لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۱

تاکید دوباره روسیه بر حضور ایران در کنفرانس صلح سوریه


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، می‌گوید که مسئله حضور ایران در کنفرانس صلح سوریه کلیدی است
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، می‌گوید که مسئله حضور ایران در کنفرانس صلح سوریه کلیدی است
روسیه علی‌رغم مخالفت برخی کشورهای غربی نظیر فرانسه، بار دیگر بر حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه تاکید کرد و آن را ضروری دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در حین بازدید خود از پاریس، روز سه‌شنبه، هفتم خرداد، گفت: «مسئله ایران برای ما کلیدی است. ایران بدون هیچ تردیدی یکی از مهم‌ترین کشورهاست.»

روسیه اعتقاد دارد که هر دو کشور ایران و عربستان سعودی، به عنوان مهم‌ترین حامیان طرف‌های درگیر در سوریه، باید در مذاکرات صلح حضور داشته باشند، مذاکراتی که در پی توافق میان مسکو و واشینگتن انجام خواهد شد.

اما در برابر، فرانسه که از شورشیان سوریه حمایت می‌کند، موضوع حضور ایران در این کنفرانس را رد کرده است. در این میان اما پاسخ آمریکا به درخواست روسیه توام با تردید و بدبینی بوده و موضع سفت و سختی در این‌ باره نگرفته است.

روسیه و ایران مهم‌ترین متحدان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، محسوب می‌شوند و چنان‌چه گزارش برخی رسانه‌ها می‌گوید، این دو کشور نقشی کلیدی در تامین سلاح برای نیروهای حکومت سوریه ایفا می‌کنند.

لاوروف می‌گوید که او و جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه، ششم خرداد، در پاریس به توافق رسیده‌اند که درباره حضور شرکت‌کنندگان در مذاکرات صلح با شفافیت بحث شود.

او اظهار داشت: «ما باید درباره شرکت‌کنندگان شفاف باشیم، نه تنها در رابطه با حضور سوریه‌ای‌ها که نماینده قشرهای مختلف جامعه هستند، بلکه درباره بازیگران خارجی.»

به گفته مقامات روسیه، هنوز زمان مشخصی برای برگزاری این کنفرانس در نظر گرفته نشده است. با این حال رسانه‌های مختلف گزارش داده‌اند که پیشنهاد داده شده است کنفرانس صلح سوریه در اواسط ماه ژوئن برگزار شود.

پیش از این جان کری گفته بود که احتمال دارد این کنفرانس در اواخر ماه مه میلادی، اوایل خردادماه، برگزار شود، اما در نهایت همه چیز به تعویق افتاد.

به گفته آقای کری، در این کنفرانس تلاش خواهد شد طرف‌های درگیر در سوریه برای اجرای مصوبه ژنو و تشکیل دولت انتقالی به توافق برسند.

مصوبه ژنو به کنفرانسی بین‌المللی اشاره دارد که سال گذشته برگزار شد و واشینگتن و مسکو در آن بر لزوم تشکیل دولت انتقالی در سوریه به توافق رسیدند، اما این پرسش همچنان حل نشده باقی ماند که سرنوشت بشار اسد چه می‌شود و این که آیا او در دولت انتقالی آینده نقشی خواهد داشت یا نه.

ایران خواهان ادامه حکومت بشار اسد است و سوریه را «خط مقاومت» در برابر اسرائیل می‌نامد. در همین راستا امروز، چهارشنبه کنفرانسی بین‌المللی در تهران برگزار می‌شود که شعار آن «راه‌حل سیاسی، ثبات منطقه‌ای» در رابطه با سوریه است.

در این کنفرانس مقاماتی از کشورهای عراق، لبنان، الجزایر، عمان، اندونزی، چین و روسیه حضور دارند.
XS
SM
MD
LG