لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

پلیس ترکیه بار دیگر با معترضان در میدان تقسیم درگیر شد


یکی از معترضان در اطراف میدان تقسیم
یکی از معترضان در اطراف میدان تقسیم
پس از آرامش نسبی در روزهای گذشته، پلیس ترکیه بار دیگر روز اول تیرماه برای متفرق کردن معترضان در استانبول از ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرد. درگیری‌هایی نیز در آنکارا رخ داده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید پلیس به آرامی و با استفاده از ماشین‌های آب‌پاش به صف معترضان در میدان تقسیم در استانبول وارد شده و آنها را از میدان بیرون کرده است.

پس از آن، به گفته شاهدان و بنا بر گزارش‌های تصویری موجود، نیروهای پلیس در خیابان‌های اطراف بار دیگر برای متفرق کردن معترضان به آن‌ها حمله کرده و این بار از گاز اشک‌آور نیز استفاده شده است.

خبرگزاری رویترز و روزنامه حریت شمار معترضان در میدان تقسیم را در روز گذشته «ده هزار تن» عنوان کرده‌اند.

بنا برگزارش‌ها تازه‌ترین دور درگیری‌ها در میدان تقسیم چندین زخمی نیز برجا گذاشته است.

این درگیری‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که معترضان طی روزهای گذشته به شکل تازه‌ای از اعتراضات روی آورده بودند که به شکل ایستاده و به صورت مسالمت‌آمیز برگزار می‌شد. دولت ترکیه نیز پیشتر مسالمت‌آمیز بودن آن را پذیرفته بود.

اما فرمانداری شهر استانبول روز گذشته و در پی حمله دوباره نیروهای پلیس به معترضان گفته بود حضور معترضان به «ترافیک» انجامیده بود.

معترضان طی روزهای گذشته برای بیان اعتراضات خود، به درخواست گروه «همبستگی تقسیم» گل میخک در دست داشتند و در میدان جمع می‌شدند.

روزنامه حریت از درگیری‌ها در آنکارا نیز خبر داده و گفته است پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، بار دیگر در تازه‌ترین سخنان خود ریشه اعتراضات را «دشمنان» ترکیه و «رسانه‌های خارجی» نامید.

اما او این‌بار به اعتراضات در برزیل هم اشاره کرد و آن را نیز نتیجه «توطئه خارجی» دانست.

اردوغان روز گذشته در میان هزاران تن از هوادارانش در شهر «سامسون» در شمال ترکیه گفت «آنهایی که در ترکیه شکست خوردند، همه تلاش خود را برای برهم زدن اوضاع در برزیل به‌کار می‌برند.»

او به منابع اطلاعاتی خود در این مورد اشاره‌ای نکرد.

اعتراضات کم و بیش همزمان در برزیل به «فساد» و «کمبود خدمات همگانی» با واکنش دیگری از سوی رئیس‌جمهوری آن کشور روبه‌رو شده است.

دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل، می‌گوید خواست معترضان را شنیده است؛ او در عین حال از حق آنها برای برگزاری راه‌پیمایی دفاع کرده و گفته است دولت او تن به اصلاحات می‌دهد.
XS
SM
MD
LG