لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

نصرالله: برای کمک به ارتش سوریه هرچه لازم باشد انجام می‌دهیم


حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، می‌گوید مخالفان دولت اسد خود را برای گرفتن روستاهایی با ساکنان لبنانی آماده می‌کنند و «ما برای کمک به ارتش سوریه هرچه لازم است و می‌توانیم، انجام می‌دهیم».

حسن نصرالله روز سه‌شنبه در این تازه‌ترین سخنرانی خود در تلویزیون المنار (وابسته به حزب‌الله لبنان)، برای نخستین بار به شکلی صریح به نقش نیروهای تحت امرش در جنگ داخلی سوریه پرداخت.

پیش از این گزارش‌های گوناگونی از حضور نیروهای حزب‌الله در نبردهای سوریه خبر داده بودند و برخی نیز از کشته شدن این نیروها در درگیری‌ها گفته بودند. با این همه، سخنرانی تازه نصرالله، از نگاه ناظران «تایید رسمی» حضور «گسترده» حزب‌الله لبنان در جنگ داخلی سوریه به شمار می‌رود.

خبرنگاران روزنامه نیویورک‌تایمز در بیروت لبنان نوشته‌اند که تا همینک نصرالله تنها به حضور فردی برخی از اعضای گروه تحت رهبری او در سوریه اشاره کرده بود، ولی همینک به شکل مستقیم از حضور گسترده در سوریه می‌گوید.

امیل الحکیم، از کارشناسان موسسه بین‌اللمی مطالعات راهبردی در لندن نیز به «گاردین» می‌گوید: سخنان تازه‌ نصرالله نشان می‌دهد که اوضاع سوریه بدتر از این خواهد شد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌گوید حکومت سوریه دوستانی واقعی در منطقه و جهان دارد که «نمی‌گذارند این کشور به دست آمریکا، اسرائیل یا تکفیری‌ها (گروهی از اسلام‌گرایان افراطی) بیافتد.»

نصرالله اشاره مستقیمی به «دوستان» حکومت سوریه نکرده است. در نبردهای داخلی سوریه، کشورهایی مانند ایران و روسیه از هواداران بشار اسد و حکومت او و کشورهایی مانند ترکیه، عربستان سعودی قطر یا ایالات متحده از مخالفان اسد به شمار می‌روند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان، اینکه ایران نیروی نظامی به سوریه فرستاده را رد کرده است؛ به جز «کارشناسانی» که به گفته او «دهه‌هاست در سوریه حضور دارند».

بیش از دو سال از نبردهای داخلی سوریه می‌گذرد. مخالفان دولت اسد پیشتر برای اعتراض به نحوه اداره سوریه دست به راه‌پیمایی‌های مسالمت‌آمیزی زدند که به شدت سرکوب شد.

پس از سرکوبی‌ها و خونریزی‌های اولیه بود که سوریه به صحنه جنگ داخلی تبدیل شد. جنگی که تا همینک جان بیش از هفتاد هزار نفر را گرفته است.

بنابر گزارش‌ها، عمده مخالفان سوری را سنی‌مذهب‌های این کشور تشکیل می‌دهند که حکومت علوی خاندان اسد، مدت‌هاست آنها را تحت حاکمیت خود دارد. در میان کسانی که با اسد می‌جنگند نیروهای گوناگونی حضور دارند که برخی از آنها سکولار یا مسلمان ولی معتدل به شمار می‌روند و برخی دیگر نیز به القاعده نزدیک‌اند و در پی ایجاد حکومت اسلامی در آن کشورند. «تکفیری‌ها» به‌طور مستقیم به این بخش از نیروهای مخالف دولت اسد اشاره دارد.

جنگ‌های داخلی سوریه در بسیاری از مناطق جنبه مذهبی نیز به خود گرفته است و حسن نصرالله در سخنرانی روز سه‌شنبه خود به این موضوع نیز اشاره کرد. او گفت اگر زیارتگاه زینبیه در سوریه آسیب ببیند، «آتش مهارنشدنی انتقام شعله خواهد کشید».

طی روز‌های گذشته دولت آمریکا گزارش‌هایی را منتشر کرد که نشان از استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ داخلی سوریه دارند. با این همه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آن کشور در تازه‌ترین واکنش خود به این موضوع گفت آمریکا هنوز مطمئن نیست چه کسی و به چه شکلی از این سلاح‌ها استفاده کرده است.
XS
SM
MD
LG