لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

کنفرانس بازنگری «منع گسترش سلاح‌های اتمی» بی‌نتیجه پایان یافت


نشستی پنج‌ساله، که سازمان ملل متحد با هدف بازنگری پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای و کشتار جمعی، برگزار می‌کند در نهایت به دلیل دست نیافتن به روندی برای ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، اول خرداد، بدون نتیجه‌ای محسوس پایان یافت.

اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی، پيمان منع گسترش سلاح‌های اتمی، هر ۵ سال يکبار تشکيل می‌شود، تا نمايندگان کشورهای امضاکننده آن، به بررسی کارکردش بپردازند.

خبرگزاری رویترز، یک روز پیش از پایان نشست سال ۲۰۱۵ گزارش داده بود که یک مقام ارشد آمریکایی به اسرائیل سفر کرده تا با مقام‌های آن کشور در مورد رسیدن به توافقی احتمالی، که ممکن است روزی به منع گسترش سلاح‌های اتمی و سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه بیانجامد، مذاکره کند.

عملا بدون رسیدن به توافق در مورد خاورمیانه، دیپلمات‌ها امید چندانی به تصویب سند نهایی که قرار بود در کنفرانس ارائه شود، نداشتند.

در آستانه این تازه‌ترین نشست که تقریبا یک ماه پیش آغاز شد، مصر، با برخورداری از حمایت کشورهای عربی و دولت‌های غیرمتعهد، پیشنهاد کرد که دبیر کل سازمان ملل متحد، با یا بدون حضور اسرائیل، اقدام به برگزاری مهلتی برای کنفرانسی منطقه‌ای، برای منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی بکند.

آمریکا و اسرائیل مخالف این نظر بودند.

اسرائیل، هند و پاکستان از جمله کشورهایی هستند که پیمان را امضا نکرده‌اند. رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند، تل‌آویو تنها در صورتی به پیمان می‌پیوندد که با کشورهای عرب هم‌جوار خود و ایران به صلح دست یابد.

بنا بر طرح «خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای» اسرائیل می‌توانست مجبور به پایان دادن به سیاست سکوت در مورد وضعیت جنگ‌افزار اتمی شود. این کشور داشتن این سلاح را نه تائید و نه تکذیب کرده است.

کانادا، بریتانیا و ایالات متحده، روز جمعه گفتند با پیش‌نویس طرح موافق نیستند.

خبرگزاری ایسنا از قول حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه ایران، نقل کرده است که کانادا، بریتانیا و آمریکا، در شکست نشست امسال، نقش دارند.

از سوی دیگر خبرگزاری آلمان از قول یکی از نمایندگان ایالات متحده نقل کرده است که واشینگتن با «زبان» به کار برده شده، برای برگزاری کنفرانس [در منطقه خاورمیانه] موافق نیست… و این زبان مخالف سیاست‌های بلند مدت آن کشور است. چراکه ایالات متحده با وجود حمایت از چنین ایده‌ای، تاکید دارد ابتکار عمل برای ایجاد چنین منطقه‌ای [عاری از سلاح‌های اتمی] باید از خود مناطق… و نیز با رضایت متقابل همه کشورهای آن بیاید.

XS
SM
MD
LG