لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

یک شیخ سرشناس سنی علیه اسد و حزب‌الله اعلام جهاد کرد


گفته‌های این روحانی سنی سرشناس علیه حکومت علوی‌تبار سوریه، گروه شیعی حزب‌الله لبنان و نیز حکومت ایران، بخشی از تازه‌ترین اختلافات مذهبی و سیاسی به شمار می‌رود که در منطقه خاورمیانه بالا گرفته است
گفته‌های این روحانی سنی سرشناس علیه حکومت علوی‌تبار سوریه، گروه شیعی حزب‌الله لبنان و نیز حکومت ایران، بخشی از تازه‌ترین اختلافات مذهبی و سیاسی به شمار می‌رود که در منطقه خاورمیانه بالا گرفته است
یوسف قرضاوی، از روحانیون سرشناس سنی ساکن قطر، روز شنبه از «مسلمانان سنی» خواست تا برای جنگ علیه حکومت بشار اسد و حزب‌الله لبنان برخیزند.

شیخ قرضاوی که مصری‌تبار است و گفته می‌شود در میان گروهی از مسلمانان سنی محبوبیت بسیاری دارد، از هواداران خود خواسته است تا از شورشیان سوری حمایت کرده و حکومت آن کشور را سرنگون کنند.

قرضاوی، درحالیکه حزب‌الله لبنان را «حزب شیطان» خطاب می‌کرد، این گروه لبنانی و ایران را متهم کرد که در پی «نابودی سنی‌های» هستند.

او که در تظاهراتی در دوحه، قطر، حضور داشت گفت «هر مسلمانی که می‌تواند اسلحه دست بگیرد باید خود را آماده کند» و در سخنانش به ایران می‌پردازد؛ «ایران نیرو و اسلحه [به سوریه] می‌فرستد، پس چرا ما سست باشیم؟»

شیخ مصری‌تبار در شبکه الجزیره برنامه ویژه‌ای دارد به نام «شریعت و زندگی»، که گفته می‌شود میلیون‌ها نفر بییننده آن هستند.

یوسف قرضاوی، دانش‌آموخته الازهر مصر و تربیت‌شده مکتب اخوان‌المسلمین در مصر است. او از نزدیکان حماس به شمار می‌رود، گروهی که ایران از آن حمایت چشمگیری کرده است. او پیشتر هم در مورد شیعیان نظرات تندی داده و آنها را بدعت‌گذار در دین اسلام نامیده بود.

گفته‌های این روحانی سنی سرشناس علیه حکومت علوی‌تبار سوریه، گروه شیعی حزب‌الله لبنان و نیز حکومت ایران، بخشی از تازه‌ترین اختلافات فرقه‌ای، مذهبی و سیاسی به شمار می‌رود که در منطقه خاورمیانه بالا گرفته است.

این سخنان همزمان است با موج تازه‌ای از درگیری‌ها در شهر استراتژیک قصیر که دولت سوریه و -بنا بر گزارش‌ها- حزب‌الله لبنان از یک سو و شورشیان مخالف از دیگر سو در پی کنترل کامل آن هستند. این نبردها با نگرانی‌های سازمان‌های کمک‌رسانی و سازوکارهای غیردولتی مدافع حقوق بشر روبه‌روست. روز گذشته سازمان جهانی صلیب سرخ در مورد وضع شهروندان سوری در این شهر ابراز نگرانی کرد.

حسن نصر‌الله، رهبر حزب‌الله لبنان اخیرا به شکلی آشکار حضور گسترده نیروهایش در سوریه را تایید کرده و گفته است این گروه «تا پایان راه» در این کشور می‌ماند.

یوسف قرضاوی بر حزب‌الله لبنان تاخته است اما می‌گوید جهاد علیه این گروه «جنگ علیه همه شیعیان نیست».

دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز، هر چند در سخنرانی‌های خود بر سنی‌های افراطی دخیل در جنگ سوریه تاخته و آنها را خطری بزرگ خطاب کرده است، اما می‌گوید این خطر شامل همه شهروندان لبنانی، شیعه، سنی و مسیحی می‌شود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفته است «سقوط سوریه به معنی سقوط فلسطین، کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس» است.

یوسف قرضاوی نیز می‌گوید شیعیان بر کشورهای سنی‌نشین «غلبه» کرده‌اند.

جنگ داخلی سوریه بیش از دو سال است که ادامه دارد و گزارش‌ها از حضور گروه‌های خارجی مختلفی در آن حکایت دارند. از یک سو گروه شیعی حزب‌الله لبنان که از دولت بشار اسد حمایت می‌کند و از سوی دیگر سنی‌مذهب‌هایی که از کشورهای دیگر به شورشیان پیوسته‌اند.

کشورهای حامی هر یک از طرفین نیز، هرچند در جنگ حضور مستقیم ندارند، اما -بنا بر گزارش‌ها- حمایت‌های گوناگونی از طرف‌ها در این جنگ می‌کنند؛ جنگی که تعداد کشته‌شدگان در آن از مرز ۸۰ هزار نفر گذشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است.

بان گی‌مون دبیر کل سازمان ملل حضور حزب‌الله لبنان در سوریه را «مایه نگرانی عمیق» عنوان کرده و گفته است این موضوع می‌تواند بحران را به کشورهای همسایه و سراسر منطقه بکشاند. او از دیگر سو رساندن اسلحه به طرف‌های درگیر را نیز نکوهش کرده است.

در هفته‌های گذشته و پس از آنکه روسیه و آمریکا موافقت کردند تا برای بحران سوریه یک گردهمایی بین‌المللی راه بیاندازند، کارزار جدیدی برای یافتن راه برون‌رفت از آن آغاز شد. این گردهمایی برای ماه جاری میلادی برنامه‌ریزی شده بود، اما هنوز مشخص نیست آیا در همین ماه برگزار می‌شود یا نه. گفته می‌شود مواردی مانند تصمیم روسیه برای ارسال موشک‌های اس-۳۰۰ برای بشار اسد و تصمیم اتحادیه اروپا برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی سوریه و هموار کردن راه ارسال اسلحه برای شورشیان، بر پیچیدگی‌ها افزوده‌اند.
XS
SM
MD
LG