درصدی راکتور [اتمی] تهران رو به پایان بود، آژانس به ما کمکی نکرد و مجبور شدیم خودمان آن را تامین کنیم».

یوکیو آمانو نیز گفته است «در آن سال تلاش خود را برای تسهیل این موضوع انجام دادیم اما متأسفانه این توافق به موقع حاصل نشد و نتوانستیم از این طریق با کمک کشورهای دیگر موضوع را حل و فصل کنیم. باید تاکید کنم که کشورهای دیگر موافقت نکردند و این موضوع ارتباطی با آژانس ندارد.»

بنا به گزارش خبرگزاری فارس، او در ادامه ابراز امیدواری کرده است که پس از اجرایی شدن توافق، «این کار در راستای همکاری‌های فنی صورت گیرد».

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بخشی دیگر از سخنان خود نیز گفته است این نهاد به مسائل محرمانه احترام می‌گذارد و آن را جدی تلقی می‌کند.

او تاکید کرده است که پروتکل الحاقی، همان‌طور که در مورد ۱۲۰ کشور دیگر عضو، در مورد ایران نیز بدون تبیض یا مورد استثنائی، اجرا خواهد شد.

در پایان مرداد ماه عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، گفته بود در توافق اتمی، نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌‌ای «لحاظ نشده» است.

آقای عراقچی در عین حال افزوده بود، در این توافق ، «یک یا دو مورد استثنا» درباره «نظارت» بر برنامه اتمی ایران وجود دارد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، به خبرگزاری ایرنا گفته است، در نشست کمیسیون برجام و آقای آمانو «طرفین بحث و تبادل نظر عمدتا انتقادی، مفید و سازنده‌ داشتند».

دیدار تشریفاتی آمانو از پارچین

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، گفته است آقای آمانو عصر ۲۹ شهریور ماه، دیداری تشریفاتی از تاسیسات پارچین کرده است.

بهروز کمالوندی گفته است در این بازدید، آمانو از «برخی نقاط کارگاهی این مجموعه که ادعاهای واهی در خصوص آنها مطرح بود، به‌ویژه روند تعمیر و بازسازی جاده دسترسی به سد ماملو، در جوار پارچین، که در اثر بارندگی‌های اخیر نشست کرده»، دیدن کرده است.

تاسیسات پارچین، از مراکز نظامی‌ست که گفت‌وگو در مورد نظارت بر آن و یافتن پاسخی برای فعالیت‌های انجام شده در آن، بخشی مهم و حساس از مذاکرات اتمی را در بر گرفته بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۲۸ مرداد ماه، گزارش داده بود که در توافقی محرمانه میان ایران و آژانس اتمی، به تهران اجازه داده شده تا از کارشناسان خود، برای بازرسی از تاسیسات پارچین، استفاده کند.

نزدیک به یک ماه بعد، خبرگزاری رویترز گزارش داد، قرار شده در زمان نمونه‌برداری، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز همراه متخصصان ایرانی حضور داشته باشند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش برای یافتن پاسخ‌هایی در مورد این احتمال است، که پیشتر برخی آزمایش‌های اتمی با اهداف نظامی در این تاسیسات صورت گرفته است.

تهران می‌گوید برنامه اتمی‌اش اهداف نظامی را دنبال نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG