لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

آمریکا سه دیپلمات ونزوئلایی را اخراج کرد


نیکلاس مادورو که در انتخابات سال گذشته میلادی با اختلاف اندکی بر رقیب خود پیروز شد، با بزرگ‌ترین اعتراضات از زمان قدر گرفتن روبه‌رو است.
نیکلاس مادورو که در انتخابات سال گذشته میلادی با اختلاف اندکی بر رقیب خود پیروز شد، با بزرگ‌ترین اعتراضات از زمان قدر گرفتن روبه‌رو است.
ایالات متحده آمریکا ششم اسفند ماه در واکنش به اخراج سه تن از کارکنان کنسولی خود از کاراکاس، از سه تن از دیپلمات‌های ونزوئلایی خواست خاک آن کشور را ترک کنند.

ونزوئلا کارکنان اخراج شده سفارت آمریکا را به «تماس با دانشجویان» و تحریک اعتراضاتی متهم کرده بود که تا کنون دست‌کم ۱۳ کشته برجای گذاشته است.

به گفته جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این سه مقام دبیران اول و دوم سفارت‌خانه ونزوئلا هستند و ۴۸ ساعت فرصت دارند تا خاک ایالات متحده را ترک کنند.

ایالات متحده پیشتر دخالت در تنش‌ها و اعتراضات ونزوئلا را رد کرده بود. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، در این مورد گفته است آنچه در آن کشور رخ می‌دهد «موضوعی بین مردم و مادورو است و نه بین ونزوئلا و آمریکا».

اخراج کارکنان سفارت‌خانه‌ها در هر دو کشور در حالی انجام می‌شود که با وجود باز بودن دفترهای نمایندگی، ونزوئلا و آمریکا از سال ۲۰۱۰ «سفیری» به خاک دیگری نفرستاده‌اند.
اعتراضات روزهای گذشته در ونزوئلا دست‌کم ۱۳ کشته بر جای گذاشته است
اعتراضات روزهای گذشته در ونزوئلا دست‌کم ۱۳ کشته بر جای گذاشته است


از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و از فعالان اجتماعی و سیاسی بین‌المللی، با ابراز نگرانی از بحران سیاسی در ونزوئلا می‌خواهد با رهبران دو طرف مناقشه دیدار کند.

به گزارش این خبرگزاری، آقای کارتر این موضوع را در نامه‌های خصوصی برای نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، و انریکه کاپریلس، از رهبران مخالفان، مطرح کرده است.

کارتر در نامه خود به کاپریلس از هر دو طرف خواسته است تا نشانه‌هایی را از تمایل برای کاهش تنش‌ها بروز دهند تا بتوان به گفت‌وگویی موفق دست یافت.

این فعال سیاسی که برنده جایزه صلح نوبل نیز شده، گفته است مخالفان باید خشونت را شدیدا رد و دولت نیز حق برپایی تجمعات مسالمت‌آمیز را تضمین کند.

دولت ونزوئلا چهره‌های معترض را به تشویق خشونت‌ها متهم کرده، آنچه کسانی مانند لئوپولد لوپز از رهبران مخالف رد کرده‌اند. این دیگر چهره سرشناس معترضان که اکنون در بازداشت است از هوادران خود خواسته ضمن تسلیم نشدن، از خشونت پرهیز کنند.

اعتراضات هفته‌های گذشته در ونزوئلا که چندی‌ست گستردگی بیشتری به خود گرفته از وضعیت اقتصادی تا خشونت و آمار بالای جرم و جنایت، موضوعات گوناگونی را در آن کشور در بر می‌گیرد.

مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا که پس از هوگو چاوز به قدرت رسید، معاون آقای چاوز بود. در انتخابات سال گذشته میلادی مادورو کمی بیش از ۵۰ درصد و رقیب او کاپریلس نیز کمی کم‌تر از ۵۰ درصد آرا را به دست آوردند.
XS
SM
MD
LG