لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

کانادا به خانواده قربانیان سیاسی حکومت ایران «تسلیت» گفت


جان برد، وزیر خارجه کانادا
جان برد، وزیر خارجه کانادا
وزارت خارجه و وزرات امور شهروندی کانادا پانزدهم خرداد ماه با صدور بیانیه‌ای به خانواده «قربانیان جمهوری اسلامی ایران» که «تنها گناهشان زیر سوال بردن آنچه این رژیم خشن انجام می‌دهد، بود» تسلیت گفتند.

در این بیانیه آمده است که کانادا «با همدردی عمیق به خانواده هزاران قربانی خشونت‌های حکومت ایران پس از انقلاب تا کنون تسلیت می‌گوید.»

در آن همچنین به پشتیبانی کانادا از کسانی که «عزیزانشان هدف آزار و اذیت حاکمان فعلی و گذشته ایران قرار گرفته‌اند» اشاره شده است.

دولت کانادا می‌گوید قربانیان اعدام‌های دست‌جمعی سال ۱۳۶۷، زهرا کاظمی و تمام ایرانیانی که به خاطر ایستادن در برابر «حکومتی خشن» با بازداشت و شکنجه و مرگ روبه‌رو شده‌اند را فراموش نمی‌کند.

این کشور می‌گوید تمام کنش‌گران حقوق بشر را که اسناد و مدارک خشونت در جمهوری اسلامی را جمع‌آوری و عرضه می‌کنند، می‌ستاید.

پارلمان کانادا روز گذشته بنا بود طرح به‌رسمیت شناختن کشتارجمعی سال ۶۷ زندانیان سیاسی درایران را به عنوان «جنایت علیه بشریت»، بررسی کند.

در اخباری که در این مورد منتشر شده، آمده است که کمپینی شامل فعالان، دانشگاهیان و حقوقدانان ایرانی- کانادایی این طرح را به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد آن کشتار تهیه کرده و شماری از نمایندگان پارلمان کانادا آن را ارائه می‌کنند.

گفته می‌شود حزب محافظه‌کار حاکم و احزاب مخالف آن در پارلمان کانادا برای بررسی این طرح هم‌نظرند.

دولت کانادا طی سال‌های گذشته سطح روابط خود با ایران را به کم‌ترین میزان رسانده است. این کشور روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با تهران به طور کامل قطع کرده است.

ایران نیز به گفته‌ها و عملکرد کانادا واکنش نشان داده است. وزیر خارجه جمهوری اسلامی پس از قطع یک‌جانبه روابط دیپلماتیک اتاوا با تهران، دولت آن کشور را «افراط گرا و نومحافظه‌کار» نامید.
XS
SM
MD
LG