لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

کری: از حمایت‌های ایران از حوثی‌ها به خوبی مطلع هستیم


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس، می‌گوید واشینگتن به خوبی از حمایت‌های ایران [از شورشیان] در یمن باخبر است.

او با تاکید بر حمایت از متحدان منطقه‌ای ایالات متحده می‌گوید تهران باید بداند که آمریکا به بی‌ثبات و عدم امنیت در منطقه، و در یک نمای بازتر در مرزهای بین‌المللی و دیگر کشورها، بی‌توجه نیست.

وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلویزیونی در ۱۹ فروردین، می‌گوید واشینگتن به آنچه در منطقه می‌گذرد اهمیت زیادی می‌دهد؛ «به وضوح تجهیزاتی از ایران (به دست شورشیان حوثی در یمن) می‌رسد. هر هفته چند پرواز انجام می‌شود و ما آنها را رصد می‌کنیم و می‌دانیم.»

او با اشاره به مذاکرات اتمی برای رسیدن به توافقی جامع که برنامه اتمی تهران را تحت نظارت و محدودیت قرار می‌دهد، می‌گوید آمریکا برای متحدان منطقه‌ای خود روشن کرده است که در لحظه می‌شود دو کار کرد؛ ایران با سلاح هسته‌ای خطری بزرگ‌تر است تا ایران بدون آن. و همزمان آمریکا آماده است تا هر جایی که (تهران) دست به عملی خلاف مقررات بین‌المللی زد یا منطقه را با خطر بی‌ثباتی روبه‌رو کرد، اقدام کند.

تهران همواره تاکید کرده است که هدف از برنامه اتمی آن، صلح‌آمیز است. در عین حال مقام‌های ایرانی دخالت در امور کشورهای منطقه، از جمله دخالت در اوضاع یمن را، رد کرده‌اند.

آنها از سوی دیگر غرب را به دخالت در اوضاع منطقه متهم می‌کنند؛ آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه در دیداری با رئیس‌جمهوری ترکیه، در تهران، گفت «از نظر ما راه حل بحران يمن توقف حملات و دخالت خارجی عليه مردم اين کشور است».

وزیر خارجه آمریکا در عین حال از حمایت‌های واشینگتن از تل‌آویو نیز سخن گفته است؛ آنچه اشاره‌ای به انتقادهای مقام‌های ارشد اسرائیلی از مذاکرات و تفاهم اتمی با ایران است.

جان کری می‌گوید هیچ یک از دولت‌های ایالات متحده، به اندازه دولت باراک اوباما، با اسرائیل همکاری نکرده است تا کمک کند تجهیزات، مهمات و مکانیزم دفاعی و چیزهای دیگر در اختیارش قرار گیرد.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، دولت اوباما همواره همراه متحدان و هم‌پیمانانش در منطقه بوده و این موضوع حتی پیش از مذاکرات اتمی نیز جاری بوده است؛ «ما خیلی پیش از مذاکرات اتمی، با آنها (متحدان آمریکا در منطقه) در مورد مقابله با رفتارهای ایران در یمن، عراق، سوریه، لبنان و جاهای دیگر، به گفت‌وگو نشستیم. و این موضوع همچنان ادامه خواهد داشت.»

حمایت از مذاکرات اتمی با ایران

وزیر خارجه ایالات متحده، مانند دیگر مقام‌های دولت آن کشور، از مذاکرات با ایران بر سر برنامه اتمی تهران، دفاع کرد.

او این موضوع را که توافق اتمی تنها احتمال رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای را به عقب می‌اندازد، رد کرد و گفت هدف از توافق جامع، جلوگیری از تولید چنین سلاحی در آینده است.

او از تلاش‌های صورت‌گرفته و محدودیت‌های اعمال‌شده بر برنامه اتمی ایران دفاع کرد و گفت در حال حاضر به سوی شرایطی می‌رویم که برنامه اتمی ایران را قابل راستی‌آزمایی و شفافیت دقیق قرار می‌دهد و اجازه می‌دهد بدانیم چه اتفاقی در حال افتادن است. جان کری می‌گوید برخی از کارها برای ۱۵ سال، برخی برای ۲۰ سال و برخی برای ۲۵ سال است؛ مانند پی‌گیری مسائل مربوط به اورانیوم که ۲۵ سال طول می‌کشد و از استخراج تا تولید کیک زرد، گاز، سانتریفیوژ یا باقی‌مانده‌های آن را در بر می‌گیرد. ما هر بخش آن را پی‌گیری می‌کنیم و در این مورد مقررات ابدی وجود دارد که باید (مقام‌های ایران) به آن وفادار بمانند.

او در عین حال تاکید کرد که برنامه اتمی ایران، پس از رسیدن به توافق نهایی، تحت نظارت سیستم نظارتی بسیار قوی قرار می‌گیرد.

طی روزهای گذشته مقام‌های دولت در واشینگتن، از جمله رئیس‌جمهوری باراک اوباما یا رئیس سازمان سی‌آی‌ای، از مذاکرات اتمی و توافق‌های فعلی حمایت کرده‌اند.

جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، روز سه‌شنبه ضمن حمایت از تفاهم لوزان، برخی از انتقادات علیه آن را «غیرصادقانه» نامید و گفت از امتیازهایی که تهران داده، شگفت‌زده است.

XS
SM
MD
LG