لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

پوزش‌خواهی دولت ترکیه معترضان را به خانه نفرستاد


روزنامه حریت ترکیه می‌نویسد برخلاف روزهای قبل، در شب گذشته جوانان و دانشجویان «همراه پدران و مادران و بزرگ‌تر‌ها» در میدان تقسیم جمع شده بودند
روزنامه حریت ترکیه می‌نویسد برخلاف روزهای قبل، در شب گذشته جوانان و دانشجویان «همراه پدران و مادران و بزرگ‌تر‌ها» در میدان تقسیم جمع شده بودند
ترکیه، ساعتی پس از آنکه دولت آن کشور در روز چهاردهم خرداد ماه به خاطر رفتار پلیس پوزش خواست، صحنه تظاهرات و درگیری‌های مجدد پلیس و معترضان بود.

اعترضات خشونت‌بار ترکیه که پنج روز پیاپی است ادامه دارد، در حالی به نیمه‌های شب گذشته کشید که چند ساعت پیش از آن بولنت آرینج، معاون رجب طیب اردوغان، نخست وزیر آن کشور، رسما از مجروحان خشونت‌های پلیس عذر خواهی کرده بود.

این پوزش‌خواهی با واکنش کاخ سفید آمریکا نیز روبه‌رو شد که از دولت ترکیه بابت آن قدردانی کرده بود.

با این همه خشونت‌ها و تظاهرات پایان نگرفته و پلیس با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش به معترضان در استانبول حمله کرده است.

روزنامه حریت ترکیه می‌نویسد برخلاف روزهای قبل، در شب گذشته جوانان و دانشجویان «همراه پدران و مادران و بزرگ‌تر‌ها» در پارک گزی در میدان تقسیم جمع شده بودند.

بنا بر این گزارش یک کنرست هم در این پارک برگزار شده است.

عذرخواهی روز گذشته معاون نخست وزیر ترکیه از آنهایی انجام شده است که -به گفته این مقام دولت- «به خاطر حساسیت به موضوع محیط زیست در جریان خشونت‌ها آسیب دیدند».

این در حالی‌ست که اعتراضات روزهای گذشته از موضوع محیط زیست فراتر رفته و دولت آن کشور را هدف گرفته است.

تظاهرکنندگان به مواردی مانند «دیکتاتوری» و «اسلامی کردن کشور» نیز اعتراض دارند و برخی از آنها از دولت خواسته‌اند استعفا بدهد.

دولت ترکیه می‌گوید ۳۰۰ نفر در اعتراضات زخمی و دو تن نیز کشته شده‌اند اما بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق بشر و اتحادیه پزشکان ترکیه، شمار مجروحان اعتراض‌ها تاکنون بالغ بر سه هزار نفر بوده است.

در برخی کشورهای اروپایی نیز در حمایت از معترضان ترکیه تظاهراتی صورت گرفته؛ هلند، صربستان و بریتانیا از جمله کشورهایی هستند که تظاهراتی در هم‌بستگی با معترضان ترکیه‌ای در آنها انجام شده است.
XS
SM
MD
LG