لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

انتقاد تلویحی نشریه حزب حاکم چین از سیاست روسیه و آمریکا در سوریه


چین به طور معمول از عملکرد روسیه در شورای امنیت، از جمله در مورد سوریه، حمایت کرده است
چین به طور معمول از عملکرد روسیه در شورای امنیت، از جمله در مورد سوریه، حمایت کرده است

روزنامه «پیپل‌دیلی»، نشریه حزب کمونیست حاکم بر چین، روز سه‌شنبه در مقاله‌ای ضمن بیان انتقاد غیر مستقیم از آنچه «بازی جنگ سرد» آمریکا و روسیه در زمین سوریه نامیده، می‌گوید دوره چنین سیاستی به پایان رسیده است.

روزنامه «پیپل‌دیلی»، نشریه رسمی حزب حاکم در چین است و مطالبی که در آن منتشر می‌شود، به طور معمول بیانگر نمایی کلی از نظرات یا رویکردهای رسمی دولت آن کشور است.

خبرگزاری رویترز از متن مقاله‌ای که ۲۱ مهر ماه در این روزنامه منتشر شده نقل کرده است «ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی از تمام امکانات دیپلماتیک، اقتصادی و نظامیشان برای افزایش نفوذ خود، در خاک کشوری سوم، استفاده کردند. این تصویری قدیمی از زمان جنگ سرد است».

در ادامه آمده «اما اکنون سده بیست‌ویکم است و همه باید متوجه این موضوع بشوند».

به نوشته «پیپل‌دیلی» هیچ کشوری نباید در مقابل «جنگ نیابتی» در سوریه بی‌تفاوت باشد و تلاش‌ها برای پیدا کرده راه‌حلی صلح‌آمیز برای بحران آن کشور، نباید کنار گذاشته شود.

به نوشته ارگان حزب حاکم چین «کشورهای جهان، به ویژه کشورهای بزرگ که نفوذ بیشتری دارند، باید به طور کامل لزوم رسیدن به راه‌حلی سیاسی را، که یک مسئله حیاتی و فوری‌ست، درک کنند».

چین به طور عمده از مواضع روسیه، برای نمونه در قبال سوریه، در شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت می‌کند. اما مقاله روزنامه چینی در حالی منتشر شده است که از دو هفته پیش، روسیه با آغاز حملاتی هوایی، مستقیما وارد کارزار سوریه شده است.

ایران و روسیه از مهم‌ترین حامیان حکومت مرکزی سوریه به شمار می‌روند.

وتوی چین، در کنار وتوی روسیه، مانع از تصویب برخی قطعنامه‌ها در مورد سوریه شده که خود با واکنش و انتقاد کشورهای غربی روبه‌رو بوده است.

با این همه چین، که چندان در مورد سیاست‌ها و رخدادهای کشورهای خاورمیانه اظهار نظر نمی‌کند، در مواردی خواستار پایان صلح‌آمیز بحران در سوریه شده است.

پکن به طور عمده به منابع انرژی در غرب آسیا متکی‌ست.

مقاله روزنامه پیپل‌دیلی با امضای «جونگ‌شنگ» (ندای چین) منتشر شده است؛ خبرگزاری رویترز می‌گوید به طور معمول مطالبی در ارتباط با سیاست خارجی با این امضا منتشر می‌شوند.

XS
SM
MD
LG