لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

منابع دیپلماتیک: پیشنهاد اتمی تازه‌ای مطرح شده است


بنا بر گزارش‌ها از آمریکا، ایران پیشنهاد تازه‌ای در مذاکرات اتمی دریافت کرده است که بر اساس آن به جای کاستن از سانتریفیوژهای خود -که از اختلافات اساسی میان طرف‌ها به شمار می‌رود- اتصالات تزریق اورانیوم به آنها را قطع کند.

پس از آغاز دور تازه مذاکرات اتمی میان ایران و گروه ۵+۱ در نیویورک، روزنامه نیویورک‌تایمز از قول منابع دیپلماتیکی که نامشان را فاش نکرده است، گزارش داد که واشینگتن در حال بررسی طرح جدیدی برای ارائه است که تمرکز آن بر قطع اتصالات سانتریفیوژها است.

پس از آن گزارش، خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز ۲۹ شهریور ماه از قول منابع دیپلماتیک، که نام آنها نیز فاش نشده، گزارش مشابهی را منتشر کرده است.

طرف‌های مذاکره هنوز واکنشی به این گزارش‌ها نشان نداده‌اند، اما گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا به آن انتقاداتی وارد کرده‌اند.

موضوع کاهش شمار سانتریفیوژها از ۱۹ هزار به ۱۵۰۰ دستگاه، از جمله موضوعات حساس و مورد اختلاف طرف‌ها در مذاکرات به شمار می‌رود. آنچه اختلاف‌ها بر سر ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را نشان می‌دهد.

محمدجواد ظريف، وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگویی با شبکه خبری «پی‌بی‌اس» آمريکا، درباره اين که چرا ايران شمار پيشنهادی غرب در مورد تعداد سانتريفيوژ‌های خود را قبول نمی‌کند؟ گفته است «ما برای مذاکره اينجا هستيم و نه برای قبول تصميمات تحميلی».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این پینشهاد می‌تواند هم راه گریزی برای ایران باشد که نشان دهد از سانتریفیوژهای خود نکاسته است و هم راهی برای ایالات متحده که مطمئن شود برنامه اتمی تهران به نقطه‌ای می‌رسد که با آن امکان تولید فوری بمب هسته‌ای وجود نخواهد داشت.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز می‌گوید کارشناسان آمریکایی به دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آن کشور، گفته‌اند ایالات متحده و هم‌پیمانانش می‌توانند مطمئن باشند که با قطع اتصالات، زمانی که لازم است تا تهران دست به تولید (احتمالی) بمب بزند را عقب انداخته و وقت کافی (در صورت رخ دادن چنین احتمالی) را برای نشان دادن واکنش خواهند داشت.

غرب مظنون است که تهران برنامه اتمی خود را با هدف ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای ادامه می‌دهد، آنچه مقام‌های ایرانی به کرات رد و تاکید کرده‌اند که تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کنند.

از سوی دیگر گروهی ۳۱ نفره از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا به نقد پیشنهاد تازه پرداختند.

در نامه‌ای به تاریخ ۱۹ سپتامبر (جمعه گذشته؛ روز آغاز مذاکرات در نیویورک) سناتورهای آمریکایی «نگرانی عمیق» خود را از پیشنهاد تازه و نرم شدن مواضع دیگر آمریکا در برابر ایران بیان کرده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، در میان امضاکنندگان این نامه سناتور مارک کیرک، یکی از کسانی که پشت بسیاری از تحریم‌ها علیه ایران است نیز حضور دارد.

ایران و کشورهای گروه ۵+۱؛ فرانسه، بریتانیا، چین، آمریکا، روسیه و آلمان، در حال انجام مذاکراتی هستند که با هدف رسیدن به یک توافق جامع اتمی برای مدت شش ماه ادامه داشته و چهار ماه دیگر نیز تمدید شده است. مهلت این گفت‌وگوها در آغاز آذر ماه به پایان می‌رسد و طرف‌ها بر سر برخی مسائل مهم، اختلافاتی دارند که گفته‌های آنها حاکی‌ست همچنان حل نشده باقی مانده‌اند.

ایران و آمریکا هر دو می‌گویند اگر طرف مقابل «تصمیم دشواری» بگیرد، امکان رسیدن به توافق وجود دارد.

XS
SM
MD
LG