لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۸

تلاش‌ها در کنگره آمریکا برای تحریم جدید ایران «متوقف شده است»


یکی از مشاوران سنای آمریکا که نامش فاش نشده به این خبرگزاری گفته است «ما فکر کنیم این موضوع (تحریم‌های جدید علیه ایران) به رای گذاشته شود» (در تصویر: داخل کنگره آمریکا)
یکی از مشاوران سنای آمریکا که نامش فاش نشده به این خبرگزاری گفته است «ما فکر کنیم این موضوع (تحریم‌های جدید علیه ایران) به رای گذاشته شود» (در تصویر: داخل کنگره آمریکا)
خبرگزاری رویترز می‌گوید تلاش‌های نمایندگان آمریکا در کنگره آن کشور برای تصویب تحریمی جدید علیه ایران، متوقف شده است و نمایندگان در حال گفت‌وگو برای ارائه اقدامی به‌مراتب ضعیف‌تر مانند یک قطع‌نامه غیرالزام‌آور هستند.

رویترز می‌گوید اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، در حال حاضر در فکر تصویب قطع‌نامه‌ای غیرالزام‌آور هستند تا نگرانی‌های خود را از برنامه اتمی ایران نشان داده و به طرف‌های گفت‌وگو با تهران یادآور شوند که در مذاکرات «سختگیرانه» عمل کنند.

یکی از مشاوران سنای آمریکا که نامش فاش نشده به این خبرگزاری گفته است «ما فکر کنیم این موضوع (تحریم‌های جدید علیه ایران) به رای گذاشته شود».

پیشتر تلاش‌هایی در سنای آمریکا برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران تحت برنامه‌ای با عنوان «ایران عاری از سلاح هسته‌ای» شکل گرفته بود که با واکنش انتقادی و هشدارهای دولت آن کشور روبه‌رو شد.

سناتورهایی از هر دو حزب در تلاش بودند تا شمار کسانی را که از این طرح حمایت می‌کنند به بیش از دو سوم کل صد نماینده برسانند تا جلوی وتوی احتمالی از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آن کشور، را بگیرند.

آقای اوباما تهدید کرده بود که در شرایط فعلی و در حالی‌که بختی برای دیپلماسی به‌وجود آمده، تصویب تحریم‌های جدید مانع مذاکرات خواهد شد و او آن را وتو خواهد کرد.

سناتور هری رید، رهبر اکثریت دمکرات در سنای آمریکا، نیز در روزهای پایانی دی‌ماه گفته بود که برنامه‌ای فوری برای آن که طرح جدید تحریم‌ها علیه ایران را مطرح کرده و به رای نمایندگان بگذارد ندارد.

رویترز نیز می‌نویسد نشانه‌ای از پیشرفت تلاش‌ها برای تصویب تحریم‌های جدید در کنگره دیده نشده است.

این خبرگزاری می‌گوید در چنین شرایطی «تندروها» در کنگره آمریکا تمرکز خود را بر توافق نهایی احتمالی با ایران استوار کرده‌اند؛ به این شکل که مذاکره‌کنندگان را مجبور کنند ایران را به توقف کلی غنی‌سازی اورانیوم خود و برچیدن -و نه توقف فعالیت- تاسیساتی مانند آب سنگین اراک، وادار سازند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، چنین چیزی را در توافق فعلی رد کرده است.

او دوم بهمن ماه در گفت‌وگویی با خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، گفته بود تهران قرار نیست سانتریفیوژی را از بین ببرد یا هیچ یک از تجهیزات خود را نابود کند؛ «خیلی ساده ما بالای پنج درصد غنی‌سازی نمی‌کنیم».

ایران و شش کشور طرف گفت‌وگو در حال حاضر در مرحله اجرایی توافق اولیه در ژنو هستند و قرار است دور بعدی مذاکرات در مورد رسیدن به توافقی نهایی را به‌زودی آغاز کنند.

رویترز از قول «منبعی آشنا به دولت آمریکا» می‌گوید کاخ سفید به «قطع‌نامه غیرالزام‌آور» احتمالی، در شرایط فعلی اعتراض خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG