لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

وزیر کشور: به گفته رهبر تغییرات اجتماعی باید مهندسی شود


وزیر کشور ایران روز دوشنبه در جلسه‌ای در مجلس گفته است رهبر جمهوی اسلامی بر «لزوم مهندسی تغییرات اجتماعی» در ایران تاکید کرده و در جلساتی با رهبران سه قوه در مورد «آسیب‌های اجتماعی»، «دستوراتی» داده‌است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، روز دوشنبه ۱۷ خرداد در جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی از آیت‌الله خامنه‌ای نقل کرده است که «باید تغییرات سبک زندگی را مدام تعقیب و متناسب با الگوهای رفتاری،‌ ایرانی و اسلامی سبک زندگی را تعریف کنیم.»

او اشاره‌ی دقیقی به این الگوها نکرده و در عین حال مشخص نشده است چه فرد، سازمان یا گروهی قرار است «سبک زندگی» شهروندان را تعریف کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر کشور دولت حسن روحانی روز دوشنبه گفته است آیت‌الله خامنه‌ای طی ۶ ماه گذشته «سه بار در مورد آسیب‌های اجتماعی» با «سران قوا و تمامی مسئولان اجتماعی» جلسه داشته‌‌ و «دستوراتی» داده‌است.

به گفته آقای رحمانی فضلی، آیت‌الله خامنه‌ای در مورد «سبک زندگی» نیز در چندین جلسه و سخنرانی «مفصلا» صحبت کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی طی ماه‌های گذشته به حملات لفظی و انتقادات خود از سبک زندگی معاصر مردم در ایران افزوده است.

او، از جمله، به آموزش زبان انگلیسی ایراد گرفته، گفته از «برند» بدش می‌آید، از «بچه‌پولدارهای نوکیسه» انتقاد کرده و خواستار اصلاح «الگوی مصرف» شده است. [بیشتر بخوانید]

رهبر جمهوری اسلامی نگرانی خود در مورد آموزش علوم اجتماعی و انسانی را نیز پنهان نکرده و خواستار «مهندسی فرهنگی» آن شده است.

رحمانی فضلی نیز می‌گوید آیت‌الله خامنه‌ای بر «لزوم مهندسی و هدایت تغییرات اجتماعی» تاکید کرده‌است.

همزمان با گفته‌ها و انتقادهای اخیر آیت‌الله خامنه‌ای گزارش‌هایی از شلاق خوردن جوانان در مهمانی مختلط، تشکیل پرونده قضائی برای مدیران صفحاتی در اینستاگرام ، بازداشت ده‌ها نفر از شرکت‌کنندگان در مهمانی‌های خصوصی یا تشکیل «ستاد بحران فضای مجازی» منتشر شده است.

وزیر کشور ایران تغییرات مدام اجتماعی در ایران را ناشی از «رشد تکنولوژی، سطح سواد و آگاهی، انفجار اطلاعات، مصرف انبوه و افزایش سطح ارتباطات» دانسته است.​

۱۱ میلیون حاشیه‌نشین

عبدالرضا رحمانی فضلی در بخشی دیگر از سخنان خود گفته است ۱۱ میلیون نفر حاشیه‌نشین و نزدیک به ۲۷۰۰ محله حاشیه‌نشین در ایران وجود دارد.

به گفته آقای رحمانی فضلی از ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین، سه میلیون نفر، تقریبا ۳۰ درصد کل آنها، در حاشیه تهران، مشهد و اهواز زندگی می‌کنند.

سال گذشته مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضاییه گفته بود که بر اساس پیش‌بینی‌ها، شمار جمعیت حاشیه‌نشین ایران تا پایان سال جاری به بیش از ۱۳ میلیون نفر خواهد رسید. رقمی که بیشتر از رقم اعلامی از سوی وزیر کشور است.

آمارهای گوناگونی از میزان حاشیه‌نشینی در ایران ارائه شده است که لزوما با یکدیگر سازگاری ندارند. وزارت بهداشت زمانی شمار حاشیه‌نشینان را بالغ بر ۱۰ میلیون نفر عنوان کرده بود. وزیر راه و شهرسازی نیز در جریان یک نشست، این رقم را یک سوم جمعیت شهری ایران (بالغ بر ۱۸ میلیون از ۵۵ میلیون نفر) برآورد کرده بود. [بیشتر بخوانید]

XS
SM
MD
LG