لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

کری: مذاکرات وین مساعدترین فرصت برای حل بحران سوریه است


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، پیش از آنکه برای شرکت در مذاکرات سوریه راهی وین، پایتخت اتریش شود، گفت این دیدار مساعدترین فرصت یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه است.

اشاره وزیر خارجه ایالات متحده به مذاکراتی‌ست که با حضور ایران، آمریکا، سوریه، عربستان سعودی، مصر، ترکیه، لبنان، قطر، فرانسه و اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

این نخستین بار است که ایران رسما در مذاکرات بین‌المللی در مورد سوریه شرکت می‌کند. تهران و مسکو از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌روند و در کارزار فعلی در آن کشور نیز نقش‌آفرینی می‌کنند.

آقای کری روز ششم آبان، طی یک سخنرانی در «بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی»، در عین حال از مشکلات ناشی از حملات هوایی روسیه در سوریه و نیز خشونت‌های گروه موسوم به حکومت اسلامی سخن گفت.

جان کری می‌گوید باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، تاکید کرده است که «ما مصمم هستیم [گروه حکومت اسلامی را] سریع‌تر از بین ببریم».

او می‌گوید بحران سوریه، از هر ۲۰ شهروند آن کشور، یک قربانی گرفته، از هر پنج شهروند، یکی را پناهجو کرده و امید به زندگی را ۲۰ سال کاهش داده است.

مذاکرات اولیه وین از روز هفتم آبان ماه آغاز و پیش‌بینی‌ می‌شود که مذاکرات رسمی بیشتر و فشرده‌تر نیز روز جمعه انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه اعلام کرد که محمد جواد ظریف همراه چند تن از معاونانش در نشست وین درباره سوریه شرکت می‌کند.

کاخ سفید نیز در همان روز گفت ایالات متحده آمادگی دارد برای حل بحران، با همه طرف‌ها، از جمله ایران و روسیه همکاری کند.

وزیر خارجه عربستان، از مهم‌ترین مخالفان بشار اسد در منطقه، هم گفت‌وگوهای وین را محکی برای «جدیت» ایران و روسیه در حل سیاسی بحران سوریه توصیف کرده است.

تردید‌ها در آمریکا

در آمریکا موفقیت مذاکرات وین با تردید گروهی از سیاستمداران روبه‌رو است.

سناتور جمهوری‌خواه باب کورکر، در جلسه‌ای در کنگره، با تاکید ویژه بر حملات روسیه به گروهی از مخالفان اسد که از حمایت غرب برخوردار هستند، در مورد نتیجه دیدارهای وین ابراز تردید کرده است.

او به حمایت مسکو و تهران از حکومت مرکزی سوریه نیز اشاره کرده است.

در جلسه سنا، ژنرال جان آلن، به قانونگذاران آن کشور گفته است کشمکش‌های سوریه، یکی از پیچیده‌ترین بحران‌هایی‌ست که او طی خدمت خود دیده است.

ژنرال آلن، ژنرال بازنشته تفنگداران دریایی ایالات متحده است.

آقای آلن در عین حال تاکید کرده است که از نظر او هدف روسیه در سوریه، تحکیم قدرت بشار اسد، از طریق مقابله علیه مخالفانی است که تهدید بیشتری را متوجه حکومت اسد می‌کنند.

جنگ داخلی سوریه با بیش از ۲۵۰ هزار قربانی و میلیون‌ها آواره و پناهجو، با حضور مستقیم کشورها و طرف‌های داخلی و خارجی، چهار سال و نیم است که ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG