لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

اوباما از دیپلماسی و توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرد


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارم آذر ماه در جمع گروهی از شهروندان در سانفرانسیسکو، ضمن حمایت از توافق اتمی با تهران، خطاب به منتقدان خود گفت: «سخن درشت گفتن ممکن است از نظر سیاسی کار آسانی باشد، اما برای امنیت ما مفید نیست.»

رئیس‌جمهوری آمریکا این سخنان را زمانی می‌گوید که پس از توافق به عمل آمده در ژنو در بامداد سوم آذر ماه، از یک سو برخی از کشورهای هم‌پیمان، مانند اسرائیل و از سوی دیگر برخی منتقدان و مخالفان داخلی در ایالات متحده از آن انتقاد کرده‌اند.

اما اوباما از آن دیگر بار حمایت کرده و آن را «نتیجه‌ای اساسی» نامید که «پس از یک دهه»، در رابطه با ایران حاصل شده است.

او گفته است که «برای نخستین بار در ۱۰ سال گذشته ما موفق شدیم جلوی پیشرفت برنامه اتمی ایران را بگیریم».

اشاره او به ۱۰ سالی است که ایران در حال گفت‌وگو با سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای جهان بر سر برنامه اتمی خویش است.

البته پیشتر در زمان ریاست‌جمهوری محمد خاتمی، تهران به طور داوطلبانه، کلیه فعالیت‌های غنی‌سازی و فعالیت‌هایی را که در مورد جداسازی پلوتونیم انجام می‌داد٬ متوقف کرده بود؛ آنچه با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد پایان یافت و تهران غنی‌سازی را از سر گرفت.

توقف‌ها در برنامه اتمی که دولت جدید ایران بار دیگر به‌ شکل داوطلبانه پذیرفته است، مهم‌ترین توافق و سند مکتوبی محسوب می‌شود که ایران و گروه موسوم به ۵+۱ به آن رسیده‌اند.

باراک اوباما از سیاستی که در نهایت به توافق ژنو انجامید در کنار دیگر سیاست‌های دولت خود از جمله پایان جنگ عراق، مرگ اسامه بن‌لادن و بیرون آوردن نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان دفاع کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا این همه را «عصری نوین برای رهبری آمریکا» نامیده است.

توافق‌ هسته‌ای با ایران در میان سیاست‌مداران مخالف دولت فعلی آمریکا در آن کشور، منتقدانی یافته است٬ اما در خارج از آن کشور نیز تل‌آویو شدیداً بر آن تاخته است.

بنیامین نتانیاهو٬ نخست‌وزیر اسرائیل آن را «اشتباهی تاریخی» و اویگدور لیبرمن، وزیر خارجه‌ آن کشور، توافق ژنو را «پیروزی بزرگ» برای ایران نامیده است.

اوباما برای حمایت از این توافق شخصاً با نخست‌وزیر اسرائیل تماس گرفته و گفته است توافقی که ميان ايران و شش قدرت جهانی بر سر برنامه هسته‌ای ايران به دست آمده، در راستای تامين منافع اسرائيل است.

ولی این همه ظاهراً کافی نیست زیرا دولت اسرائیل، مشاور امنیت ملی خود را برای گفت‌وگو در این مورد به واشینگتن فرستاده است.

گزارش‌های تازه منتشر شده در عین حال نشان می‌دهند که توافق به دست آمده با ایران تا آخرین ساعات، همچنان وضعیتی نامشخص داشته و ممکن بود در نهایت از سوی طرف‌های مذاکره امضا نشود.

نیویورک‌تایمز از قول یک مقام رسمی وزارت خارجه آمریکا نوشته است «آخرین دیدار (در ژنو)، لحظه بستن یا شکستن بود».

علاوه بر باراک اوباما، کشورهای اروپایی طرف گفت‌وگو با ایران و اتحادیه اروپا، در کنار گروهی از دیگر کشورها از این توافق حمایت کرده‌اند.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، نیز در همان روزی که اوباما بار دیگر از این توافق حمایت کرد، از اسرائیل و دیگر طرف‌ها خواست در جهت خدشه‌دار کردن توافق با تهران عمل نکنند.
XS
SM
MD
LG