لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

رئیس صنایع هوایی نیروهای مسلح: موتور «ایران ۱۴۰» مشکلی ندارد


اکثر سرنشینان هواپیمای ایران ۱۴۰ که در مرداد ماه سقوط کرد کشته شدند
اکثر سرنشینان هواپیمای ایران ۱۴۰ که در مرداد ماه سقوط کرد کشته شدند

در حالی‌که دولت ایران جلوی پرواز هواپیماهای «ایران ۱۴۰» را گرفته و همزمان گزارش‌هایی در مورد ایمن نبودن موتور این هواپیما منتشر شده، رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح گفته است «لشگری از دانشمندان، ایمنی ایران ۱۴۰ را تائید کرده‌اند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، منوچهر منطقی، رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح، تاکید کرده است که موتور «ایران ۱۴۰»، که یکی از آنها متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان (هسا) در مرداد ماه در تهران سقوط کرده و ۳۹ نفر از سرنشینان آن کشته شده‌اند، ایرادی ندارد.

او ششم مهر ماه منتقدان را متهم کرد که در این مورد اطلاعات کافی ندارند؛ «وقتی لشگری از دانشمندان یک هواپیما را تایید می‌کنند کسی که نسبت به موتور شناخت ندارد نباید چنین اظهار نظری کند. در واقع در این اظهارنظرها اطلاعات کافی وجود نداشته است.»

او توضیح بیشتری در مورد کسانی که ایمنی «ایران ۱۴۰» را تائید کرده‌اند، نداده است.

در همان روز، رئيس سازمان هواپيمايی ایران از کار افتادن يکی از موتورهای هواپيما را از دلايل اصلی سقوط «ایران ۱۴۰» (آنتونوف ۱۴۰) اعلام کرد.

عليرضا جهانگيريان گرمای شديد ۳۸ درجه در فرودگاه مهر آباد در روز پرواز را يکی از دلايل از کار افتادن موتور هواپيما عنوان کرده است.

پیش از تازه‌ترین گفته‌های رئیس سازمان هواپیمایی ایران نیز واکنش‌های گوناگونی منتشر شد که در بسیاری از آنها از صدور مجوز پرواز برای این هواپیما انتقاد شده بود.

از جمله احمد خرم، وزیر پیشین راه، در گفت‌وگویی با روزنامه آرمان تاکید کرده بود که این هواپیما پیشتر اجازه پرواز نگرفته بود؛ «سوال اینجاست که مسئولان چگونه اجازه دادند که این هواپیما پرواز کند، آن هم پرواز مسافری؟»

منوچهر منطقی در حاشیه نشست خبری «جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری»، به خبرگزاری ایسنا گفته است «زمانی که هواپیمایی طراحی می‌شود ایمن بودن هواپیما برای سوار شدن مسافران توسط یک نهاد بین‌المللی مورد تایید قرار می‌گیرد، بنابراین تمام دانشمندان جمع شده‌اند و این موضوع را تایید کرده‌اند».

پس از سانحه مرداد ماه، علیرضا خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس ایران در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر گفته بود: این هواپیما هنوز استانداردهای خارجی را دریافت نکرده و در شرف اقدام برای کسب این استانداردها بوده است.

در آغاز شهریور ماه نیز خبرگزاری میراث فرهنگی ایران، در گزارشی گفته‌های محمدعلی خانلری، رئیس پیشین سازمان هواپیمایی ایران را نقل کرده بود که «…در زمان وزارت آقای بهبهانی (وزیر راه دولت احمدی‌نژاد) که من پستی در سازمان هواپیمایی کشور داشتم موضوع ارائه مجوز به آنتونوف ۱۴۰ مطرح شد. من به مدت سه ماه تیمی را عازم [شرکت هواپیمایی] هسا کردم تا در این مورد بررسی‌های لازم به عمل آید اما متخصصان ما گفتند که هواپیمای مورد نظر مشکلات بسیاری دارد لذا من تمامی مشکلات را به صورت مکتوب به وزیر [وقت] راه اعلام کردم؛ اما در نهایت او صلاح دید که این هواپیما در خط پروازی مشغول به فعالیت شود».

هواپیمای ایران ۱۴۰ (آنتونوف ۱۴۰) ساخت مشترک ایران و اوکراین است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در ۱۹ مرداد ماه دستور داد تا رسیدگی کامل به دلایل سانحه مرگبار مرداد ماه، از پرواز این نوع هواپیما جلوگیری شود.

چند روز بعد پرواز آنتونوف ۷۴ نیز ممنوع اعلام شد.

رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح ایران، در مصاحبه خود در عین حال گفته است ساخت هواپیمای دیگری برای ۱۵۰ مسافر، در فاز دوم قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG