لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

آلمان: لندن وقت لازم دارد، می‌فهمیم اما مذاکره‌‌ای هم نمی‌کنیم


مرکل در وسط، رنتزی (راست) و اولاند
مرکل در وسط، رنتزی (راست) و اولاند

صدراعظم آلمان در پی دیداری با رهبران فرانسه و ایتالیا، گفته است درک می‌کنیم که بریتانیا به زمان نیاز دارد تا اوضاع و شرایط را بررسی کند، اما تا وقتی درخواست رسمی خروج خود را ارائه نکند، گفت‌وگویی هم در کار نخواهد بود.

آنگلا مرکل هفتم تیر ماه پس از دیدار با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، و ماتیو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا، نیز دونالد توسک، رئیس شورای اروپایی گفته است «باید همکاری کنیم تا جلوی "نیروی گریز از مرکز" را بگیریم».

به گفته خانم مرکل در برلین، آنها انگیزه‌های تازه‌ای ایجاد خواهند کرد، که مسائلی مانند مبارزه با تروریسم، امنیت، سیاست‌ها در قبال مسئله مهاجران و رشد اقتصادی و رقابت در بازار را در بر خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری آلمان، رهبران سه کشور در این دیدار تاکید کرده‌اند تا زمانی‌که درخواست رسمی بریتانیا برای خروج از اتحادیه ارائه نشود، مذاکرات غیررسمی نیز انجام نخواهد شد.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، پس از اعلام نتیجه همه‌پرسی خروج کشورش از اتحادیه اروپا، اعلام کرد در ماه‌های پیش رو از قدرت کناره می‌گیرد؛ او تاکید کرده است که خروج رسمی بریتانیا در زمان نخست‌وزیری او انجام نخواهد شد.

اما به نظر می‌رسد صدر اعظم آلمان در تلاش برای افزایش فشارهاست تا خروج بریتانیا در سریع‌ترین زمان ممکن رخ دهد: «ما نمی‌توانیم در وضعیت بی‌تکلیفی قرار بگیریم… البته درک می‌کنم که بریتانیا به زمان نیاز دارد تا اوضاع را تحلیل و بررسی کند».

این گفته‌ها پس از آن است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از مقام‌های اروپایی خواست وضعیت اقتصاد جهانی و شهروندان خود را در نظر گرفته و در جریان خروج بریتانیا «مسئولانه» رفتار کنند. آقای کری گفته‌است «مهم‌ترین چیز آن است که همه ما همکاری کنیم تا به میزانی که می‌توانیم پیوستگی، ثبات، و اطمینان را تأمین کنیم».

اعلام نتیجه همه‌پرسی بریتانیا که تحت رهبری دیوید کامرون صورت گرفت، در بازارهای مالی بی‌ثباتی ایجاد کرده، ارزش پوند را به کم‌ترین میزان طی سه دهه گذشته رسانده و سرمایه‌گذاران و مقام‌های سیاسی و اقتصادی اقتصادهای بزرگ جهان را نگران کرده‌است.

در عین حال مقام‌های اتحادیه اروپا و قدرت‌های اصلی این اتحادیه نیز ناراحتی خود را از نتیجه همه‌پرسی پنهان نکرده و تاکید کرده‌اند که خروج باید در اسرع وقت انجام شود.

ماتیو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا، پیش از سفر به برلین، در سنای آن کشور گفت «آخرین چیزی که اروپا می‌تواند انجام دهد، این است که وارد روند مذاکره‌ای یک‌ساله (در مورد خروج بریتانیا) شود».

رنتزی گفته دیدار مقام‌های اتحادیه در این هفته، نباید فقط حول خروج بریتانیا، بلکه باید در مورد آغاز مجدد پروژه اروپایی باشد.

وزیر اقتصاد فرانسه، میشل ساپین، نیز به شبکه فرانس۲ گفته است در مورد مهلت خروج بریتانیا «تفاوت نظری میان فرانسه و آلمان وجود ندارد».

مرکل، اولاند و رنتزی روز سه‌شنبه و چهارشنبه در بروکسل، در نشست سران اتحادیه، شرکت می‌کنند.

آلمان از نظر تولید ناخالص ملی در صدر کشورهای اتحادیه اروپا قرار دارد؛ سپس بریتانیا، فرانسه و ایتالیا قرار دارند.

XS
SM
MD
LG