لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

انتخابات جدایی‌طلبان در شرق اوکراین؛ غرب رد کرد، روسیه پذیرفت


یکی از محل‌های رای‌گیری در دونتسک
یکی از محل‌های رای‌گیری در دونتسک

آمریکا، اتحادیه اروپا، سازمان امنیت و همکاری اروپا و دولت مرکزی اوکراین، انتخابات روز یک‌شنبه در شرق اوکراین به دست جدایی‌طلبان هوادار روسیه را محکوم کردند؛ روسیه از سوی دیگر گفته نتایج آن را می‌پذیرد.

مارک استروچ، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید آمریکا، پیشتر در مورد اینکه «روسیه از چنین انتخابات غیرقانونی به عنوان بهانه‌ای برای اعزام نیروی بیشتر به اوکراین» استفاده کند، ابراز نگرانی کرده بود.

اتحادیه اروپا نیز انتخابات روز یک‌شنبه، ۱۱ آبان، در جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک را مانعی در برابر صلح در اوکراین معرفی کرده است.

فدریکا موگرینی، نماینده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته است «من «انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری» در دونتسک و لوهانسک را، مانعی جدید در راه ایجاد صلح در اوکراین می‌دانم. رای‌گیری، غیرقانونی و نامشروع است و اتحادیه اروپا آن را به رسمیت نخواهد شناخت».

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز گفته است «این به اصطلاح انتخابات که با حضور تفنگ و تانک انجام شده، قانون کشور و روند صلح را تهدید می‌کند».

به گفته رئیس‌جمهوی اوکراین، این «انتخابات» اراده مردم را نمایان نمی‌کند.

از سوی دیگر خبرگزاری ایتار تاس روسیه می‌گوید وزارت خارجه آن کشور روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد این انتخابات را «معتبر» می‌داند.

انتخابات سراسری پارلمان اوکراین هفته گذشته بدون رای‌گیری در دونتسک و لوهانسک انجام شد.

قرار بود در اوایل ماه آینده میلادی رای‌گیری در این مناطق برگزار شود. اوکراین و غرب همچنان از چنین تاریخی که طی مذاکرات آتش‌بس در مینسک، بلاروس، تعیین شده بود، حمایت می‌کنند.

اما جدایی‌طلبان هوادار روسیه به این موضوع توجهی نشان نداده و انتخابات خود را برگزار کردند.

بنا بر اعلام برگزارکنندگان این انتخابات، رهبران شبه‌نظامیان حاکم در این دو جمهوری خودخوانده، الکساندر زاخارچنکو (دونتسک) و ایگور پلوتنیتسکی (لوهانسک)، با ۸۱ و ۶۳ درصد آرا، به عنوان رئیسان جمهوری آنها انتخاب شدند.

پیشتر نیز گزارش‌ها چنین چیزی را پیش‌بینی کرده بودند.

بیش از ۴ هزار نفر در جریان نبردهای شش ماهه در آن کشور کشته شده‌اند. در این میان ۳۰۰ نفر تنها طی دو هفته گذشته و با وجود آتش‌بس میان طرف‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG