لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

هیئت سازمان ملل: ایران از سال ۲۰۰۹ برای حوثی‌ها سلاح می‌فرستد


یکی از نیروهای شبه‌نظامی حوثی در صنعا
یکی از نیروهای شبه‌نظامی حوثی در صنعا

خبرگزاری فرانسه می‌گوید گزارشی محرمانه را دیده است از هیئت کارشناسان سازمان ملل، که به موضوع ارسال اسلحه از ایران برای حوثی‌ها در یمن، دست‌کم از سال ۲۰۰۹ میلادی، می‌پردازد.

این گزارش هفته گذشته به کمیته مربوط به تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده است.

خبرگزاری فرانسه دهم اردیبهشت ماه، می‌گوید گزارش هیئت کارشناسان برای نمونه نتیجه تحقیقاتی را در مورد کشتی توقیف‌شده ایرانی از سوی یمن، در سال ۲۰۱۳ میلادی در بر می‌گیرد.

در آن سال (۱۳۹۱ خورشیدی) یمن پس از بررسی محموله یک کشتی حامل «تسلیحات نظامی» که گفته بود «از سوی ایران برای شورشیان آن کشور ارسال شده»، اعلام کرد حاوی «نزدیک به ۴۰ تن تسلیحات» بوده که می‌توانست جان «میلیون‌ها شهروند یمن» را به خطر بیاندازد. [جزئیات بیشتر را بخوانید]

در آن زمان محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت این سازمان گفته بود: «کشتی توقیف شده در آب‌های یمن متعلق به جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه در یک کشور اروپایی ثبت شده است».

البته این خود نخستین بار نبود که مقام‌های یمنی از توقیف کشتی ایرانی خبر داده بودند.

در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸ خورشیدی) -سالی که گزارش هیئت کارشناسان نیز به آن اشاره دارد- یک مقام محلی در یمن به خبرگزاری‌های بین‌المللی گفته بود «یک کشتی ایرانی حامل اسلحه که گفته می‌شود برای شورشیان شیعه در شمال این کشور ارسال شده بود به همراه خدمه آن در دریای احمر و نزدیکی خلیج عدن توقیف شده است». [جزئیات بیشتر را بخوانید]

کشتی توقیف شده در سال ۲۰۰۹ میلادی به زمانی باز می‌گشت که علی عبدالله صالح رئیس‌جمهوری یمن بود. او که گروهی از هوادارانش اکنون از متحدان حوثی‌ها به شمار می‌روند، خود در سال ۲۰۰۹ گفته: «این‌ها (شورشیان شیعه) یاغی و تروریست‌اند و از نیروهای خارجی پول می‌گیرند.... امکانات مالی آنها از طرف برخی مقامات ایرانی می‌آید... اما ما دولت آنها را متهم نمی‌کنیم». [جزئیات بیشتر را بخوانید]

یک نمونه از گزارش هیئت کارشناسان ملل متحد به کشتی ماهیگیری اشاره کرده است که در تلاش بوده «به طور مخفیانه صدها موشک ضد تانک و ضد هلیکوپتر» به شورشیان یمن برساند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه «تحقیقات بعدی نشان داده است که ایران محل اصلی ارسال محموله بوده و هدف از آن نیز حوثی‌ها در یمن یا شاید در مورادی برخی دیگر دریافت‌کنندگان در منطقه بوده‌اند.»

این گزارش به چند مورد دیگر از ارسال سلاح اشاره کرده که کشتی‌های ایرانی در آن نقش داشته‌اند و پنج مورد آن، به گفته این هیئت، برای یمن بوده است.

ایران همواره دخالت در اوضاع یمن را رد کرده است. در عین حال مقام‌های ایرانی حمایت خود را از حوثی‌های شیعه‌مذهب در آن کشور پنهان نمی‌کنند.

XS
SM
MD
LG