لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۶

شرکت نفت‌کش ایران خود را «آماده بازگشت» به آب‌های غرب می‌کند


یک سوپرتانکر ایرانی با پرچم مال در آب‌های سنگاپور
یک سوپرتانکر ایرانی با پرچم مال در آب‌های سنگاپور

روزنامه وال‌استریت‌جورنال از قول مقام‌های ارشد دولتی می‌گوید شرکت نفت‌کش ایران، با فراهم کردن «بزرگ‌ترین ناوگان سوپرتانکرها»، خود را آماده می‌کند تا در صورت رسیدن به توافق نهایی اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی، وارد آب‌های غرب شود.

شرکت ملی نفت‌کشی ایران (ان‌آی‌تی‌سی) که پیشتر برای رفع تحریم‌های اتحادیه اروپا، تلاش‌هایی را کرده بود، می‌گوید در حال گفت‌وگو با بیمه‌کنندگان بریتانیایی‌ست.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال از قول این شرکت بزرگ ایرانی می‌گوید طی دو سال و نیم گذشته و پس از خرید ۲۰ فروند کشتی از چین، در حال حاضر صاحب ۴۲ فروند نفت‌کش غول‌پیکر (سوپرتانکر یا وی‌ال‌سی‌سی) است.

هر یک سوپرتانکر قادر است تا دو میلیون بشکه نفت را در خود جای داده و حمل کند.

این «نخستین باری» توصیف شده که شرکت ملی نفت‌کش، اندازه ناوگان سوپرتانکرهای خود را اعلام می‌کند. افزایش این ناوگان در حالی انجام شده که ایران با تحریم‌ها علیه بیمه‌کنندگان دریایی روبه‌رو بوده است.

زمانی که اتحادیه اروپا، در میانه گفت‌وگوهای اتمی از آغاز دولت حسن روحانی، این تحریم‌ها را دوباره وضع کرده، وزیر خارجه ایران گفته بود «این تحریم [شرکت ملی نفتکش ایران] جدید نیست؛ این‌ها تکرار تحریم‌های قبلی است که یک حرکت حقوقی لازم دارد که دوستان ما به دادگاه می‌روند و رای می‌گیرند و بر اساس رای دادگاه، مشکلات فنی را برطرف می‌کنند و پاسخ دادگاه را می‌دهند؛ لذا از نظر حقوقی چندان نمی‌توان گفت که توافق ژنو نقض شده است.»

اکنون با گزارشی که وال‌استریت‌جورنال منتشر کرده، به نظر می‌رسد مقام‌های شرکت ملی نفت‌کشی ایران، خود را آماده بازگشت به آب‌های غرب می‌کنند.

علی‌اکبر صفایی، مدیر عامل شرکت ملی نفت‌کش، گفته است «ما روابطمان با [اتحادیه اروپا] را از سر گرفته‌ایم… همه شرایط برای بازگشت ما به بندرهای اروپایی [در صورت رسیدن به توافق نهایی] آماده است».

او در عین حال از تماس با آژانس‌های رتبه‌دهنده، ترابری دریایی و شرکت‌های مالی خبر داده است.

آقای صفایی می‌گوید شرکت ملی نفت‌کشی در حال گفت‌وگو با شرکت‌های بیمه در بریتانیا، در تسریع روند بازگشت به بندرهای اروپایی است.

اما گزارش‌های منتشر شده در عین حال نشان می‌دهند که این شرکت با در اختیار داشتن ۴۲ سوپرتانکر، عملا به شرکتی بی‌رقیب تبدیل شده است.

هرچند هنوز این ناوگان رسما رویت نشده، اما یک تحلیلگر در لندن می‌گوید معتقد است شرکت ملی نفت‌کشی به این شمار کشتی بزرگ دسترسی دارد.

با این حساب شرکت ملی نفت‌کش عربستان، که پیشتر بی‌رقیب به شمار می‌رفت، با داشتن ۳۱ سوپرتانکر، شمار کمتری از این کشتی‌های غول‌پیکر را در اختیار دارد.

XS
SM
MD
LG