لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

سازمان ملل: ایزدی‌ها احتمالا با نسل‌کشی روبه‌رو شده‌اند


یک مقام ارشد سازمان ملل متحد که به تازگی با مقام‌های دولتی عراق و گروهی از آوارگان آن کشور دیدار کرده، می‌گوید آنچه نیروهای «حکومت اسلامی» با ایزدی‌های عراق انجام داده، احتمالا اقدام به نسل‌کشی است.

ایوان سیمونوویچ، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، ۲۹ مهر ماه، گفت «وقایع گواهی می‌دهند آنچه بر ایزدی‌ها گذشته است، می‌تواند به عنوان اقدام به نسل‌کشی مطرح شود».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او پس از بازدید یک هفته گذشته از مناطقی در عراق مانند اربیل و بغداد، در سازمان ملل به گروهی از خبرنگاران گفت «جنایات مرتکب شده» به دست نیروهای «حکومت اسلامی» طی چهار ماه گذشته می‌تواند «جنایت جنگی» یا «جنایت علیه بشریت» باشد.

به گفته سیمونوویچ، در مورد ایزدی‌ها، شواهد و مدارکی وجود دارد که افراطیون اسلام‌گرا، آنها را اگر به اسلام ایمان نیاورده‌اند، کشته‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید شبه‌نظامیان هزاران ایزدی را با گلوله به قتل رسانده، زنده سوزانده یا به عنوان برده فروخته‌اند.

به تازگی این گروه در نشریه خود نیز اعلام کرده است زنان و کودکان ایزدی به اسارت گرفته شده در شمال عراق را طبق آنچه «شریعت اسلامی» نامیده، میان نیروهایش که در حملات در کوه‌های سنجار شرکت کرده بودند، تقسیم کرده است.

ویان دخیل، نماینده ایزدی‌ها در پارلمان عراق، به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفته است که «حکومت اسلامی» حدود ۲۵ هزار دختر ایزدی را ربوده ‌است.

سازمان دیدبان حقوق بشر نیز گزارشی منتشر کرده است که بر پایه آن زنان ایزدی با تجاوزات جنسی روبه‌رو شده و میان نیروهای «حکومت اسلامی» خرید و فروش شده‌اند.

به گفته دیدبان حقوق بشر آنچه به طور هدفمند بر شهروندان غیرنظامی ایزدی عراق رفته «می‌تواند جنایت علیه بشریت محسوب شود».

ده‌ها هزار نفر از این اقلیت عراقی، در میانه تابستان، زمانی که حلقه محاصره نیروهای «حکومت اسلامی» در شمال عراق تنگ‌تر می‌شد به کوه‌های سنجار گریختند.

جایی که برای مدت‌ها با کمبود آب و غذا روبه‌رو بودند و ارتباطشان با جهان خارج نیز تقریبا قطع شده بود.

در این زمان کنترل منطقه در دست شبه‌نظامیان اسلام‌گرا بود.

در نهایت ایالات متحده اقدام به پخش هوایی مواد غذایی و مایتحاج برای ایزدی‌ها کرد و دست به حملاتی هوایی به مواضع نیروهای «حکومت اسلامی» در اطراف سنجار زد.

پیشتر و در زمان پیشروی‌های «حکومت اسلامی» در مناطق شمالی عراق نیز گزارش‌هایی در مورد قتل‌عام ساکنان ایزدی روستاها منتشر شده بودند.

XS
SM
MD
LG