لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

واکنش وزارت ارشاد در مورد سفر هیئت فرهنگی دولت ایران به آمریکا


پس از انتشار گزارشی در مورد سفر یک هیئت دولتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشستی در آمریکا، این وزارت‌خانه با انتقاد از انتشار «اخبار ضد و نقیض» و «حاشیه‌سازی‌های غیرمستند برخی رسانه‌ها» به آن واکنش نشان داده است.

وب‌سایت واشینگتن فری‌بیکن، که به محافظه‌کاران آمریکا نزدیک است، نهم آبان ماه در گزارشی گفته بود مقام‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران یک هفته پیش از آن در اوایل آبان ماه به آمریکا سفر کرده‌ و در هفتمین نشست تجاری پیتسبورگ، شرکت کرده‌اند. نشستی که گرگ سالیوان، هماهنگ کننده و مشاور ارشد ارتباطات استراتژیک وزارت خارجه آمریکا، نیز در آن حضور داشته است.

این خبر در رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان در ایران مانند فارس نیز بازنشر شد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، ۱۲ آبان، در وب‌سایت خود در واکنش به این گزارش‌ها، بیانیه‌ای را منتشر کرده است.

در این بیانیه ضمن انتقاد از «گزارش‌های مغرضانه و تحریف‌شده» در آمریکا توسط گروه‌های ضد ایرانی و «حاشیه‌سازی‌های غیرمستند برخی رسانه‌ها و تلاش برای رنگ و بوی سیاسی بخشیدن به این سفر»، تاکید شده که هدف آن مسائل فرهنگی بوده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است «هیئت ایرانی به هیچ عنوان ملاقات یاگفت‌وگویی رسمی یا غیررسمی با مقام‌های آمریکایی نداشته است.»

ساعاتی پس از انتشار گزارش سفر ایرانی در وب‌سایت محافظه‌کار فری‌بیکن، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز در توئیتر خود گفت هیچ چیز «مشکوکی» در مورد «تبلیغ روابط فرهنگی و مردمی که کلا این ملاقات درمورد آن بوده» وجود ندارد.

وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده بود که نقشی در برگزاری این نشست نداشته و تنها کاری که کرده صدور ویزا برای گروه ایرانی و فرستادن آقای سالیوان برای سخنرانی در آن بوده است.

وزارت ارشاد ایران نیز می‌گوید حضور نمایندگان آمریکا در جلسه‌های بین‌المللی در مورد صنعت، تجارت، ورزش یا نظیر اینها، در حالی‌که نمایندگان ایران نیز حضور دارند، چیز جدیدی نیست.

در بخشی دیگر از بیانیه وزارت ارشاد به گزارش‌ها در مورد احتمال حضور ارکستر سمفونیک پیتسبورگ در ایران برای اجرای برنامه نیز اشاره شده است. ولی در عین حال گفته شده «پس از مذاکره با دبیر جشنواره موسیقی فجر به علت کمبود وقت امکان حضور این گروه در جشنواره فجر سال جاری منتفی گردید».

دبیر جشنواره موسیقی فجر، در کنار علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و برخی دیگر مقام‌های این وزارت‌خانه از جمله شرکت‌کنندگان در نشست پیتزبورگ بودند.

گزارش شده بود که حسین موسویان، عضو پیشین هیئت مذاکره‌کننده اتمی، نیز در این نشست حضور داشته است.

اما آقای موسویان، خود در گفت‌وگویی با وب‌سایت خبرآنلاین، گفت «من عضو هیئت مذکور نبودم. در اجلاس پیتسبورگ دعوت داشتم اما شرکت نکردم به این دلیل که همزمان در واشینگتن در اجلاس سالیانه آمریکا و اعراب سخنرانی داشتم.»

طی روزهای گذشته رسانه‌های اصولگرای ایران به بازتاب این خبر پرداخته بودند.

از جمله روزنامه کیهان، ۱۰ آبان، در مطلبی کوتاه پرسیده بود «مشخص نیست اگر این یک دیدار معمولی بوده و به ادعای هارف چیز در سایه‌ای درباره آن وجود ندارد، چرا باید پس از چند روز خبر آن از سوی آمریکایی‌ها رسانه‌ای شده و منابع دولتی در این باره سکوت کنند؟»

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیانیه خود در عین حال گفته است دعوت از ایران به نشست پیتسبورگ «برای اولین بار» صورت گرفته بود.

XS
SM
MD
LG