لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

وزیر دفاع آمریکا: نیروهای عراقی در رمادی میل به مبارزه نداشتند


اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده، سوم خرداد ماه در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان، گفته است، نیروهای عراقی با وجود آنکه شمارشان در رمادی بیشتر از افراد «حکومت اسلامی» بوده، اما اراده خود را به نبرد و دفاع از دست دادند.

شبه‌نظامیان گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یک هفته پیش کنترل شهر رمادی، مرکز «انبار»، بزرگ‌ترین استان عراق را از دست دادند.

گفته‌های آقای کارتر در حالی بیان شده که بنا بر تازه‌ترین گزارش‌ها، طی هفته‌های گذشته نیروهای امنیتی عراق، کنترل پاسگاه‌های مرزی با سوریه را نیز از دست داده‌اند. آنچه به گفته یک مقام ارشد اداره مرزبانی استان انبار در پی «عدم حمایت نظامی آنها» صورت گرفته است. [بیشتر بخوانید]

وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگوی خود افزوده است «آنچه رخ داده، این است که نیروهای عراقی تمایلی به مبارزه از خود نشان نداده‌اند. شمار آنها کم‌تر نبوده است و از شمار نیروهای مقابل به مراتب بیشتر هم بوده است. و آنها نبرد را رها کرده و از منطقه عقب نشسته‌اند».

به گفته اشتون کارتر «به او، و فکر کنم بیشتر ما، گفته شده که با تمایل عراقی‌ها برای جنگیدن با "دولت اسلامی عراق و شام"، و دفاع آنها از خود، مشکل داریم».

به گفته این مقام ارشد دولت آمریکا، آموزش و دادن تجهیزات به ارتش عراق، برای موثر افتادن، به روحیه کافی نیاز دارد؛ «می‌توانیم به آنها آموزش و تجهیزات بدهیم و بدیهی‌ست، نمی‌توانیم به آنها اراده برای جنگیدن بدهیم».

این سخنان ساعاتی پس از انتشار با واکنش مقام‌های عراقی روبه‌رو شده‌ است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول حکیم الزلیمی، رئیس کمیسیون دفاعی و امنیتی پارلمان عراق، نقل کرده است که «این ارزیابی تند، پرسش‌هایی جدید را در مورد راهبرد دولت اوباما برای مقابله با گروه‌های افراطی که بخشی مهم از خاورمیانه را اشغال کرده‌اند، ایجاد می‌کند».

او گفته است سخنان وزیر دفاع ایالات متحده «غیرواقع‌بینانه و بی‌پایه» است.

بنا بر گزارش‌ها نیروهای ارتش عراق با یورشی تازه در رمادی، به مواضع گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، دوم خرداد ماه توانست مناطقی در شرق آن شهر را از آنها باز پس گیرد.

XS
SM
MD
LG