لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

نگرانی خانواده رضائیان از «پیامدهای ویرانگر» زندان بر سلامت او


روزنامه واشینگتن‌پست از قول اعضای خانواده جیسون رضائیان، خبرنگار بازداشت شده خود در تهران، می‌گوید آنها نگران عوارض شدید زندان بر سلامت جسمی و به ویژه روحی او هستند.

واشینگتن‌پست، ۱۹ آذر ماه، می‌گوید نگرانی در مورد وضعیت جسمی و روحی آقای رضائیان در زندان سبب شده تا اعضای خانواده او جزئیات بیشتری در این مورد ارائه‌ کنند.

آنها می‌گویند بیش از آنچه سلامت جسمی این خبرنگار را تهدید می‌کند، سلامت روان او مورد تهدید است: «به خاطر انزوایی تقریبا کاملا و اطمینان نداشتن از اینکه این تجربه تلخ تا چه اندازه به درازا خواهد کشید».

وضعیت نامطمئن در مورد جیسون رضائیان با گزارش‌ها در مورد «تفهیم اتهام» او و نیز تمدید حکم بازداشت افزایش یافته است.

انتشار خبر تفهیم اتهام آقای رضائیان با واکنشی جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز روبه‌رو شد که از این وضعیت «ناامیدی و نگرانی عمیق» ابراز کرد.

بیش از ۱۴۰ روز از بازداشت جیسون رضائیان می‌گذرد.

به گفته واشینگتن‌پست، به نقل از اعضای خانواده آقای رضائیان، او دچار عفونت چشن است که احتمال دارد به وضعیت بینایی او آسیب جدی وارد کند.

در عین حال گفته شده التهاب کشاله ران در او چنان افزایش پیدا کرده که گاه به سختی می‌تواند بایستد.

او به دلیل شرایط سلول خود دچار درد کمر است که واشینگتن‌پست می‌گوید بابت آن نیز دارویی دریافت نمی‌کند.

علی رضائیان، برادر این خبرنگار، به واشینگتن‌پست گفته است «ما هر روز در یک موقعیت جدید هستیم… هرگز یک خبرنگار غربی این‌قدر طولانی در بازداشت نبوده است. این موضوع آثاری ویرانگر بر سلامت جسمی و روان او می‌گذارد».

درحالی‌که او برای مدت‌ها اجازه تماس با خارج از زندان را نداشته است، در «روز شکرگزاری» توانسته به مادر خود در آمریکا زنگ بزند.

ماری برمه رضائیان، مادر جیسون رضائیان، می‌گوید «سعی کردیم از گذشته و روزهای شکرگزاری قبلی صحبت کنیم، اما گریه امانمان نداد».

جیسون رضائیان در آخر تیرماه همراه همسرش یگانه صالحی و دو نفر دیگر بازداشت شد.

دیگر بازداشت‌شدگان به جز این خبرنگار واشینگتن‌پست آزاد شده‌اند.

اتهام جیسون رضائیان هنوز مشخص نیست.

علاوه بر مقام‌های سیاسی آمریکا، سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی مانند دیدبان حقوق بشر و روزنامه‌ واشینگتن‌پست نیز خواستار آزادی او شده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا گفته است نگرانی خانواده آقای رضائیان درباره انتشار برخی گزارش‌ها که او در مدت بازداشت تحت فشارهای جسمی و روحی بوده و مراقبت‌های پزشکی مناسب دریافت نکرده را درک کرده و طرح می‌کند.

XS
SM
MD
LG